Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-897/08/MZ (KAN-4787/05/08)

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.08.2008, sygn. IBPB2/415-897/08/MZ (KAN-4787/05/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 maja 2008r. (data wpływu do tut. Biura 12 maja 2008r.), uzupełnionym w dniu 01 sierpnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny udziałów (akcji) na rzecz funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny udziałów (akcji) na rzecz funduszu inwestycyjnego.
Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 22 lipca 2008r. Znak: IBPB2/415-897/08/MZ, wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 01 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - osoba fizyczna zamierza dokonać darowizny akcji lub udziałów na rzecz funduszu inwestycyjnego działającego zgodnie z przepisami ustawy o funduszach inwestycyjnych. Właścicielem wszystkich certyfikatów inwestycyjnych Funduszu jest wnioskodawca. Wnioskodawca rozważa dokonanie darowizny posiadanych certyfikatów inwestycyjnych Funduszu na rzecz osób spokrewnionych z wnioskodawcą (małżonka, bądź wstępnych, bądź zstępnych, bądź pasierba, bądź zięcia, bądź synowej, bądź rodzeństwa, bądź ojczyma, bądź macochy, bądź teściów).
Ostatecznym beneficjentem (nabywcą) otrzymanych w formie darowizny od wnioskodawcy akcji lub udziałów będzie Fundusz. Akcje, które Fundusz otrzyma w wyniku darowizny nie zostaną przekazane innym osobom fizycznym lub prawnym w drodze innej niż sprzedaż lub inne odpłatne rozporządzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy, dokonywanie darowizn przez osoby fizyczne na rzecz osób prawnych jest dopuszczalne z prawnego punktu widzenia. Dokonanie przez wnioskodawcę darowizny akcji lub udziałów na rzecz Funduszu nie mieści się w katalogu przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na skutek dokonania takiej darowizny po stronie darczyńcy nie powstaje również żaden przychód w rozumieniu definicji z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W szczególności, w wyniku dokonania przez wnioskodawcę darowizny akcji lub udziałów na rzecz Funduszu nie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. W związku z tym, że darowizna nie stanowi odpłatnego zbycia, u wnioskodawcy nie powstaje przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem wnioskodawcy, dokonanie przez niego darowizny akcji lub udziałów na rzecz Funduszu nie spowoduje u niego powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pismem z dnia 22 lipca 2008r. Znak: IBPB2/415-897/08/MZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia ww. wniosku poprzez sprecyzowanie przedstawionego w nim zdarzenia przyszłego, tj.:

  • wskazanie, co wnioskodawca rozumie przez pojęcie dokonania darowizny na rzecz funduszu inwestycyjnego czy akcje lub udziały zostaną wniesione w zamian za certyfikaty inwestycyjne,
  • czy w zamian za darowane akcje/udziały nastąpi zwiększenie wartości posiadanych już przez wnioskodawcę certyfikatów inwestycyjnych,
  • w przypadku, gdy powyższe będzie polegało na wniesieniu akcji lub udziałów do funduszu inwestycyjnego, to czy będzie to fundusz inwestycyjny otwarty, specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, czy też fundusz inwestycyjny zamknięty.

W dniu 01 sierpnia 2008r. wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek wskazując, że pod pojęciem dokonania darowizny na rzecz funduszu inwestycyjnego rozumie dokonanie darowizny w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. Darowizna udziałów lub akcji będzie czynnością polegającą na bezpłatnym przekazaniu tych udziałów lub akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego, który będzie miał charakter funduszu zamkniętego.
Wnioskodawca podał również, że bezpłatność przekazania udziałów lub akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego polegać będzie w szczególności na tym, iż w zamian za przekazane udziały lub akcje wnioskodawca nie otrzyma żadnych certyfikatów emitowanych przez fundusz ani innych świadczeń wzajemnych. Dokonanie przez wnioskodawcę darowizny zwiększy natomiast wartość majątku zamkniętego funduszu inwestycyjnego i zostanie dokonane kosztem majątku wnioskodawcy.

W ww. uzupełnieniu Wnioskodawca oświadczył, iż przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczy następujących operacji:

  1. darowizny aktywów na rzecz funduszu przez wnioskodawcę,
  2. darowizny certyfikatów inwestycyjnych przez wnioskodawcę na rzecz osób spokrewnionych z wnioskodawcą,
  3. ewentualnego zbycia aktywów przekazanych w formie darowizny przez fundusz.

Ponadto wnioskodawca zaznaczył, że jego pytanie dotyczy wyłącznie konsekwencji w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych darowizny udziałów i akcji na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

  1. odsetki od pożyczek,
  2. odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,
  3. odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych,
  4. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:
    a) dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
    b) oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
    c) podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
    d) wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b,
  5. przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c,
  6. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:
    a) odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
    b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi,
  7. przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu,
  8. przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy,
  9. nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny,
  10. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.
Zgodnie z art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 888 § 1 tego Kodeksu przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli podatnik dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza dokonać darowizny akcji lub udziałów na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Bezpłatność przekazania udziałów lub akcji na rzecz zamkniętego funduszu inwestycyjnego polegać będzie w szczególności na tym, iż w zamian za przekazane udziały lub akcje wnioskodawca nie otrzyma żadnych certyfikatów emitowanych przez fundusz ani innych świadczeń wzajemnych. Dokonanie darowizny zwiększy natomiast wartość majątku zamkniętego funduszu inwestycyjnego i zostanie dokonane kosztem majątku wnioskodawcy.

Z treści wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ustawodawca enumeratywnie określił przypadki i zdarzenia, w wyniku których powstaje przychód z kapitałów pieniężnych. W tych przypadkach jest mowa o odpłatnym zbyciu, realizacji praw, objęciu w zamian. Wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych nie wymieniono przypadków, w których podatnik daruje akcje lub udziały.

Mając na uwadze powyższe uregulowania zawarte w cytowanej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przekazując na rzecz funduszu inwestycyjnego akcje lub udziały w formie darowizny nie powstanie u wnioskodawcy przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli jednak przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, w szczególności jeśli umowa darowizny będzie związana ze świadczeniem wzajemnym Funduszu w jakiejkolwiek formie, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego. Podobnie dodać należy, iż na etapie postępowania podatkowego organy podatkowe mogą badać czy dokonane przez podatników czynności nie mają charakteru pozornego i nie służą obejściu prawa.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że wniosek z dnia 08 maja 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczy jednego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast opłata została uiszczona w kwocie 225 zł, tj. w wysokości odpowiadającej trzem zdarzeniom przyszłym.

Z uwagi na powyższe nadwyżka we wpłacie dokonanej w dniu 09 maja 2008r. w wysokości 150 zł. zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783 ze zm.) na wskazany przez wnioskodawcę rachunek bankowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach