
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z art. 30 ust. 1 pkt 4a i ust. 8 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
W dniu 1.07.2005 r. pan Marek A. złożył wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii dotyczącej możliwości odliczania od podatku dochodowego pobieranego przez płatnika w formie zryczałtowanej składek na ubezpieczenie zdrowotne. Podatnik złożył oświadczenie, iż w powyższej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa oraz nie jest prowadzone postępowanie przed sądem administracyjnym. Z pisma wynika, iż od 1.06.2005 r. podatnik jako emerytowany funkcjonariusz Policji pobiera co miesiąc po zwolnieniu ze służby świadczenie pieniężne - wynagrodzenie na podstawie art. 117 ustawy o Policji, a płatnik, tj. komenda Policji, co miesiąc w związku z wypłatą świadczenia potrąca zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20 % należności (tj. zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Oddzielnie zaś płatnik potrąca składkę na ubezpieczenie zdrowotne. W swoim piśmie podatnik stoi na stanowisku, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zakazują potrącania składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego pobieranego przez płatnika na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4a ww. ustawy, gdyż ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wyraźnie stwierdza, że składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie nie podziela stanowiska podatnika przedstawionego w przedmiotowym zapytaniu. W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania mamy do czynienia z wynikającym z wyżej powołanych przepisów świadczeniem pieniężnym, tj. wynagrodzeniem wypłacanym emerytowanemu funkcjonariuszowi. W myśl art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, który z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy - wynosi 20 % należności.
Analizując treść wyżej powołanego przepisu, zauważyć należy, iż dotyczy on wyłącznie potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego, a zgodnie z zapisem art. 30 ust. 8, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 art. 30 ww. ustawy, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w artykule 27. Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych osoby pobierające uposażenie po zwolnieniu ze służby lub świadczenie pieniężne o takim samym charakterze podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne jest kwota uposażenia pobieranego po zwolnieniu ze służby. W przedmiotowej sprawie, od wypłacanego uposażenia pobierany jest zryczałtowany podatek dochodowy oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 8,5 % podstawy wymiaru. Tym samym przedmiotowe świadczenie pieniężne będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach zawartych w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a składka zdrowotna, mimo iż została pobrana z dochodu ubezpieczonego, nie podlega odliczeniu od pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego.
