POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-667/05/FW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.09.2005, sygn. DF/415-667/05/FW, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana........... z dnia 06.06.2005r ( uzupełnionego pismami w dniach: 29.06.2005r. oraz 13.07.2005 roku), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie :

  • czy równoważnik pieniężny otrzymywany przez żołnierza służby nadterminowej w zamian za wyżywienie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w wyżej wymienionym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez ................. stanu faktycznego sprawy w piśmie z dnia 06.06.2005r. (uzupełnionego pismami w dniach : 29.06.2005r. i 13.07.2005r.) wynika, że podatnik jako żołnierz zasadniczej służby nadterminowej, niezawodowej pełni funkcję kierowcy. Często przebywa poza garnizonem. W zamian za posiłki i napoje bezalkoholowe otrzymuje równoważnik pieniężny przyznany na podstawie Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 marca 2003r. w sprawie wyżywienia żołnierzy odbywających czynną służbę wojskową.

Zdaniem wnioskodawcy otrzymywany równoważnik pieniężny korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) wolna od podatku jest wartość świadczeń rzeczowych i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Ustawą z dnia 18 listopada 2004r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 263 poz. 2619 ) z dniem 1 stycznia 2005 roku dodano w art. 21 ust.1 pkt 11a. Przepis ten jednoznacznie stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

W myśl art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej żołnierze w czynnej służbie wojskowej otrzymują bezpłatne wyżywienie lub równoważnik pieniężny za to wyżywienie. Zgodnie z art. 59 pkt 1 lit. b wymienionej wyżej ustawy żołnierzami w czynnej służbie wojskowej są między innymi osoby odbywające nadterminową zasadniczą służbę wojskową. Szczegółowe zasady oraz normy dotyczące bezpłatnego wyżywienia reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 26.03.2003r.( Dz. U. z 2003r. nr 62, poz.565) w sprawie wyżywienia żołnierzy odbywających czynną służbę wojskową. Z przepisów § 1 cytowanego wyżej rozporządzenia wynika, że określa ono przypadki oraz zasady i normy, według których żołnierze odbywający czynną służbę wojskową w ramach powszechnego obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej otrzymują bezpłatne wyżywienie lub równoważnik pieniężny. Zawiera ono zatem normy prawne o charakterze ogólnym odnoszącym się do świadczeń przysługujących całej kategorii żołnierzy odbywających czynną służbę, w tym żołnierzom służby nadterminowej. Z analizy przepisów zawartych w przedmiotowym rozporządzeniu wynika, że nie wszystkie normy wyżywienia zawarte w rozporządzeniu wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozporządzenie to przewiduje jednak przypadki, gdy ze względu na szczególny charakter i warunki pełnionej służby żołnierzom przysługują świadczenia wynikające bezpośrednio z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Będą to przykładowo świadczenia określone w § 17 rozporządzenia przysługujące żołnierzom m.in. w dniach wykonywania obowiązków służbowych w pomieszczeniach zamkniętych, w których temperatura spowodowana warunkami techniczno-technologicznymi i lokalowymi oraz atmosferycznymi przekracza 28°C, a także na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C lub poniżej 10°C, czy też wyżywienie wg dodatkowej normy przysługujące żołnierzom wchodzącym w skład załóg okrętów wojennych, żołnierzom pełniącym dobowe służby dyżurowe, odbywającym intensywne szkolenie wojskowe, itp.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wartość otrzymanego przez żołnierza służby nadterminowej na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26.03.2003r. wyżywienia lub równoważnika pieniężnego będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 tylko wówczas, gdy świadczenie to wynika z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W przeciwnym wypadku wartość wyżej wymienionego świadczenia stanowi dla żołnierza przychód o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, otrzymywany przez stronę równoważnik żywnościowy wypłacony dla żołnierza nadterminowego (niezawodowego) na podstawie przepisów Ministra Obrony Narodowej, a nie wynikający z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega opodatkowaniu jak ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku