P o s t a n o w i e n i e - Interpretacja - 1433/NL/LF/II/415/4111-104/05/PG

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.10.2005, sygn. 1433/NL/LF/II/415/4111-104/05/PG, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P o s t a n o w i e n i e

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów działając na podstawie przepisów art.216 §1 i art.14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a §1

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe

U z a s a d n i e n i e

1. Stan faktyczny zawarty we wniosku

Z przedstawionego na stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, zatwierdzonego na mocy Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11.08.2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz.U. z 2004 r. Nr 189, poz. 1948), realizuje projekt "Nowa Droga" mający na celu utworzenie sieci współpracy z instytucjami pozarządowymi i instytucjami rynku pracy (Polski Czerwony Krzyż, Monar, Polski Komitet Pomocy Społecznej, Ochotnicze Hufce Pracy, Krajowa Rada Kuratorów) mającej na celu koordynację i zwiększenie jakości pomocy świadczonej osobom opuszczającym zakłady karne. Finansowane będą działania związane ze szkoleniem, poradnictwem i pomocą materialną dla byłych więźniów zmierzające do poprawienia ich konkurencyjności na rynku pracy.

Realizacją programu będą zajmować się dwie grupy pracowników. W skład pierwszej wchodzą osoby odpowiedzialne bezpośrednio za wdrażanie poszczególnych elementów projektu i wyznaczające kierunki jego działania: kierownik i koordynatorzy merytoryczni. Oprócz tego w skład zespołu wchodzić będą: prawnik, księgowy, informatyk, tłumacz, specjalista ds. zamówień publicznych. Wnioskodawca będzie zlecał na podstawie odrębnej umowy wszystkim w/w osobom wykonywanie prac związanych z wdrażaniem projektu. Odrębną grupę stanowić będą pracownicy więziennictwa i instytucji partnerskich wykonujący prace pomocnicze na rzecz projektu w ramach swoich stałych obowiązków. Osoby te będą mogły być wynagradzane za zwiększenie intensywności pracy za pomocą nagród przyznawanych przez pracodawcę. Nagrody te będą finansowane ze środków projektu.

Instytucją zarządzającą programem jest, zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 Minister Gospodarki i Pracy, natomiast podmiotem rozdzielającym środki jest Fundacja, z którym Wnioskodawca zawiera umowę finansowania projektu. Całość środków przeznaczonych na wynagrodzenia będzie pochodziła z bezzwrotnej pomocy z Europejskiego Funduszu Społecznego.

2. Pytanie płatnika

Czy wynagrodzenia osób zaangażowanych merytorycznie w realizację projektu podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 Nr 14, poz.176 ze zm.)

3. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wynagrodzenia osób zaangażowanych merytorycznie w realizację projektu podlegać będą zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Wskazane powyżej przepis zawiera zwolnienie od podatku, dochodów osób fizycznych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, z tym że zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku dochodów osób fizycznych którym podatnik - bezpośrednio realizujący cel programu - zlecił wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje także wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę (na przykład umowy o dzieło), bezpośrednio realizują program.

Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem, który "pierwszy" otrzymał bezzwrotną pomoc, a której przedmiotem jest bezpośrednia realizacja celu programu, wypełniają dyspozycję powołanego art. 21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy. Natomiast dochody kolejnych podatników, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności, zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust.1 pkt 46 lit. b w/w ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będzie zlecał na podstawie odrębnych umów osobom bezpośrednio realizującym projekt, wykonywanie prac związanych z wdrażaniem projektu, natomiast część pracowników tj., pracownicy więziennictwa oraz instytucji partnerskich będzie wykonywała zadania pomocnicze na rzecz projektu w ramach swoich stałych obowiązków. Wynagrodzenie tychże osób będzie polegało na przyznawaniu im nagród ze środków projektu. Zaznaczyć należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż grupa ta będzie wykonywać jedynie prace pomocnicze. Według opisanego stanu, Wnioskodawca będzie podpisywał odrębne umowy z osobami merytorycznie zaangażowanymi w realizację projektu. Zostanie zatem spełniony podstawowy warunek określający zwolnienie, czyli bezpośrednia realizacja celu programu, udokumentowana umową z podatnikiem realizującym zadanie. Konsekwentnie brak tej przesłanki w przypadku pozostałych pracowników przeważa za brakiem tego zwolnienia w przypadku wykonywania prac pomocniczych. Słuszne jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż jedynie wynagrodzenia osób zaangażowanych merytorycznie w realizację projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na mocy w/w art..21 ust.1 pkt 46.

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

P o u c z e n i e

Interpretacja powyższa dotyczy przedstawionego przez Płatnika stanu faktycznego w stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia. Na podstawie art.14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej-do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie zawierające interpretację na podstawie art.236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Do wniesionego zażalenia obowiązuje uiszczenie opłaty skarbowej w kwocie 5,00 zł., zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowe (Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000r. w sprawie sposobu pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz. U. Nr 110, poz.1176 ze zm.).

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów