
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60/ po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiomny stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny
p o s t a n a w i a
- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" ma zawarte umowy z pracodawcami na prowadzenie dla ich pracowników grupowego ubezpieczenia emerytalnego, które jest grupowym ubezpieczeniem na życie związanym z funduszem emerytalnym, będącym formą grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne. W związku z art. 56 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych /Dz. U. Nr 116, poz. 1207/, niektórzy pracodawcy złożyli w terminie do dnia 31 grudnia 2004r. wnioski o wpis programów do rejestru programów, zamierzając dokonać przekształcenia tych umów na umowy o prowadzenie pracowniczego programu zarządzanego przez inną instytucję finansową niż Spółka "X", a zatem rozwiązać ze Spółką "X" umowy o prowadzenie dla ich pracowników grupowego ubezpieczenia emerytalnego i zawrzeć z inną instytucją finansową umowę o zarządzanie powstałym z przekształcenia ubezpieczenia emerytalnego pracowniczym programem emerytalnym. W momencie wydania przez pracownika dyspozycji przekazania środków z ubezpieczenia emerytalnego na jego rachunek prowadzony w ramach pracowniczego programu emerytalnego, Spółka "X" dokona przeniesienia środków z rachunku udziałów pracowników z ubezpieczenia emerytalnego na rachunki uczestników pracowniczego programu emerytalnego prowadzone przez inną instytucję finansową.
Według Spółki przekazanie na podstawie dyspozycji pracownika środków z pracowniczego programu emerytalnego na jego rachunek prowadzony przez inną instytucję finansową w ramach pracowniczego programu emerytalnego, nie powoduje wypłaty tych środków na rzecz pracownika a jedynie ich przeniesienie. Tak więc Spółka "X" stoi na stanowisku, że nie ciąży na nim jako na płatniku obowiązek pobrania i odprowadzenia 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.
Zgodnie z art. 56 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o pracowniczych programach emerytalnych /Dz. U. Nr 116, poz. 1207/ pracodawcy, prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy grupowe ubezpieczenia na życie związane z funduszem inwestycyjnym lub inną formę grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla swoich pracowników, tracą prawo do odliczania poniesionych wydatków od podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne wynikające z odrębnych przepisów, jeżeli w terminie do dnia 31 grudnia 2004r. nie złożą wniosku o wpis programu do rejestru programów skutkującego wpisem tego programu do rejestru. Środki zgromadzone przed przystąpieniem pracownika do programu są przekazywane do programu i traktowane jak środki pochodzące ze składki podstawowej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ źródłem przychodów podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym są kapitały pieniężne.
Za przychody z tego źródła, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 w/w ustawy uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, uzyskane na terytorium RP, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego dochodu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przy przeniesieniu środków zgromadzonych w ramach grupowych form oszczędzania do pracowniczego programu emerytalnego, nawet jeżeli operacja ta zostanie przeprowadzona na zasadach określonych w art. 56 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.
Jeżeli pracodawca i reprezentacja pracowników dokonali zmiany zarządzającego środkami gromadzonymi w ramach grupowego ubezpieczenia na życie związanego z funduszem inwestycyjnym lub w ramach innej formy grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne i dokonali wyboru innego zarządzającego programem albo nadali programowi inną formę niż dotychczasowa, to w myśl art. 56 ust. 4 ustawy o PPE zakład ubezpieczeń lub fundusz inwestycyjny są zobowiązane po skutecznym rozwiązaniu umowy, na podstawie dyspozycji pracownika, przekazać te środki na jego rachunek prowadzony w ramach programu.
Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w powiązaniu z art. 24 ust. 15 wynika, że dochody otrzymane z tytułu inwestowania składki ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Dochodem do opodatkowania w myśl art. 24 ust. 15 w/w ustawy jest różnica między wypłaconą kwotą świadczenia, a sumą składek wypłaconych do zakładu ubezpieczeń, które zostały przekazane na fundusz kapitałowy.
W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym zobowiązanie podatkowe powstaje w momencie otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika tego dochodu. W konsekwencji przy przeniesieniu środków z jednego rachunku na inny rachunek prowadzony przez inną instytucję finansową w ramach pracowniczego programu emerytalnego mamy do czynienia z postawieniem zgromadzonych środków do dyspozycji uczestników programu, co wywołuje skutek w postaci powstania zobowiązania podatkowego.
Opodatkowaniu podlega różnica miedzy kwotą uzyskaną z funduszu kapitałowego, przenoszoną do pracowniczego emerytalnego a wartością wypłaconych składek do tego funduszu. Od przychodu płatnik jest obowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać w terminie do 20 następnego miesiąca po miesiącu, w którym został pobrany ten podatek wraz z deklaracją PIT-8A.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
