P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPF/415-46/2005/ML

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.06.2005, sygn. 1471/DPF/415-46/2005/ML, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki Ubezpieczeniowej "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

p o s t a n a w i a

- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" ma zawarte umowy z pracodawcami na prowadzenie dla ich pracowników grupowego ubezpieczenia emerytalnego, które jest grupowym ubezpieczeniem na życie związanym z funduszem emerytalnym, będącym formą grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne. W związku z art. 56 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997r. o pracowniczych programach emerytalnych /Dz. U. Nr 139, poz. 932/, niektórzy pracodawcy złożyli w terminie do dnia 31 grudnia 2004r. wnioski o wpis programów do rejestru programów, zamierzając dokonać przekształcenia tych umów na umowy o prowadzenie preacowniczego programu emerytalnego w formie grupowego ubezpieczenia na życie, również prowadzonego przez Spółkę Ubezpieczeniową "X".

    Przekształcenie umów może przybierać dwie formy :
  1. Pracodawca przekształci istniejącą umowę z pracownikami o prowadzenie grupowego ubezpieczenia emerytalnego na pracowniczy program emerytalny w ramach którego pracownicy zostaną objęci grupowym inwestycyjnym ubezpieczeniem na życie,
  2. Pracodawca zawiera z pracownikami umowę grupowego inwestycyjnego ubezpieczenia na życie, stanowiącą formę pracowniczego programu emerytalnego, która zastąpi rozwiązaną w momencie zarejestrowania przez Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, pracowniczego programu emerytalnego istniejącą umowę z pracownikami o prowadzenie grupowego ubezpieczenia emerytalnego.

W momencie przystąpienia pracownika do programu (ppe), co następuje po złożeniu przez niego deklaracji przystąpienia do ppe i spełnieniu wymogów określonych w zakładowej umowie emerytalnej Spółka "X" dokona przeniesienia środków z rachunku udziałów pracowników z grupowego ubezpieczenia emerytalnego na rachunki uczestników w pracowniczym programie emerytalnym.

Według Spółki do przeniesienia środków z rachunku udziałów pracowników z grupowego ubezpieczenia emerytalnego na rachunki uczestników w pracowniczym programie emerytalnym w przypadku zmiany ubezpieczenia grupowego na ubezpieczenie grupowe, nie ma zastosowania przepis art.24 ust.15 w związku z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl powołanych przepisów 19% zryczałtowanym podatkiem od osób fizycznych z tytułu udziału w funduszach kapitałowych opodatkowana jest różnica pomiędzy wypłaconą kwotą świadczenia a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń. Skoro pracownik na podstawie powołanego wyżej art. 56 ustawy o ppe kontynuuje oszczędzanie w ramach zawartej umowy o prowadzenie pracowniczego programu emerytalnego, nie następuje w przypadku związanego z kontynuacją przeniesienia środków ich wypłata. Na Spółce "X" nie ciąży zatem jako na płatniku obowiązek pobrania i odprowadzenia 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zgodnie z art.10 ust.1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U z 2000 r. Nr 14, poz.176 z późniejszymi zmianami) źródłem przychodów podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym są kapitały pieniężne.
Za przychody z tego źródła, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Dochody z tytułu w udziału w funduszach kapitałowych, uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 30a ust.1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19 % uzyskanego dochodu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przy przeniesieniu środków zgromadzonych w ramach grupowych form oszczędzania do pracowniczego programu emerytalnego, nawet jeżeli operacja ta zostanie przeprowadzona na zasadach określonych w art. 56 ustawy z o pracowniczych programach emerytalnych.

Zgodnie z art. 56 ust.1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych ( Dz. U. 116 poz. 1207 ) pracodawcy, prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy grupowe ubezpieczenia na życie związane z funduszem inwestycyjnym lub inną formę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla swoich pracowników, tracą prawo do odliczania poniesionych wydatków od podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne wynikające z odrębnych przepisów, jeżeli w terminie do dnia 31 grudnia 2004r. nie złożą wniosku o wpis programu do rejestru programów skutkującego wpisem tego programu do rejestru. Środki zgromadzone przed przystąpieniem pracownika do programu są przekazywane do programu i traktowane jak środki pochodzące ze składki podstawowej.

Z przepisu art. 21 ust.1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w powiązaniu z art. 24 ust.15 wynika, że dochody otrzymane z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Dochodem do opodatkowania w myśl art. 24 ust.15 w/w ustawy jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wpłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.

W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym zobowiązanie podatkowe, powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika tego dochodu. W konsekwencji przy przeniesieniu środków z grupowego ubezpieczenia emerytalnego do pracowniczego programu emerytalnego (zarówno w wyniku działań opisanych w pkt 1 jak i w pkt 2) mamy do czynienia z postawieniem zgromadzonych środków do dyspozycji uczestników programu, co wywołuje skutek w postaci powstania zobowiązania podatkowego.

Opodatkowaniu podlega różnica między kwotą uzyskaną z funduszu kapitałowego, przenoszoną do do pracowniczego emerytalnego a wartością wpłaconych składek do tego funduszu. Od przychodu płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać w terminie do 20 następnego miesiąca po miesiącu, w którym został pobrany ten podatek wraz z deklaracją PIT-8A.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie