Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB1/415-165/08-2/IF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.03.2008, sygn. IPPB1/415-165/08-2/IF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 05.02.2008 r. (data wpływu 11.02.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczania kosztów wstępnej opłaty leasingowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczania kosztów wstępnej opłaty leasingowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako wspólnik spółki cywilnej prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych księgi rachunkowe.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem będzie koparka i inne maszyny budowlane ( umowy będą spełniały wszystkie wymogi określone w ustawie ).

W związku z powyższym Wnioskodawca przywołuje art. 23b ust. 1 ustawy od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) zgodnie z którymi opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - czyli tak zwany czynsz leasingowy stanowią, co do zasady przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2 ( w przypadkach, gdy finansujący w dniu zawarcia umowy korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym ), wówczas jeśli umowa leasingu spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeśli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym grunty, oraz,
  2. suma ustalonych w umowie opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Większość znanych umów leasingu operacyjnego zawiera w swych postanowieniach obowiązek uiszczenia przez korzystającego ( leasingobiorcę ) dość wysokiej opłaty wstępnej zwanej również początkową.

Wnioskodawca oświadcza, że w konkretnym przypadku opłata wstępna wyniesie ok. 45-50% wartości całej umowy leasingu, w związku z czym rodzi się problem czy tak wysoka opłata może zostać zaliczona w koszty uzyskania przychodu jednorazowo w momencie jej poniesienia, czy też należy rozliczyć ją proporcjonalnie do czasu trwania umowy.

Informuje również, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących kosztów uzyskania przychodu art. 22 i 23 oraz art. 23a dotyczącym opodatkowania stron umowy leasingu nie konkretyzuje jaki procent wydatków z tytułu umowy leasingu stanowi bezpośredni koszt uzyskania przychodu a jaki pośredni czyli obligujący do rozliczenia wydatku w czasie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca uważa, że kosztem uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia przychodów (art. 22 ust. 1 updof) zaś u podatników prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania bezpośrednio związane z przychodami poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 22 ust. 5 updof).

Wnioskodawca podkreśla, że skoro umowa będzie spełniać warunki zawarte w art. 23b ust. 1 ustawy, to możliwość zastosowania reguły zawartej w tym przepisie zależy od tego czy finansujący leasing nie będzie korzystał ze zwolnień. Jeżeli firma leasingowa z takich zwolnień nie będzie korzystać, to korzystający ( leasingobiorcę ) ma prawo ujęcia w kosztach uzyskania przychodów pełnych kwot ponoszonych opłat ustalonych w umowie leasingu, w tym również całej kwoty czynszu inicjalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie zachodzić potrzeba dzielenia łącznej sumy czynszu inicjalnego na raty i zaliczania go w poczet kosztów uzyskania przychodu stosownie do czasu trwania umowy.

Wnioskodawca uważa, iż w związku z powyższym jednorazowe i bezpośrednie zaliczenie w koszty uzyskania przychodów opłaty wstępnej w wys. 45-50% wartości umowy będzie działaniem zgodnym z ustawą.

Wnioskodawca nadmienia, iż podobne stanowisko prezentuje kilka urzędów skarbowych w oficjalnych interpretacjach publikowanych na stronach internetowych Ministerstwa Finansów:

  • Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku IIUSpblA/1/415-73/286a/79/05/BB,
  • Urząd Skarbowy Warszawa-Bemowo U.S.31/DG/412/34/WK/2004/205,
  • Urząd Skarbowy w Mielcu US. III-415/8/04.

Równocześnie informuje, że w 2006 roku otrzymał pozytywną odpowiedź na pytanie (identyczne jak we wniosku, w zbliżonym stanie faktycznym) zadane Naczelnikowi US w Płocku w trybie art. 14 Ordynacji.

Wnioskodawca oświadcza, iż w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie toczy się postępowanie ani kontrola podatkowa.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), ilekroć jest mowa o umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty.

Na podstawie art. 23b ust. 1 ww. ustawy, definiującego tzw. leasing operacyjny, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2, jeżeli umowa ta spełnia następujące warunki:

  1. została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 10 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości, oraz
  2. suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, jeżeli przedmiotowa umowa zawarta przez Pana spełnia warunki określone w art. 23b ust. 1 ww. ustawy oraz finansujący nie korzysta z wymienionych w art. 23b ust. 2 zwolnień, wówczas raty leasingowe (w tym także wstępna rata) stanowią koszty uzyskania przychodu z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updof kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Zatem wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami, w tym także służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Rozstrzygając kwestię daty zaliczenia wstępnej opłaty leasingowej do kosztów uzyskania przychodów należy brać pod uwagę ogólne zasady potrącania kosztów uregulowane w art. 22 ust. 4 6 ustawy.

Z analizy stanu faktycznego opisanego przez Pana w złożonym wniosku wynika, iż prowadzi Pan księgi rachunkowe, zatem wydatki zalicza do kosztów uzyskania przychodów stosownie do zasad przewidzianych w art. 22 ust. 5 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którymi moment zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów uzależniony jest od ich charakteru. Koszty wydatki dzielą się na koszty bezpośrednio związane z przychodem i koszty, których zawiązek z przychodami jest pośredni.

Wstępna opłata leasingowa należy do tzw. kosztów pośrednich, których nie można w sposób bezpośredni przypisać do konkretnego przychodu. Stanowi ona integralną część umowy i opłat z tytułu korzystania z jej przedmiotu. Wprawdzie jest ona na ogół uiszczana jednorazowo, jednak ze względu na to, że jej zapłata jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingowej, należy uznać, że dotyczy przychodów nie tylko roku podatkowego, w którym umowa została zawarta, ale całego okresu określonego w umowie, odnosi się więc do pełnego okresu trwania umowy leasingowej.

Konsekwencją zaliczenia wstępnej opłaty leasingowej do kosztów pośrednich jest zastosowanie przy jej ewidencjonowaniu art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. W myśl tego przepisu koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Stosownie do art. 22 ust. 5d ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zatem, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. opłaconą przy zawarciu umowy wstępną opłatę leasingową dotyczącą ściśle określonego czasu trwania umowy leasingowej zawartej na czas oznaczony powinien Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego opłata ta dotyczy, tj. proporcjonalnie do okresu trwania umowy zgodnie z art. 22 ust. 5c tej ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie