POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1433/NG/GF/VIIA/415-54/05/EW

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 06.07.2005, sygn. 1433/NG/GF/VIIA/415-54/05/EW, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów postanawia Pani stanowisko w sprawie zawarte we wniosku z dnia 23 maja 2005 r. (data wpływu do Urzędu 8 czerwca 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznać za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1.Stan faktyczny podany we wniosku wnioskodawcy jest następujący:

W styczniu 1998r. Podatnik nabył przysługujące pracownikom i osobom wchodzącym w skład spółki w drodze publicznej subskrypcji imienne akcje serii J spółki X po cenie emisyjnej 2,50 zł za każdą akcję. Zgodnie z decyzją Komisji Papierów Wartościowych z dnia 28 listopada 1997 r. akcje zwykłe imienne serii J ww. spółki X zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. W listopadzie 2004r. Podatnik dokonał sprzedaży ww. akcji.

Pytanie podatnika:

Czy dochody uzyskane ze zbycia w 2004r. akcji spółki X nabytych w 1998r. będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach opisanych w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w związku z art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956)?

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

Zdaniem Podatnika dochody z tytułu zbycia przedmiotowych akcji podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w związku z art. 19 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956).

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:a) odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych, b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie, z którym od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część - podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Dochodem, o którym mowa w ust. 1 zgodnie z art. 30b ust. 2, jest:1) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art.22 ust.1f ust.1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,2) różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,3) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,4) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f pkt 1 lub art. 23 ust. 1 pkt 38,5) różnica między wartością nominalną objętych udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e- osiągnięta w roku podatkowym.Dochodów uzyskanych ze sprzedaży papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (wg skali podatkowej) oraz art. 30c (wg stawki 19 % uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej). Stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów dotyczących opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych uzyskanych po 31 grudnia 2003 r., nie stosuje się do dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed 1 stycznia 2004 r. W świetle cytowanego przepisu zwalnia się od podatku dochodowego dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 z późn. zm.). Z ww. przepisów wynika, iż dochód uzyskany ze zbycia w 2004 roku akcji nabytych na giełdzie papierów wartościowych, na podstawie oferty publicznej lub w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie przed 1 stycznia 2004 r. - nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednocześnie należy zaznaczyć, że pojęcie "publicznej oferty" nie zostało zdefiniowane na gruncie prawa podatkowego. W związku z powyższym publiczny charakter oferty należy nawiązać do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi - publicznym obrotem papierami wartościowymi, zwanym dalej "publicznym obrotem", jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata. Wskazać ponadto należy, że orzecznictwo NSA stoi na stanowisku, iż " ... mówiąc o publicznym charakterze oferty należy mieć na względzie powszechny dostęp do akcji przez ogół społeczeństwa bez względu na liczbę osób, do których jest skierowana oferta" (wyrok NSA z dnia 18 lutego 2004 r. ISA/Lu 79802). Nabycie przez Podatnika w 1998r. akcji zwykłych imiennych serii J nie stanowi publicznego charakteru oferty ponieważ oferta musi być skierowana do ogółu społeczeństwa, a nie do określonego adresata w tym przypadku do pracowników Spółki. Na mocy powyższego, nabycie akcji nie nastąpiło na podstawie publicznej oferty (publicznej subskrypcji nie należy utożsamiać z publiczną ofertą), co w świetle cytowanych powyżej przepisów stanowiło warunek zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu zbycia ww. akcji. Uzyskane przez Podatnika dochody w 2004r. ze zbycia akcji serii J spółki X podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z przepisem art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winny być rozliczone zeznaniem podatkowym PIT-38 w terminie do 30 kwietnia 2005 r. i w tym też terminie winna Pani uiścić należny podatek dochodowy w wysokości 19 % tego dochodu.

POUCZENIE

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią w świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Na podstawie art. 14 b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej za pośrednictwem Naczelnika tutejszego urzędu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Od wniesionego zażalenia obowiązuje opłata skarbowa w kwocie 5,00 zł na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz. U. Nr 110, poz. 1176 z późn. zm.).

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów