Ad 1. Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczow... - Interpretacja - II US I PB-415/60/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.11.2004, sygn. II US I PB-415/60/04, Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ad 1. Stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do wymiany na towary i usługi. W konsekwencji, w stanie prawnym obowiązującym w 2004 r., podobnie jak to miało miejsce w latach ubiegłych, ze zwolnienia - w limitowanej wysokości - korzysta wartość biletu do kina, teatru lub wartość karnetu na basen czy siłownię, jeżeli ich zakup został w całości sfinansowany ze środków ZFŚS. Są to tzw. znaki legitymacyjne, w przypadku których nie można mówić o wymianie praw na towar czy usługę. Jeżeli zakład pracy zakupi z funduszu socjalnego buty lub odzież i rozda pracownikom, będzie to świadczenie rzeczowe, korzystające na mocy art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych do łącznej kwoty 380 zł w ciągu roku podatkowego. Jeżeli zakupu dokona pracownik na rachunek imienny i otrzyma zwrot gotówki z funduszu socjalnego - będzie to świadczenie pieniężne podlegające opodatkowaniu.

Ad 2. Przychodem ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. W powyższej definicji mieszczą się również świadczenia związane z organizacją dla pracownika różnego rodzaju imprez sportowych czy kulturalnych, ale wówczas, gdy są imiennie adresowane do pracownika. W przypadku organizowania wycieczki, koszt przypadający na pracownika jest wiadomy, wiadomo również, kto jest uczestnikiem wycieczki. Reasumując koszt wycieczki finansowanej z funduszu socjalnego przypadający na jednego pracownika stanowi podstawę do naliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Drugi Urząd Skarbowy w Rzeszowie