
Temat interpretacji
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadził Pan działalność gospodarczą na terenie Niemiec w okresie od 01 lipca 2004r. do 31 grudnia 2004r., jako jednoosobowa firma polska, świadcząc usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta, na podstawie zawartej z nim umowy.
W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny stoi Pan na stanowisku, iż miał Pan prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, wartości diet z tytułu podróży służbowych pozostających w związku z realizacją ww. umowy o świadczenie usług na terenie Niemiec.
Organ podatkowy stwierdza co następuje :Zgodnie z ogólną definicją kosztów uzyskania przychodów, zawartą w art.22 ust.1 ustawy z dnia 21 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. nr 14 poz.176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, za wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. Natomiast przepis art.23 ust.1 pkt 52 ww. ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.Odrębne przepisy, o których mowa wyżej, określające wysokość diet przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowych, zawarte są w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. (Dz.U. nr 236 poz.1991 ze zm.).Uwzględniając powyższe regulacje prawne należy uznać, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowej osoby prowadzącej działalność gospodarczą jest możliwe, o ile ich wyliczenie dokonane będzie zgodnie z warunkami określonymi w przepisach ww. rozporządzenia.W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym istotne jest jednak wyjaśnienie, co należy rozumieć pod pojęciem podróży służbowej. Przepisy prawa podatkowego jak i wskazane przepisy odrębne, nie definiują pojęcia podróży służbowych. Definicja ta została zawarta w art.77 5 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (jednolity tekst Dz.U. z 1998r. nr 21 poz.94 ze zm.). W powołanym wyżej przepisie podróż służbową pracownika określono jako wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.Tak więc uznać należy, że istotą podróży służbowej jest wykonanie pojedynczego zadania poza miejscowością, w której znajduje się siedziba podatnika lub jego stałe miejsce pracy. Jeśli osoba prowadząca działalność gospodarczą wyjeżdża w celach związanych z tą działalnością poza miejsce, w którym tę działalność prowadzi to uznać można, iż odbywa ona podróż służbową w rozumieniu powołanego wyżej przepisu, z tym że podróży służbowej nie odbywa podmiot wykonujący działalność gospodarczą, który udaje się z miejsca zamieszkania (siedziby) do miejsca ustalonego w umowie jako miejsce jej wykonywania. Czym innym jest bowiem podróż służbowa poza granice kraju, do kontrahenta w celu np.omówienia warunków świadczenia usług lub zawarcia z nim umowy ( wtedy zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu odbytej podróży służbowej jest w pełni uzasadnione), a czym innym natomiast jest przebywanie za granicą w celu prowadzenia tam działalności gospodarczej.Wyjazd podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a także pobyt poza miejscem stałego zamieszkania (siedziby) jest konsekwencją realizacji podpisanej umowy o świadczenie usług i wynika z istoty prowadzonej działalności gospodarczej.Reasumując, wyjazdy dokonywane do miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie są podróżami służbowymi, a w związku z tym nie ma podstaw do zaliczenia do kosztów wartości diet za okres realizacji zawartej z kontrahentem zagranicznym umowy.Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące przepisy, Pana stanowisko w ww. sprawie jest nieprawidłowe.
