Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dwóch członków zarządu Klubu Sportowego, którzy pracują zarobkowo w innym zakładzie pracy, działają w k... - Interpretacja - DUS-PBN/PŁ/415-7/05/RD

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. DUS-PBN/PŁ/415-7/05/RD, Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dwóch członków zarządu Klubu Sportowego, którzy pracują zarobkowo w innym zakładzie pracy, działają w klubie społecznie, kilkakrotnie zawozili oni i przywozili zawodników na mecze piłki nożnej własnymi samochodami, za co żądają zwrotu za poniesione koszty z tego tytułu, wyliczając ilość przejechanych kilometrów według stawki za 1km odpowiednio dla samochodu o właściwej pojemności silnika, wystawiając delegację. W związku z powyższym, Klub zwrócił się z zapytaniem, jak należy postąpić z wypłaceniem kosztów za używanie własnego samochodu przez działacza Klubu Sportowego dla celów przewozu zawodników na rozgrywki piłkarskie, chcąc uzyskać informację, czy należy to potraktować jako delegację, czy też jako dochód, od którego należy potrącić podatek od osób fizycznych. Zdaniem Klubu należności te korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, uważa się m.in. przychody otrzymywane przez osoby fizyczne- niezależnie od sposobu ich powoływania- należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych i dochody z tego źródła podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych. Jednakże, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego oraz po spełnieniu warunków określonych w przepisach art. 21 ust. .1 pkt 16 oraz ust. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:
a) podróży służbowej pracownika,
b) podróży osoby niebędącej pracownikiem
- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.Dla osób niebędących pracownikami zwolnienie może być zastosowane, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione: w celu osiągnięcia przychodów lub w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji. Z treści art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy wynika, iż ustawodawca dokonał bardzo ogólnego podziału zakresu zwolnienia, wyróżniając dwie kategorie podatników tj. podatników posiadających status pracownika oraz podatników nie posiadających statusu pracownika. W zakresie, do którego odnosi się pytanie Klubu, a więc w stosunku do działaczy powołanych jako członkowie zarządu zwolnieniem objęte są diety i inne należności za czas podróży wypłacanych osobom niebędącym pracownikami otrzymane z szeroko rozumianą podróżą mającą na celu realizację zadań klubu związanych z kulturą fizyczną, spełniające dodatkowo przesłanki wymienione w ust. 13 pkt 2 art. 21 ustawy. W art. 21 ust. 13 ustawy, wyznaczającym warunki stosowania zwolnienia dla osób nie posiadających statusu pracownika, jedynie w 4 punkcie, dotyczącym osób pełniących funkcje obywatelskie, doszukać się można wskazania przez ustawodawcę źródła przychodu, z którego osoba niebędąca pracownikiem powinna otrzymać diety i inne należności za czas podróży służbowej, aby mogły korzystać ze zwolnienia. W pozostałych przypadkach zakres zwolnienia uzależniony został nie od okoliczności związanych z osobą otrzymującą tego rodzaju należności, a od okoliczności związanych z osobą je wypłacającą. Oznacza to, iż dla zastosowania zwolnienia nie jest istotne, czy dany podatnik odbywa podróż jako zleceniobiorca (czyli podmiot otrzymujący przychody kwalifikowane do art. 13 pkt 8 ustawy), czy jako sportowiec lub sędzia prowadzący zawody sportowe ( czyli podmiot otrzymujący przychody kwalifikowane do art. 13 pkt 2 ustawy ),ale to jakie zadania realizuje dla osoby wypłacającej należność. Jeżeli osobą wypłacającą jest organizacja lub jednostka organizacyjna działająca na podstawie odrębnych ustaw, prawo zwolnienia od podatku diet i innych należności za czas podróży odbywa się w celu realizacji zadań tej organizacji lub jednostki organizacyjnej. W świetle powyższego w przypadku klubów sportowych zakres zwolnienia od podatku diet i innych należności za czas podróży wypłacanych osobom niebędącym pracownikami wyznacza art. 21 ust. 13 pkt 2 w/cyt ustawy, tzn. przepis wymagający ponoszenia tego rodzaju wydatków w celu realizacji zadań klubu związanych z kulturą fizyczną. Stosownie bowiem do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 r. Nr 81, poz. 889 ze zm.) klub sportowy jest podstawową jednostką organizacyjną realizującą cele i zadania w zakresie kultury fizycznej. Bez względu zatem na to, czy osobą otrzymującą ww. należności będzie zleceniobiorca, sportowiec, działacz, sędzia, korzystają one ze zwolnienia, jeżeli podróż ma na celu realizację zadań klubu związanych z kulturą fizyczną.

Z pisma jednostki wynika, iż Miejski Ludowy Klub Sportowy jest stowarzyszeniem kultury fizycznej, którego celem statutowym jest organizowanie kultury fizycznej i sportu. Na podstawie § 15 Statutu MLKS członkowie Klubu współdziałają w rozwoju kultury fizycznej oraz § 17 w/w Statutu stanowi, iż do obowiązków członków należy m.in. udzielanie pomocy Klubowi w realizacji jego statutowych zadań. Działacze Klubu używając własnego samochodu dla celów przewozu zawodników na rozgrywki piłkarskie , ponoszą z tego tytułu wydatki, w związku z czym należy im się zwrot w/w kosztów. A zatem w świetle powołanych wyżej przepisów opisany w zapytaniu zwrot kosztów używania pojazdu w podróżach służbowych (dowodem będzie wystawiona delegacja służbowa) korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust 1 pkt 16 lit. b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju ( Dz. U. Nr 236, poz. 1990), które stosownie do brzmienia § 5 ww rozporządzenia ustalane są jako iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu .

Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Częstochowie