
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 08.06.2004 r. (data wpływu do Urzędu 14.06.2004 r.), w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskanych przez pracowników realizujących program finansowany ze środków pomocowych otrzymanych przez Caritas Diecezji Kieleckiej informuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1, pkt 46
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do
dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Beneficjentem pomocy zagranicznej mogą być osoby fizyczne lub osoby prawne ewentualnie jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. W praktyce programy pomocowe realizowane są przez osoby prawne bądź inne jednostki organizacyjne. Jest oczywiste, że choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy o pracę bądź umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawartej z tą osoba prawną. W tym przypadku ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej pomocy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.
Przykładowo instytucja X (beneficjent pomocy) zawarła umowę (o pracę, zlecenia, o dzieło) z określonymi osobami wykonującymi w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym jak i pomocowym (administracyjnym, tłumaczenia itd.). Wynagrodzenia tych pierwszych osób będą zwolnione od opodatkowania, natomiast wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym podlegają opodatkowaniu. Nie będą jednak zwolnione od opodatkowania wynagrodzenia osób, które wykonywały określone prace na rzecz osoby nie będącej beneficjentem pomocy, realizującej program pomocowy i które umowy o pracę (zlecenia, o dzieło) zawarły z tą osobą. Również w przypadku, gdy beneficjent - osoba prawna zleca wykonanie w ramach programu pomocowego określonych prac drugiej osobie prawnej, wynagrodzenia pracowników (zleceniobiorców) uzyskiwane od tej drugiej jednostki nie będą objęte zwolnieniem od opodatkowania, gdyż nie jest spełniony w tym przypadku wymóg bezpośredniej realizacji celu programu, prace przez nich wykonywane pośrednio służą realizacji celu programu pomocowego.
Z wniosku oraz załączonych dokumentów wynika, że w 2004 r. Caritas Diecezji Kieleckiej zawarł dwie umowy finansowane ze środków pomocowych, w tym:
1) umowę finansowania dotyczącą dotacji z budżetu Programu Phare 2001 "Rozwój społeczeństwa obywatelskiego", Małe Dotacje - PLO 101.11 Nr-PLO101.11/166/SGF/104. W ramach tej umowy Fundusz Współpracy przekaże beneficjentowi dotację na realizację przedsięwzięcia pod tytułem "Wyprowadzić na prostą" - utworzenie Ogólnopolskiego Banku Danych o osobach bezdomnych" (zwanego dalej przedsięwzięciem).
2) umowę o udzielenie dotacji Nr PL2002/000-580.06.01.04-02-09. Przedmiotem umowy jest dotacja udzielona przez jednostkę kontraktującą, tj. Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości przeznaczona na realizację projektu zatytułowanego "Z nami raźniej - Towarzyszenie osobom bezrobotnym" o numerze referencyjnym EuropeAid/117553/M/D/PL/1/19 zwanego dalej Projektem".
Z w/w umów wynika, że bezpośrednim beneficjentem środków jest Caritas Diecezji Kieleckiej, który przyjmuje dotacje i zobowiązuje się do realizacji Projektu.
Z pisma jednostki wynika również, że w realizacji zadań wynikających z tych umów zaangażowany będzie personel merytoryczny w ramach umów o pracę (nadzór autorski, koordynator realizacji zadania).
Tut. Urząd informuje, że jeżeli będą spełnione warunku opisane jak wyżej dochody uzyskane przez personel merytoryczny zatrudniony do bezpośredniej realizacji przedsięwzięcia będą zwolnione z opodatkowania na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Autorytatywną opinię natomiast można wydać dysponując treścią konkretnych programów pomocowych oraz zawartych umów z konkretnymi osobami fizycznymi, na podstawie, których należy decydować czy przedmiot zawartej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z tych środków lub czy ma tylko charakter pośredni.
