Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporzą... - Interpretacja - IBPB1/415-466/08/BK (KAN-5804/06/08)

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.09.2008, sygn. IBPB1/415-466/08/BK (KAN-5804/06/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana Z., przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008r. (data wpływu do tut. Biura 9 czerwca 2008r.), uzupełnionym w dniu 12 sierpnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2008r. wpłyną do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 30 lipca 2008r. wezwano do jego uzupełnienia. W dniu 12 sierpnia 2008r. do tut. Biura wpłynął uzupełniony wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od listopada 2006r. do końca maja 2008r. pracował na umowę o pracę w Irlandii. Firma, w której był zatrudniony nie posiadała ani nie posiada żadnych kontaktów handlowych z Polską, ani przedstawicielstwa na terenie Polski. Jego praca również nie była w żadnym stopniu związana z Polską. 1 czerwca 2008r. podatnik wrócił do Polski przerywając umowę o pracę i założył działalność gospodarczą. W ramach działalności będzie współpracował z byłym pracodawcą (zdalna forma pracy tworzenie oprogramowania).

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, iż:

  • czynności wykonywane w ramach stosunku pracy na rzecz pracodawcy dotyczyły rozwoju oprogramowania do użytku wewnętrznego firmy (ewidencjonowanie czasu pracy, raportowanie wyników pracy współpracowników),
  • czynności wykonywane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczyć będą, wsparcia techniczno-analitycznego dla jednego z większych klientów firmy.

Wskazano przy tym, iż sporadycznie wnioskodawca może otrzymywać zlecenia programistyczne, lecz nie będą one dotyczyć projektów, w których brał już udział (wewnętrznych), a będą wykonywane na rzecz klientów zewnętrznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy zamierzeniem ustawodawcy, który wprowadził zakaz opodatkowania liniowego dla podatników pracujących na rzecz byłego pracodawcy było zapobieżenie patologii, która miała na celu opłacanie niższych składek i zmuszanie pracownika przez pracodawcę do zmiany formy zatrudnienia. Podatnik uważa jednak, że pojęcie byłego pracodawcy oraz stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy powinno się odnosić do podmiotów aktywnych w polskim systemie podatkowym.Jego przypadek nie powoduje dla budżetu państwa żadnych niekorzystnych skutków (tak jak miało to miejsce w przypadku zmiany umowy o pracę na tzw. firmę pomiędzy polskim pracownikiem a polskim pracodawcą). Natomiast korzyści dla budżetu państwa są oczywiste. Jako osoba powracająca z zagranicy będzie w stanie inwestować w Polsce zaoszczędzone pieniądze.Ponieważ pracuje w sektorze nowoczesnych technologii przenosi do Polski wiele cennych doświadczeń.

Kontynuując współpracę z irlandzką firmą, w okresie około roku, planuje stworzenie dodatkowych, atrakcyjnych stanowisk pracy (tworzenie oprogramowania). Jako, że przenosi źródło dochodów do Polski, również do polskiego budżetu będą trafiały płacone przez niego podatki i składki.W związku z przedstawionymi argumentami podatnik uważa, że jego przypadek nie narusza intencji ustawodawcy i powinien mieć możliwość korzystania z liniowej formy opodatkowania dochodów.Ponadto w uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż czynności wykonywane w ramach stosunku pracy oraz w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy nie będą takie same, gdyż na umowę o pracę wykonywał pewne funkcjonalności oprogramowania na zlecenie przełożonego. Natomiast jako firma wykonuje usługę wsparcia użytkowników systemu, tzn. monitoruje czy system pracuje stabilnie, rozwiązuje problemy występujące w trakcie użytkowania tego systemu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Możliwość wyboru opodatkowania podatkiem wg 19% stawki liniowej, normuje przepis art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.), w świetle którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek (art. 9a ust. 3 ww. ustawy).

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego pracodawcy usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że co do zasady czynności wykonywane w ramach stosunku pracy oraz czynności wykonywane na rzecz byłego pracodawcy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczyć będą odmiennych (różnych) czynności, natomiast sporadycznie wnioskodawca może otrzymywać zlecenia programistyczne, które nie będą dotyczyć projektów, w których poprzednio uczestniczył w ramach stosunku pracy. Wobec powyższego, w sytuacji, gdy zakres czynności wykonywanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w istocie nie będzie pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy w ramach stosunku pracy, to możliwym będzie opodatkowanie uzyskanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej dochodów na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, a określonym w cyt. powyżej przepisie prawa terminie.

Jednocześnie wskazać należy, iż jeżeli wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczyć będzie usługi chociaż częściowo odpowiadające czynnościom, które wykonywał w ramach stosunku pracy (w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy) to z chwilą wykonania takiej usługi straci prawo do rozliczenia dochodów na powyższych zasadach (wg 19% stawki liniowej). Przy czym, istotnym jest rodzaj usług (np. wykonanie oprogramowania), nie zaś projekt, w ramach którego usługa była lub będzie wykonywana. Z tych też względów wykonanie usługi programistycznej na zlecenie byłego pracodawcy, w sytuacji gdy usługi takie świadczone były uprzednio w ramach stosunku pracy pozbawi wnioskodawcę prawa do opodatkowania dochodów w sposób określony w art. 30c ww. ustawy.

Podkreślić również należy, iż ustawodawca uzależniając możliwość wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy m. in. odrębnością świadczonych w ramach tej działalności usług, od czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy nie ograniczył pojęć pracodawca oraz stosunek pracy do podmiotów funkcjonujących w polskim systemie podatkowym.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy, uzasadniające możliwość wyboru opodatkowania w tej formie faktem, iż usługi świadczone będą na rzecz pracodawcy irlandzkiego jest nieprawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa tut. organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby czy świadczone w ramach działalności usługi na rzecz byłego pracodawcy będą, czy też nie będą odpowiadać czynnościom wykonywanym wcześniej w ramach stosunku pracy. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach