
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.02.2005 r. 22.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie jakie dokumenty powinien wystawić Administrator wspólnoty mieszkaniowej uprawniający do odliczenia od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego wydatków poniesionych przez właściciela lokalu tyt. wpłat na fundusz remontowy i opłat eksploatacyjnych
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatnik pismem z dnia 09.02.2005 roku wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik dokonuje wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej. Natomiast zarządca wspólnoty mieszkaniowej ponoszone koszty związane z remontem nieruchomości pokrywa zarówno z funduszu remontowego jak i z opłat eksploatacyjnych wnoszonych przez właścicieli nieruchomości.
W złożonym wniosku zadano pytanie: jakie dokumenty powinien wystawić administrator na potwierdzenie poniesionych kosztów uprawniający podatnika do skorzystania z ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.
Podatnik uważa, że zarówno poniesione wydatki na remont i modernizację wykonane przez wspólnotę mieszkaniowa zarówno z funduszu remontowego i z wnoszonych przez właścicieli lokali opłat eksploatacyjnych podlegają odliczeniu.
Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.
Kwestie dokumentowania wpłat na fundusz remontowy reguluje art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. zgodnie z którym wysokość wydatków na ten cel ustala się na podstawie dowodu wpłaty.
Użyte przez ustawodawcę pojęcie ,,dowód wpłaty" jest pojęciem szerokim, zatem za dowód wpłaty na przedmiotowy fundusz remontowy należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.
Z uwagi na fakt, iż w praktyce najczęściej wpłat na fundusz remontowy podatnicy dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z pozostałymi składnikami opłaty czynszowej (zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości) i innych należności wobec spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych, stąd też w wielu przypadkach posiadają jeden dowód wpłaty dokonanej z tych tytułów. W takiej sytuacji z dowodu wpłaty niekiedy nie wynika jednoznacznie wysokość wniesionych przez podatnika wpłat na przedmiotowy fundusz.
Dlatego w takim przypadku, w celu dowodowym, wystarczającym będzie posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty dokumentu zawierającego wyszczególnienie składki czynszu, z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego.
W świetle powyższego, nie można uznać, iż zestawienie bądź zaświadczenie sporządzone przez spółdzielnię mieszkaniową lub wspólnotę mieszkaniową ,,stanowi dowód wpłaty" uprawniający do odliczenia wydatku na podstawie art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.
Zatem odliczeniu od podatku podlegają jedynie poniesione przez Pana w 2004 roku wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.
Zatem przedstawione Pana stanowisko we wniosku jest nie prawidłowe.
