Urząd Skarbowy Kraków - Śródmieście działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz... - Interpretacja - PB1/415/34/03/AK

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.08.2003, sygn. PB1/415/34/03/AK, Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Urząd Skarbowy Kraków - Śródmieście działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w odpowiedzi na pismo z dnia 01.07.2003 r. w sprawie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego informuje, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) urząd skarbowy lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Oznacza to, że urząd udziela informacji dotyczących podatkowej kwalifikacji konkretnego stanu faktycznego opisanego przez podatnika, a więc powinien wskazać jakie skutki podatkowe pociąga za sobą opisane przez podatnika zdarzenie oraz podać podstawę prawną dokonanej kwalifikacji.

Pytanie podatnika dotyczy skutków podatkowych będących wynikiem zmiany konstrukcyjnej pojazdu (samochodu ciężarowego) dokonanych na podstawie przepisów ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

Podatnik nie wskazuje jednak, czy zmiana ta spowoduje zmianę kwalifikacji samochodu ciężarowego na samochód osobowy, czy też nie, a od tej kwalifikacji uzależnione są skutki podatkowe.

W gestii Urzędu Skarbowego nie leży jednak rozstrzyganie o tym, czy zwiększenie ilości miejsc siedzących spowoduje zmianę klasyfikacji samochodu ciężarowego na osobowy. W zakresie tym powinny się wypowiedzieć uprawnione organy (okręgowa stacja diagnostyczna).

Jeżeli przedmiotowy samochód zostanie zakwalifikowany jako samochód osobowy, a nadal będzie stanowić środek trwały, wydatki związane z jego eksploatacją będą stanowić koszt uzyskania przychodu. Jednakże należy mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 23, ust. 1, pkt 4 i 47 ustawy o podatku dochodowym. Artykuł ten bowiem stanowi w pkt 4, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej wartość 20.000 EURO przeliczonej na złote według kursu średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania. Natomiast zgodnie z pkt 47 art. 23 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20.000 EURO, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście