Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926),... - Interpretacja - IS.II/1-0050/253/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.01.2004, sygn. IS.II/1-0050/253/04, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2004 r., dokonuje zmiany informacji udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku w piśmie z dnia 7.10.2004 r. (znak: US.PP/443-22/04):

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez pana Mariana S. wynika, iż zawarł w dniu 25.05.2004 r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie udzielenia przez Agencję pomocy finansowej beneficjentowi z funduszy Unii Europejskiej i funduszy krajowych w ramach Programu SAPARD na adaptację pomieszczeń pod agroturystykę, zakup wyposażenia, zagospodarowanie siedliska pod działalność agroturystyczną. Wobec powyższego zwraca się o "wydanie interpretacji przepisów prawa dotyczącej kwalifikacji lub nie podatku VAT jako koszt lub nie w ramach umowy Sapard finansującej modernizację gospodarstwa rolnego".

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nieodliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z informacji udzielonej przez organ podatkowy I instancji wynika, że pytający nie prowadzi działalności gospodarczej, z której osiągałby dochody podlegające opodatkowaniu zgodnie z ustawą z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Stąd też nie ma możliwości skompensowania podatku VAT naliczonego. Ponadto z danych rejestracyjnych wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wobec tego w tym przypadku obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego jest wyłączone przez art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług.

Reasumując: w podanym wyżej stanie faktycznym beneficjent pomocy nie ma możliwości rozliczenia (odliczenia) podatku naliczonego VAT w części nieobjętej refundacją z funduszy Unii Europejskiej.

Izba Skarbowa w Rzeszowie