
Temat interpretacji
Czy zwrócone przez MPWiK nakłady inwestycyjne z tytułu wybudowania przez prywatnego inwestora przewodu wodociągowego na dostawę wody miejskiej należy opodatkować w zeznaniu rocznym? Jeżeli tak, to jakim podatkiem i jak ustalić kwotę do opodatkowania, jeżeli Wnioskodawczyni nie posiada wszystkich rachunków na nakłady inwestycyjne na budowę przewodu wodociągowego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28.05.2008 r. (data wpływu 02.06.2008 r.) oraz piśmie z dnia 30.07.2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB2/415-893/08-2/IŚ z dnia 21.07.2008 r. (data nadania 21.07.2008 r., data doręczenia 28.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego od MPWiK z tytułu zwrotu wg wyceny rzeczoznawcy poniesionych nakładów na budowę przewodu wodociągowego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodu uzyskanego od MPWiK z tytułu zwrotu wg wyceny rzeczoznawcy poniesionych nakładów na budowę przewodu wodociągowego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni ze środków prywatnych wybudowała przewód wodociągowy w ulicy i przekazała do eksploatacji MPWiK celem odzyskania nakładów na jego budowę. W części ulicy K. w W. został przed kilku laty wybudowany przez MPWiK wodociąg. Obecnie MPWiK nie planuje dalszej rozbudowy wodociągu w tej ulicy, dlatego nowi mieszkańcy, jak i Wnioskodawczyni chcąc zaopatrywać się w wodę miejską, muszą za zgodą MPWiK na własny koszt wybudować przewód wodociągowy. Przewód wodociągowy jest potem przekazywany do MPWiK. MPWiK dokonuje wyceny inwestycji przez rzeczoznawców i zwraca inwestorowi koszty według wyceny rzeczoznawcy.
Wnioskodawczyni nie posiada wszystkich dokumentów potwierdzających poniesione wydatki na budowę wodociągu, bo takie dokumenty nie są wymagane przez MPWiK do przekazania wodociągu, z tego powodu, że MPWiK nie dokonuje zwrotu pieniędzy inwestorowi na podstawie przedstawionych rachunków, tylko na podstawie wyceny rzeczoznawcy. Zwrot pieniędzy nastąpi dopiero po podpisaniu umowy z MPWiK na przekazanie wodociągu i po uprzednim wystawieniu przez Wnioskodawczynię rachunku do MPWiK.
Pismem z dnia 21 lipca 2008 r. Nr IPPB2/415-893/08-2/IŚ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, jakie przepisy (jaka ustawa, rozporządzenie, itp.) upoważniają MPWiK do wypłaty przedmiotowego odszkodowania i z jakich konkretnie przepisów wynikają wysokość lub zasady ustalania tego odszkodowania, a także czy odszkodowanie będzie wypłacone na podstawie zawartej miedzy stronami umowy, ugody pozasądowej, czy też przesądza o tym inna okoliczność, jeżeli tak to należy wskazać jaka.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28.07.2008 r. Wnioskodawczyni uzupełniła braki formalne wniosku w terminie pismem z dnia 30.07.2008 r. (data nadania 01.08.2008 r., data wpływu 04.08.2008 r.) poprzez sprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego w następujący sposób:
- Zgodnie z informacją otrzymaną w MPWiK do wypłaty przedmiotowego odszkodowania upoważnia MPWiK art. 31 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.), na podstawie tych przepisów wysokość i zasady ustalana tego odszkodowania jest określana w umowie;
- Odszkodowanie będzie wypłacone na podstawie zawartej miedzy stronami umowy na przekazanie urządzeń.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zwrócone przez MPWiK nakłady inwestycyjne z tytułu wybudowania przez prywatnego inwestora przewodu wodociągowego na dostawę wody miejskiej należy opodatkować w zeznaniu rocznym... Jeżeli tak, to jakim podatkiem i jak ustalić kwotę do opodatkowania, jeżeli Wnioskodawczyni nie posiada wszystkich rachunków na nakłady inwestycyjne na budowę przewodu wodociągowego...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 21.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przekazanie przewodu wodociągowego i zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych jest odszkodowaniem wypłaconym inwestorowi za poniesione koszty, zwolnionym z podatku dochodowego na podstawie wyżej przytoczonego artykułu.
Wodociąg powinien być wybudowany przez MPWiK. W związku z tym, że MPWiK nie planuje w niektórych rejonach dalszej rozbudowy sieci wodociągowej, mieszkańcy chcąc korzystać z wody miejskiej, muszą za zgodą MPWiK z własnych pieniędzy budować wodociąg, za który MPWiK bez problemu zwraca pieniądze.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.
Art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż zwrot nakładów inwestycyjnych z tytułu wybudowania przewodu wodociągowego przez Wnioskodawczynię, na podstawie wyceny rzeczoznawcy, nastąpi zgodnie z zapisem art. 31 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72 poz. 747), który m.in. stanowi, że osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.
Należy podkreślić, iż odszkodowanie, jest szczególnym rodzajem świadczenia polegającego na naprawieniu szkody, czyli uszczerbku jakiego doznaje poszkodowany we wszelkiego rodzaju dobrach przez prawo chronionych, natomiast w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni otrzymuje zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych, na podstawie wyceny rzeczoznawcy, z tytułu wybudowania przewodu wodociągowego.
Z uwagi na fakt, iż katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera zwolnienia od podatku zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych na wybudowanie przewodu wodociągowego, dochód uzyskany z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są inne źródła. W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Użycie sformułowania w szczególności świadczy o tym, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co oznacza, że do tej kategorii przychodów można zaliczyć również inne niż te, które zostały w nim wymienione.
Dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zapis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne mogą te urządzenia przekazywać odpłatnie lub nieodpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Rozliczenie pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a podmiotem, który przekazał infrastrukturę techniczną, powinno być dokonane na podstawie umowy, uwzględniającej zasady ekwiwalentności wzajemnych świadczeń. W przypadku przekazania infrastruktury przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, niezależnie od charakteru tego przekazania, wydatki poniesione na jego budowę należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego przekazania w wyniku realizacji zawartej umowy, wybudowanego przewodu wodociągowego podlega opodatkowaniu, po pomniejszeniu o udokumentowane koszty, tj. wydatki związane z poniesioną inwestycją, o których mowa w art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy wykazać w zeznaniu rocznym według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło odpłatne przekazanie i opodatkować łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi w roku podatkowym według skali podatkowej, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wierszu zatytułowanym inne źródła, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w tym roku, zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
