POSTANOWIENIE - Interpretacja - US.VI/I-415-68-IV/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.05.2005, sygn. US.VI/I-415-68-IV/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 tekst jednolity) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko Państwa zawarte we wniosku z dnia 16.03.2005 r. w sprawie interpretacji obowiązującego prawa podatkowego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 16.03.2005 r. zwrócili się Państwo z prośbą o interpretację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w w/w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Starostwo Powiatowe wypłaca uczniom stypendia w ramach działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne". Jak wyjaśniają Państwo dalej Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) został przyjęty do realizacji Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. (Dz. U. nr 166, poz. 1745) w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004r. o narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. nr 116, poz. 1206).

Wypłaty w/w świadczeń stypendialnych finansowane są z dwóch źródeł:

  • środków unijnych-Europejski Fundusz Społeczny (EFS);
  • budżetu państwa-środki rządowe.

Pytanie brzmi: "czy wypłata świadczeń stypendialnych w ramach programu ZPORR jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b, czy też przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy"?

Zdaniem Starostwa właściwym będzie zastosowanie zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanych świadczeń stypendialnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy (tj. Dz. U. z 2000 r., nr 114, poz. 176 z późn. zm), "jako świadczenia finansowanego w ramach środków budżetu Państwa i Europejskiego Funduszu Społecznego (środki unijne) w ramach rządowych programów". Wówczas "płatnicy tych świadczeń byliby zwolnieni ze sporządzania informacji PIT 8 S oraz zbierania oświadczeń od stypendystów w/g formularza PIT 2 C".

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stypendia wypłacane w ramach działania 2.2 ZPORR "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" finansowane w części z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia na podstawie wyżej przytoczonego artykułu ustawy, a nie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114.

Ponadto stypendia te w części sfinansowanej przez budżet państwa, również korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 b w/w ustawy który mówi, iż stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundację lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10. Aby zwolnienie miało miejsce beneficjent takiego świadczenia przed pierwszą wypłatą winien złożyć płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru (PIT-2 C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 28 - 30 oraz w art. 30 a i 30 b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, iż płatnik stypendium zobowiązany jest sporządzić informację PIT-8 S na zasadach określonych w art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 14b § 1 i 2 ww. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie