Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB1/415-380/08-4/AG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.08.2008, sygn. ILPB1/415-380/08-4/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. znak ILPB1/415-380/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 czerwca 2008 r., a w dniu 23 czerwca 2008 r. wniosek uzupełniono.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W skład zarządu Spółki wchodzą trzy osoby, z czego dwie Prezes Zarządu oraz Członek Zarządu są nierezydentami, a jedna Sekretarz Zarządu posiada status rezydenta i zamieszkuje na stałe w Polsce.

Powołana osoba będąca rezydentem pełni funkcję Członka Zarządu Sekretarza Zarządu na podstawie uchwały wspólników. Opisana uchwała nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Sekretarza Zarządu, stanowi jedynie o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy.

Poza pełnieniem funkcji Członka Zarządu, podatnik świadczy na rzecz Spółki usługi w ramach podpisanej umowy zlecenia, polegające na pośrednictwie handlowym w zakresie sprzedaży ekranów akustycznych na rynki wschodnie, głównie na rynek ukraiński.

Zgodnie z treścią umowy, podatnik zobowiązał się do pozyskiwania odbiorców na eksportowane przez Spółkę ekrany akustyczne i w zamian za pozyskiwanie odbiorców oraz podpisywanie kontraktów sprzedaży uzyskuje przychód w formie wypłacanej mu prowizji. W ciągu roku obrotowego wypłata świadczenia dokonywana jest raz w miesiącu i została określona ryczałtowo na podstawie planowanej sprzedaży.


Po upływie roku obrotowego następuje rozliczenie kwot należnych zleceniobiorcy z tytułu realizacji umów sprzedaży i następnie należną zleceniobiorcy różnicę wypłaca się jedną kwotą. Świadczenie miesięczne należne podatnikowi jest wypłacane przez Spółkę po potrąceniu podatku dochodowego w wysokości 19% oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9%, przy zastosowaniu 20% kosztów uzyskania przychodów z tytułu wypłaty wynagrodzenia w ramach realizowanej umowy zlecenia.

Podatnikowi (zleceniobiorcy) nie są zwracane żadne koszty związane z realizowaną umową, związane z wykonywaną usługą w ramach umowy zlecenia. Spółka, jako płatnik, zakwalifikowała przychody osiągane przez podatnika z tytułu opisanej umowy jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 13 pkt 8 lit a) tej ustawy, tj. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 powołanego przepisu.


Podatnik złożył Spółce oświadczenie, że podlega i jest objęty ubezpieczeniem społecznym z innych tytułów i w związku z powyższym rezygnuje z objęcia ubezpieczeniem społecznym przychodów uzyskiwanych od Spółki w ramach zawartej umowy zlecenia.

W chwili obecnej podatnik prowadzi inną działalność gospodarczą w ramach której jest opodatkowany na zasadach określonych przepisami art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z dniem 1 lipca 2008 r. podatnik (zleceniobiorca) ma zamiar rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o pośrednictwo handlowe, sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (dalej PKD) pod nr PKD 51.18.Z, tj. działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej nie sklasyfikowana, oraz PKD 51.13.Z działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych, a także o usługi, które na dzień dzisiejszy podatnik wykonuje w ramach podpisanej ze Spółką umowy zlecenia ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki w ramach rozszerzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie


Czy w przypadku, kiedy podatnik zarejestruje i rozpocznie działalność gospodarczą w przedmiocie objętym zleceniem, powodując konieczność zmiany treści tej umowy, polegającej na wprowadzeniu rozliczeń na podstawie wystawianych przez podatnika faktur VAT, Spółka zostanie zwolniona z obowiązku pobierania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na zamiar świadczenia usług przez zleceniobiorcę Spółki w ramach rozszerzonej działalności gospodarczej, w takim samym zakresie jak dotychczas, wartość tych usług będzie stanowiła dla Spółki nadal koszt uzyskania przychodów, ponieważ jest ona nierozerwalnie związana z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Wnioskodawca podaje, że w momencie rozpoczęcia wykonywania tych usług przez zleceniobiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i rozwiązania ze Spółką dotychczasowej umowy zlecenia, zawartej z osobą nie prowadzącą działalności gospodarczej w zakresie objętym umową zlecenia, Spółka nie będzie miała obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a zleceniobiorca będzie rozliczał się sam i odprowadzał zaliczki na ww. podatek zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu 19%, zgodnie z art. 30c powołanej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie ww. ustawa wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 wymienia m.in. wskazane w pkt 2 i 3 tego przepisu:

  • działalność wykonywaną osobiście,
  • pozarolniczą działalność gospodarczą.


W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Ponadto art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stanowi, że przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście określony został w art. 13 ww. ustawy. Do przychodów tych między innymi należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt. 9 (art. 13 pkt. 8 lit. a) ww. ustawy.

Treść cytowanych powyżej przepisów wskazuje, że działalność gospodarczą od działalności wykonywanej osobiście odróżnia nie tyle fakt realizowania osobiście działalności na rzecz określonego kręgu podmiotów, lecz zarobkowy, zorganizowany, określony administracyjno-prawnie i ciągły (powtarzalny i stały) charakter prowadzonej działalności gospodarczej i uczestnictwo w obrocie gospodarczym.

Zatem w przypadku podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, który dokonał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzi księgi podatkowe, samodzielnie odprowadza zaliczki na podatek, nawet jeśli świadczy usługi tylko dla jednego podmiotu jego przychody z tego tytułu zaliczane są do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wówczas działalność takiego podatnika nie jest działalnością wykonywaną osobiście. Jednocześnie kontrahenci takich podatników nie muszą płacić zaliczek na podatek dochodowy. Potwierdza to treść przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, który zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek w przypadku, gdy podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 28 czerwca 2008 r. nr ILPB1/415-380/08-5/AG. Natomiast w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania przychodów kontrahenta uzyskiwanych z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej wg zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 28 sierpnia 2008 r. nr ILPB1/415-380/08-6/AG.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPB1/415-380/08-5/AG, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu