D E C Y Z J A - Interpretacja - PBB3-415/9-55/2005

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.09.2005, sygn. PBB3-415/9-55/2005, Izba Skarbowa w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 4.07.2005 r. wniesionego przez pana .... , zam. .... , na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu z dnia 16.06.2005 r. Nr ... uznające za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25.04.2005 r., uzupełnionym o braki formalne w dniu 5.05.2005 r. i 18.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania otrzymanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odmawia zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 25.04.2005 r. pan ... , zam. ... zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek ten został uzupełniony w dniu 5.05.2005 r. i 18.05.2005 r.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w ww. piśmie oraz przedłożonych dowodów wynika, iż:
- pan ... jest funkcjonariuszem Komendy Miejskiej Policji w Rudzie Śląskiej,
- w roku 1994 na podstawie decyzji nr 24/0/94 wydanej przez Komendę Wojewódzką Policji została mu przyznana pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe w wysokości 8.499,20 zł, od której Komenda jako płatnik nie pobrała w 1994 r. podatku dochodowego,
- 25.11.2004 r. Komenda Wojewódzka Policji w Katowicach poinformowała podatnika (decyzją nr F-13685/04), że Wydział Logistyki KWP w Katowicach wykazał do umorzenia pobraną zgodnie z decyzją nr 24/0/94 pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe w wysokości 8.499,20 zł,
- kwota umorzonej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe została zaksięgowana przez KWP do dochodu roku 2004 i wykazana w PIT - 11 łącznie z przychodami ze stosunku służbowego,
- w piśmie z dnia 25.11.2004 r. poinformowano podatnika o obowiązku uregulowania zaliczki podatkowej w rozliczeniu rocznym,
- w zeznaniu podatkowym za 2004 r. podatnik zeznał wysokość przychodu pomniejszonego o kwotę umorzonej w 2004 r. pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe.

Zdaniem pana ... kwota pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji została niesłusznie dodana do przychodu roku 2004. Funkcjonariusz Policji związany stosunkiem służbowym, który stanowi źródło jego dochodów (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zobligowany jest do opodatkowania z tego źródła przychodu wszystkich otrzymanych lub postawionych do dyspozycji w roku kalendarzowym pieniędzy lub wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z czym, według podatnika, kwota pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe została postawiona do jego dyspozycji w 1994 r., zatem nie może stanowić przychodu w 2004 r., a ponieważ zobowiązania podatkowe ulegają przedawnieniu po okresie pięciu lat, zatem nie ma obowiązku korygowania zeznania podatkowego za 1994 r. poprzez powiększenie przychoduo kwotę pomocy finansowej w wysokości 8.499,20 zł.

Postanowieniem z dnia 16.06.2005 r. Nr ... Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zabrzu uznał za nieprawidłowe powyższe stanowisko pana ... .
Pismem z dnia 4.07.2005 r. pan ... wniósł zażalenie na ww. postanowienie.
Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art. 28-30, art. 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a powyższej ustawy).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 powyższej ustawy źródłem przychodów jest m. in. stosunek służbowy, stosunek pracy.

Z treści art. 11 ust. 1 ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Powołana wyżej ustawa o podatku dochodowym definiuje w rozdziale 2, co jest przychodem z poszczególnego źródła przychodu.

Przychód ze stosunku służbowego został zdefiniowany w art. 12 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią, do przychodów ze stosunku służbowego zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przykładowe wyliczenie świadczeń stanowiących przychody ze stosunku pracy lub stosunku służbowego. Nie należy traktować go jako wyczerpującego katalogu rodzajów świadczeń zaliczanych do przychodów z tych tytułów. Świadczą o tym zwroty użyte w tym przepisie przez ustawodawcę: "...a w szczególności..." oraz "...i wszelkie inne kwoty...". Dlatego, do przychodów określonych w tym przepisie należy zaliczyć również inne nie wymienione wprost w nim świadczenia, jeżeli uzyskiwane są przez pracownika w związku z wykonywaną przez niego pracą (pełnioną służbą).

Stosownie do art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 06.04.1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179) (w przedmiotowym przypadku - w brzmieniu obowiązującym w 1994 r.) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.
Natomiast zgodnie z art. 94 ust. 2 ww. ustawy Minister Spraw Wewnętrznych określa zasady przyznawania i zwrotu oraz wysokość pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1.

W latach 1993-1997 pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego przyznawana była policjantom na podstawie Zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19.03.1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA nr 3, poz. 40).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. Zarządzenia, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2:
1) pomoc finansowa udzielona funkcjonariuszom, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytom i rencistom - nie podlega zwrotowi,
2) w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem okresu, o którym mowa w pkt 1, udzielona pomoc finansowa podlega zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.

Zatem biorąc pod uwagę treść powyższych przepisów należy stwierdzić, iż pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe, udzielona funkcjonariuszom policji na podstawie Zarządzenia Nr 41 MSW z dnia 09.03.1993 r. co do zasady miała charakter zwrotny.
Bezzwrotny charakter świadczenie to miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosił co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Zarządzenie przewidywało konieczność zwrotu ww. świadczenia w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej.

A zatem, świadczenie było bezzwrotne w przypadku emerytów i rencistów lub po upływie 10 lat stałej służby funkcjonariusza.
Dlatego też przychód, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) powstał: w przypadku emerytów i rencistów - w momencie otrzymania pomocy finansowej, w przypadku funkcjonariuszy - dopiero z dniem umorzenia, tj. przekroczenia 10 lat służby stałej.

Z dokumentów znajdujących się w aktach sprawy wynika, iż na podstawie decyzji z dnia 7.11.1994 r. nr 24/0/94 pan ... otrzymał pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe na podstawie Zarządzenia Nr 41 MSW z dnia 19.03.1993 r. na kwotę 8.499,20 zł, funkcjonariuszem stałym został mianowany z dniem 1.10.1994 r. Zatem 10 lat służby stałej w policji minęło w dniu 1.10.2004 r.
Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa oraz stan faktyczny, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, iż data powstania przychodu z tytułu mieszkaniowej pomocy udzielonej podatnikowi, w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest datą z jaką pomoc ta stała się bezzwrotna (tj. po przekroczeniu 10 lat służby stałej, czyli w przedmiotowym przypadku w październiku 2004 r.), w tym bowiem dniu pan ... został zwolniony z długu (tj. z ewentualnego zwrotu przyznanego świadczenia - § 13 Zarządzenia).

Stanowisko takie zajęte zostało przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Krakowie w wyroku sygn. akt I SA/Kr 354/00 z dnia 19.04.2002 r.W wyroku tym Sąd stwierdził, iż w składzie rozpoznającym sprawę w całej rozciągłości podzielił pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażony w wyroku z dnia 27 sierpnia 1997 roku (sygn. akt I SA/Gd 542/96) dotyczącym analogicznej pomocy udzielonej żołnierzom zawodowym i wyroku I SA/Gd/1043/96 z dnia 1 kwietnia 1998 roku dotyczącego analogicznej pomocy policjantom.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Biorąc pod uwagę treść cytowanego powyżej art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, iż przedawnienie przedmiotowego zobowiązania podatkowego nastąpi z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 r., tj. od końca 2005 r.

Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8 (zeznanie podatkowe za 2004 r., zgodnie z art. 45 ust. 1, składa się do 30.04.2005 r.).

Wobec powyższego brak jest przesłanek do dokonania zmiany postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu z dnia 16.06.2005 r. Nr ... .

Decyzja niniejsza, na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej, została wydana z upoważnienia Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,. Decyzja niniejsza jest ostateczna. Służy na nią skarga (w dwóch egzemplarzach) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2 za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach - Ośrodek Zamiejscowy ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Katowicach