
Temat interpretacji
Na podstawie art.14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2007 r. (data wpływu 4 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z opłacaniem składek na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniobiorców oraz członków ich rodzin jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczania kosztów uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz w zakresie obowiązków płatnika związanych z wydatkami ponoszonymi przez wnioskodawcę na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników oraz członków ich rodzin. Opłata została uiszczona w kwocie 75 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu zdarzeniu przyszłemu.
W odpowiedzi na wezwanie Nr IPPB1/415-4/08-2/AG z dnia 13 lutego 2008 r. wnioskodawca uiścił w dniu 20 lutego 2008 r. dodatkową opłatę w kwocie 75 zł i wniósł o wydanie interpretacji w zakresie obydwu zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Kancelaria prawna X Spółka komandytowa (dalej wnioskodawca) ma zamiar zawrzeć w 2008 roku umowę z firmą oferującą grupowe ubezpieczenia zdrowotne (dalej Ubezpieczyciel). W ramach zawartej umowy pracownicy wnioskodawcy, osoby pozostające z nim w stałym stosunku zlecenia (adwokaci i radcowie prawni) oraz wybrani członkowie rodzin w/w osób będą uprawnieni do korzystania w określonym zakresie z usług oznaczonych prywatnych zakładów opieki zdrowotnej. Koszty świadczeń wykonanych przez prywatne zakłady opieki zdrowotnej na rzecz tych osób pokrywać będzie ubezpieczyciel z tytułu ubezpieczenia. Wnioskodawca będzie płacił ubezpieczycielowi miesięczną składkę, której wysokość uzależniona będzie od ilości ubezpieczonych przez wnioskodawcę osób. Wnioskodawcy znana jest część składki jaka przypadać będzie na każdą ubezpieczoną osobę.
Pismami z dnia 13 marca 2008 r. i 17 marca 2008 r. wnioskodawca doprecyzował, iż umowa ubezpieczenia, którą zamierza zawrzeć z ubezpieczycielem wnioskodawca mieści się
w grupach wymienionych w załączniku do ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151) tj. grupy 1 i 5 Działu I oraz grupy 1 i 2 Działu II. Uprawnionym do otrzymania świadczenia z tytułu zawartych umów nie będzie pracodawca (wnioskodawca) i umowa ta będzie wykluczała w okresie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym będzie zawarta wypłatę kwoty stanowiącej wartość odstąpienia od umowy, możliwość zaciągania zobowiązań pod zastaw praw wynikających z umowy oraz wypłatę z tytułu dożycia wieku oznaczonego w umowie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 2: Artykuł 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychód określa wszelkie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, zważywszy, iż składka na każdego pracownika oraz na każdego adwokata jest znana. Taka sama składka odprowadzana będzie na każdą kolejną osobę z rodziny w/w osób. W postanowieniach interpretujących przepisy prawa podatkowego przyjęto wykładnię przywołanego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą kwota składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne jaką uiszcza pracodawca (zleceniodawca) stanowić będzie przychód pracownika (zleceniobiorcy) vide postawienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 stycznia 2006 roku, sygn. ZD/406-54/PIT/05. Brak jest zaś podstaw do uznania, iż część składki przypadająca na członków rodzin pracowników czy zleceniobiorców stanowi dla nich przychód. Jak bowiem wynika z wykładni art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem są tylko pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, które zostały otrzymane przez podatnika czy też postawione do jego dyspozycji. Z tegoż powodu wnioskodawca stoi na stanowisku, że kwoty przeznaczone na składkę ubezpieczeniową na rzecz członków rodzin pracowników i członków rodzin zleceniobiorców (adwokatów) nie będą stanowiły przychodu dla pracowników i zleceniobiorców (adwokatów).
Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 4: Jak już wskazano powyżej art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych każe uznawać za przychód wszelkie świadczenia w naturze, świadczenia nieodpłatne, pieniądze i wartości pieniężne otrzymane czy też postawione do dyspozycji podatnika. Zatem przychodem podatnika będzie także składka ubezpieczenia zdrowotnego wykupionego na jego rzecz przez pracodawcę lub zleceniodawcę. Jeżeli składka taka opłacana będzie za wiele osób jednocześnie, przychodem podatnika będzie część składki przypadająca na niego. W ten sposób interpretował przepisy prawa podatkowego Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w postanowieniu z dnia 4 stycznia 2006 roku, Sygn. ZD/406-54/PIT/05. Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, iż wydatki poczynione przez niego na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne jego pracowników i zleceniobiorców (adwokatów) będą stanowić przychód tych osób, tym bardziej, że znana jest część składki przypadająca na każdą osobę i właśnie ta część stanowić będzie jej przychód.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania dotyczące obowiązków płatnika związanych z wydatkami ponoszonymi przez wnioskodawcę na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pracowników i zleceniobiorców oraz członków ich rodzin.
Wniosek w zakresie kosztów uzyskania przychodów (pytanie nr 1 i nr 3) zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkowstwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Z przytoczonych przepisów wynika, iż przychodem pracownika jest nie tylko samo wynagrodzenie (wypłaty pieniężne). Należy do niego zaliczyć wszelkie inne formy przysporzeń majątkowych z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c cytowanej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
W przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca zamierza objąć dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym swoich pracowników i z tytułu zawarcia umowy tego ubezpieczenia wnioskodawca będzie opłacać składki ubezpieczeniowe w wysokości ustalonej przez ubezpieczyciela. Wnioskodawcy znana jest część składki jaka przypadać będzie na każdego ubezpieczonego pracownika.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kwota składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne pokrywana przez wnioskodawcę (pracodawcę) za pracownika wypełnia dyspozycję zakwalifikowania jej do przychodów ze stosunku pracy. Wynika to z definicji pojęcia przychodu, która nakazuje zaliczyć do niego każdą realną korzyść, jaką pracownik otrzymał od pracodawcy.
Artykuł 13 pkt 8 ustawy określa, że przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 są przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie
od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,
Z przepisu art. 11 ust. 1 ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 16, 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie do tego przepisu, opłacone przez wnioskodawcę składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne na rzecz zleceniobiorców (adwokatów) stanowić będą u tych osób przychód otrzymany w ramach umowy zlecenia i należy zaliczyć go do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy.
Pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" obejmuje nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy. Do takich przysporzeń majątkowych należy zaliczyć składkę ubezpieczeniową ponoszoną przez wnioskodawcę na rzecz osób nie będących pracownikami wnioskodawcy, czyli członków rodzin pracowników oraz zleceniobiorców (adwokatów). Dla tych osób uzyskane świadczenie w postaci objęcia dodatkowym ubezpieczeniem zdrowotnym stanowić będzie przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wskazuje bowiem, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 1214 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Zgodnie z art. 42a w/w ustawy na wnioskodawcy, jako płatniku ciąży obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł PIT-8C.
Zatem prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy odnośnie nie zaliczania do przychodów pracowników i zleceniobiorców opłaconych składek na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne na rzecz członków ich rodzin.
W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
