POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - PO V/415-6/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. PO V/415-6/05, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.02.2005 r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego postanawiam:
- ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 25.02.2005 roku płatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu przekazywanych pracownikom "świadczeń rzeczowych i ekwiwalentów za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy ". W dniu 15.03.2005 r. Strona uzupełniła braki formalne w przedmiotowym wniosku.

Płatnik zwraca się z prośbą o interpretację zmiany w art. 21 ust. 1 pkt 11 wprowadzonej od 2005 roku , a dotyczącej ekwiwalentów pieniężnych za pranie odzieży roboczej oraz używania odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego .

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2004 roku zwolniony od podatku był ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego. Od 1 stycznia 2005 roku brzmienie tego przepisu zostało zmienione ustawa z dnia 18 listopada 2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 263 poz. 2619). W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wolne od podatku są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.Aczkolwiek przepis ten, w porównaniu z poprzednio obowiązującym brzmieniem, nie wskazuje wprost, że wolne od podatku są ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz ekwiwalenty za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego, nie oznacza to, że ekwiwalenty te nie korzystają obecnie ze zwolnienia. Ekwiwalenty te przysługują bowiem na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, a tym samym korzystają nadal ze zwolnienia. Stosownymi przepisami Kodeksu pracy są w omawianym przypadku przepisy: art. 237 § 4 Kodeksu pracy, stanowiący, iż pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny, - art. 237 § 3 Kodeksu pracy, iż jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika. Reasumując, jeżeli ekwiwalent za pranie odzieży roboczej został pracownikowi wypłacony na podstawie powyższych przepisów, będzie wolny od podatku, pomimo iż nie jest wymieniony wprost w art. 21 ust. 1 pkt 11 powołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2005 roku.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Urząd Skarbowy w Zamościu