Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik ... - Interpretacja - US.VI/I-415-152-V/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.02.2006, sygn. US.VI/I-415-152-V/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko zawarte we wniosku z dnia 31.10.2005 r. uzupełnionym w dniach 23 i 29.11.2005 r. jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 31.10.2005 r. (data wpływu 04.11.2005 r.) znak: L.dz. 1379/2005r uzupełnionym 23 i 29.11.2005 r. (data wpływu 28.11.2005 r. i 02.12.2005 r.) zwrócili się Państwo z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Polski Czerwony Krzyż Warmińsko-Mazurski Zarząd Okręgowy w O. jest jednostką terenową PCK, który posiada status organizacji pożytku publicznego, zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym. Wasza jednostka PCK w ramach przewidzianych statutem prowadzi odpłatną i nieodpłatną działalność statutową pożytku publicznego. Jednym z zadań statutowych PCK jest propagowanie oświaty zdrowotnej, zdrowego stylu życia zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Środki, którymi dysponuje PCK pochodzą ze zbiórek publicznych środków pieniężnych, składek członkowskich, dobrowolnych wpłat na konta bankowe i darowizn w naturze. Z pozyskanych środków PCK w ramach działań przewidzianych statutem:

1) organizuje konkursy, olimpiady wiedzy wśród dzieci i młodzieży z zakresu oświaty zdrowotnej, prawa humanitarnego, honorowego krwiodawstwa, pierwszej pomocy przedmedycznej, które nie są one ogłaszane w środkach masowego przekazu. Szkoły otrzymują informacje wraz z regulaminami akceptowanymi i uzgadnianymi z Kuratorium Oświaty w Olsztynie. Dzieci i młodzież o organizacji w/w imprez informowane są przez opiekuna szkolnego koła PCK, wychowawcę na lekcjach wychowawczych i poprzez ogłoszenie na tablicy informacyjnej w szkole. Niektóre imprezy są wieloetapowe np.: Olimpiada Wiedzy o Zdrowiu - od szkoły po etap wojewódzki. Zwycięscy otrzymują upominki rzeczowe o różnej wartości (50 zł - 100 zł) lub bezpłatny pobyt na obozie PCK, którego koszt wynosi ok. 600 zł;

2) wydaje paczki rzeczowe dla:

a) osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, tj. żywność, odzież, sprzęt AGD, meble używane. Przy ich wydawaniu PCK posiłkuje się opinią służb społecznych (MOPS-ów i GOPS-ów), które wydają zaświadczenia informujące o tym, że rodzina znajduje się w potrzebie i wymaga pomocy,

b) dzieci i młodzieży, których sytuacja materialna rodziny uniemożliwia zakup podstawowego wyposażenia szkolnego, w ramach akcji "Wyprawka dla Żaczka", tj. zeszyty i przybory szkolne. Przy ich wydawaniu informacje o dzieciach w w/w sytuacji uzyskiwane sąze szkół. Paczki przekazywane są szkole, które na podstawie posiadanych informacji przez pedagoga szkolnego wydawane są uczniom i mają one charakter pomocy socjalnej;

3) dla krwiodawców, którzy oddali znaczne ilości krwi i działaczom społecznym, tj. członkom organizacji PCK, opłacającym składki organizacyjne, nie otrzymującym żadnego wynagrodzenia, nie mającym podpisanej umowy o wolontariacie, których praca polega na uczestniczeniu w strukturach zarządzających, nieodpłatnemu oddawaniu krwi, bezpłatnej pomocy w akcjach organizowanych przez Stowarzyszenie - zbiórkach publicznych, dystrybucji uzyskanej pomocy, pomocy w opracowywaniu i przygotowywaniu olimpiad, konkursów, spartakiad HDK, zawodów ratownictwa przedmedycznego itp., w ramach obchodów dni HDK lub dni PCK w formie podziękowania wydaje drobne upominki za zaangażowanie i pracę społeczną w formie książek, zegarków, statuetek o wartości od 30 zł do 100 zł.

Wręczane upominki, bądź wydawane nagrody zaopatrzone są w znak czerwonego krzyża, który jest chroniony ustawą z dnia 16.11.1964 r. o Polskim Czerwonym Krzyżu. Znak czerwonego krzyża zamieszczany jest na naklejce, kalendarzu samoprzylepnym, znaczku okolicznościowym związanym z akcją, gadżecie, torbie reklamowej itp. dołączony jest do przekazywanego upominku czy nagrody. Dołączony znak czerwonego krzyża dostosowany jest formą i treścią do promowanej akcji a także do kręgu adresatów.

Państwa zdaniem, nagrody otrzymywane przez uczniów za udział w konkursach i olimpiadach są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Zaś paczki rzeczowe dla osób dorosłych jak i paczki dla dzieci w ramach akcji "Wyprawka dla Żaczka" stanowią pomoc socjalną, w związku z czym są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt. 79. Natomiast upominki i nagrody dla krwiodawców, którzy oddali znaczne ilości krwi i działaczy społecznych, stanowią przychody z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych i podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a. Wnoszą Państwo o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego ustosunkowując się do powyższego stwierdza:

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są:

- pkt 68 a) wartości nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym;

- pkt 79) świadczenia z pomocy społecznej;

- pkt 115) wygrane i nagrody otrzymywane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Przedmiotem świadczenia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a), będą przede wszystkim świadczenia rzeczowe oraz nieodpłatne usługi. Nie mogą one wynikać ze stosunku pracy, z działalności wykonywanej osobiście, działalności gospodarczej lub kapitałów pieniężnych. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć "reklama" i "promocja". W praktyce powyższe zwolnienie obejmować będzie wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe i promocyjne, takie jak: książki, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych, kalendarzy etc., wręczane w ramach oficjalnych uroczystości do wysokości nie przekraczającej kwoty 100 zł. W wyżej przedstawionym stanie faktycznym przyjąć należy, iż upominki wręczane w ramach obchodów dni HDK lub dni PCK dla krwiodawców, którzy oddali znaczne ilości krwi i działaczy społecznych do wyżej wymienionej wysokości objęte są zwolnieniem o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 a).

Wydawane przez Państwo paczki rzeczowe dla osób dorosłych i dzieci, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej oraz, których sytuacja materialna uniemożliwia zakup podstawowego wyposażenia szkolnego, w ramach akcji "Wyprawka dla Żaczka", mają charakter pomocy socjalnej wobec powyższego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79.

Natomiast do upominków rzeczowych czy bezpłatnego pobytu na obozie PCK, będących wygranymi w konkursach i olimpiadach przez dzieci i młodzież szkolną, jeżeli organizowane są przez PCK w ramach działań statutowych oraz Kuratora oświaty na podstawie przepisów o systemie oświaty będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 115.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa.

Urząd Skarbowy w Olsztynie