POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-52/05/MS

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.11.2005, sygn. DF/415-52/05/MS, Urząd Skarbowy w Kartuzach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia (...) z dnia 1 września 2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania dochodów osób pracujących bezpośrednio przy realizacji programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z pisma płatnika z 1 września 2005 roku (data wpływu do tutejszego organu podatkowego - 8 września 2005 roku) wynika, iż Stowarzyszenie otrzymało od Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności dotację na wdrożenie programów aktywizacji młodzieży wiejskiej w ramach programu "Równać Szanse - 2005". Bezpośrednią realizacją programu zajmują się osoby fizyczne, z którymi Stowarzyszenie zawarło umowy zlecenia i umowy o dzieło. Budżet dotacji zawiera pozycje "wydatki osobowe z przeznaczeniem na wynagrodzenia osób pracujących przy realizacji programu". Środki finansowe wpłynęły na konto bankowe Stowarzyszenia bezpośrednio z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży - podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Pytanie płatnika: czy dochody osób pracujących, na podstawie zawartych umów zleceń i umów o dzieło, bezpośrednio przy realizacji programów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem płatnika dochody osób fizycznych, z którymi zawarto umowy zlecenia i umowy o dzieło, bezpośrednio realizujących programy finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazanych za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast według art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne o podatku dochodowego są (...) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powołany przepis wprowadza przedmiotowo - podmiotowe przesłanki zwolnienia od podatku dochodowego (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Począwszy od 1 stycznia 2003 roku zakres zwolnienia został w istotny sposób ograniczony poprzez wyłączenie jego stosowania w odniesieniu do dochodów osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący program zlecił wykonanie określonych czynności.

Ponieważ osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej jako beneficjenci środków pomocowych nie mogą samodzielnie realizować celu programu, prace te wykonują osoby fizyczne. Nie ulega wątpliwości, iż w takim przypadku nie zmienia się źródło środków - w dalszym ciągu pochodzą one z bezzwrotnej pomocy. W sytuacji gdy beneficjent pomocy zawarł umowę z osobami wykonującymi czynności merytoryczne przewidziane w programie, czyli bezpośrednio realizującymi program, osoby te będą korzystały ze zwolnienia. Nie będą natomiast do tego uprawnione inne osoby - zarówno wykonujące czynności techniczne, pomocnicze, obsługi niemerytorycznej programu, jak i realizujące program (lub też jego część) na zlecenie bezpośredniego wykonawcy. W związku z powyższym zakresem zwolnienia będą objęte osoby wskazane imiennie w treści porozumień i umów zawieranych przez beneficjenta pomocy. Oczywiście jednoczesne wykonywanie innych czynności czy zadań podlegających opodatkowaniu nie ma wpływu na zwolnienie od podatku dochodowego dochodów osiąganych z bezpośredniej realizacji programów finansowych ze środków pomocowych.

Jak wynika z powyższego, dochody z umów zleceń i umów o dzieło osób zatrudnionych przez Stowarzyszenie (beneficjenta pomocy), jako podmiotów bezpośrednio realizujących cel programu pomocowego i bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację, pochodzące z dotacji otrzymanej od organizacji międzynarodowej, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku, gdyby wynagrodzenie było częściowo finansowane ze środków własnych beneficjenta pomocy, a częściowo ze środków pomocowych, jedynie wynagrodzenie finansowane ze środków pomocowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawienie dowodów określających charakter otrzymanych przychodów należy do podatnika.

Na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. Obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu (według ustalonego wzoru) nałożono również na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9, niepodlegających opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 42 ust. 5 ustawy).

Urząd Skarbowy w Kartuzach