Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-55/08/MK/KAN-145/01/08

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.04.2008, sygn. IBPB2/415-55/08/MK/KAN-145/01/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 04 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 08 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności wynajmowanego lokalu, który w wyniku zawarcia przez Spółdzielnię Mieszkaniową umów nieodpłatnego i odpłatnego przekazania nieruchomości, stracił status mieszkania zakładowego, a stał się lokalem wchodzącym w skład zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej:

  • w części dotyczącej braku możliwości zwolnienia określonego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe
  • w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, jeżeli przeniesienie własności nastąpiło w trybie art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 stycznia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy przeniesienia własności wynajmowanego lokalu, który w wyniku zawarcia przez Spółdzielnię Mieszkaniową umów nieodpłatnego i odpłatnego przekazania nieruchomości, stracił status mieszkania zakładowego, a stał się lokalem wchodzącym w skład zasobów Spółdzielni Mieszkaniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, na podstawie umów nieodpłatnego i odpłatnego nabycia nieruchomości od Spółki Akcyjnej stał się właścicielem budynków mieszkalnych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. W związku z powyższym znajdujące się w tych budynkach lokale mieszkalne przestały mieć status mieszkań zakładowych, a stały się spółdzielczymi lokalami mieszkalnymi wchodzącymi w skład zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej. Ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) przewiduje w art. 48 możliwość przeniesienia na rzecz najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, własności tego lokalu po spełnieniu przez najemcę przewidzianych w ww. przepisie warunków.

Do wnioskodawcy wpłynęły wnioski najemców lokali mieszkalnych (byłych mieszkań zakładowych) o przeniesienie na ich rzecz własności wynajmowanych lokali mieszkalnych. Najemcy są zobowiązani pokryć koszty związane z ustanowieniem odrębnej własności w wysokości wyliczonej przez Zarząd Spółdzielni na podstawie przepisu ww. art. 48.

Najemcy po dokonaniu:

  1. spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu,
  2. wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, w przypadku odpłatnego nabycia przedmiotowego budynku lub pokrycia kosztów dokonanych przez wnioskodawcę nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal

przysługuje roszczenie o zawarcie umowy notarialnej przedmiotem, której będzie przeniesienie na najemcę własności użytkowanego dotychczas spółdzielczego lokalu mieszkalnego na podstawie umowy najmu.

Art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje, że zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody uzyskane z tytułu zakupu mieszkań zakładowych przez dotychczasowych najemców w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych lokali a ceną ich zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zdaniem wnioskodawcy, w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa m.in. o zakupie zakładowych lokali mieszkalnych, nie zaś o zakupie byłych zakładowych lokali mieszkalnych. Zapis taki powoduje, że najemcy, którzy w oparciu o przepis art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych dokonują wyodrębnienia lokalu mieszkalnego z zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej de facto dokonują jego zakupu pomniejszając tym samym majątek wnioskodawcy. Najemcy nabywają na własność spółdzielczy lokal mieszkalny, który obecnie nie ma już statusu mieszkania zakładowego. Z uwagi na fakt, iż mamy do czynienia z nabyciem spółdzielczego lokalu mieszkalnego, a nie mieszkania zakładowego, nabywcy tych lokali nie są zwolnieni z obowiązku zapłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych, a Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana w terminie do końca lutego następnego roku, w którym nastąpiło przeniesienie własności lokalu mieszkalnego, sporządzić PIT-8C określając nabywcy tego lokalu przychód do opodatkowania. Przychód ten wynika z tytułu dochodu osiągniętego przez dotychczasowego najemcę spółdzielczego lokalu mieszkalnego w związku z nabyciem na własność przedmiotowego lokalu i stanowi różnicę między ceną rynkową nabywanego lokalu a ceną jego zakupu. Za taką interpretacją również przemawia okoliczność, że z przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych w wyniku nowelizacji, która weszła w życie 31 lipca 2007r. zapisano, że mamy do czynienia z najemcami spółdzielczych lokali mieszkalnych, które przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową były mieszkaniami przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej, a tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają tutaj zastosowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) stanowi, iż na pisemne żądanie najemcy spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię mieszkaniową był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z nim umowę przeniesienia własności lokalu, po dokonaniu przez niego:

  1. spłaty zadłużenia z tytułu świadczeń wynikających z umowy najmu lokalu;
  2. wpłaty wkładu budowlanego określonego przez zarząd spółdzielni w wysokości proporcjonalnej do powierzchni użytkowej zajmowanego mieszkania wynikającej ze zwaloryzowanej ceny nabycia budynku, jeżeli spółdzielnia nabyła budynek odpłatnie.

Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nabyła mieszkanie zakładowe, o którym mowa w ust. 1, nieodpłatnie, najemca, o którym mowa w ust. 1, powinien pokryć koszty dokonanych przez spółdzielnię nakładów koniecznych przeznaczonych na utrzymanie budynku, w którym znajduje się ten lokal (art. 48 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca na podstawie umów nieodpłatnego i odpłatnego nabycia nieruchomości, stał się właścicielem byłych zakładowych budynków mieszkalnych. W związku z tym mieszkania w przejętych budynkach straciły status mieszkań zakładowych, stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów spółdzielni mieszkaniowej. Wynika również, iż od najemców lokali mieszkalnych byłych mieszkań zakładowych Spółki Akcyjnej wpłynęły wnioski o przeniesienie na ich rzecz własności wynajmowanych lokali mieszkalnych. Najemcy ci zobowiązani są do pokrycia kosztów związanych z ustanowieniem odrębnej własności w wysokości wyliczonej przez Zarząd wnioskodawcy (Spółdzielni Mieszkaniowej) na podstawie ww. art. 48 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się wyłącznie do dochodów uzyskanych z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców, w związku z czym nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Mieszkania w przejętych budynkach straciły bowiem status zakładowych mieszkań (lokali mieszkalnych), stały się mieszkaniami wchodzącymi w skład zasobów spółdzielni mieszkaniowej.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w powyższej kwestii jest prawidłowe.

Natomiast jeżeli, jak wskazano we wniosku, przeniesienie własności lokali następuje na zasadach określonych w cytowanym art. 48 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych, który przewiduje taki tryb wyłącznie w odniesieniu do lokali w nim wymienionych, to nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu realizacji przedmiotowej umowy. W konsekwencji nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, gdyż nie wystąpi przysporzenie majątkowe po stronie członka spółdzielni.

Zatem stanowisko wnioskodawcy w tej części jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach