
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 1 lipca 2005 r., dotyczącego udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny postanawia uznać Pana stanowisko za prawidłowe.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że dnia 25 listopada 2004 r., na mocy aneksu do umowy o kredyt kontraktowy nr 101/000974/2001/40 z dnia 29.11.2001r. stał się Pan posiadaczem imiennego rachunku oszczędnościowo-kredytowego służącego do systematycznego gromadzenia oszczędności z przeznaczeniem ich na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Z dniem 18 lutego 2005 r. zakończył Pan okres systematycznego oszczędzania w kasie mieszkaniowej. W dniu 14 kwietnia 2005 r. złożył Pan dyspozycję wycofania oszczędności z rachunku w kasie mieszkaniowej z zamiarem ich wydatkowania na zakup mieszkania. W związku z tym w dniu 31 maja 2005 r. podpisał Pan z developerem umowę przyrzeczenia sprzedaży lokalu mieszkalnego. Całą należność ureguluje Pan do końca bieżącego roku. Akt notarialny zostanie sporządzony po zakończeniu inwestycji, tj. w 2006 r.
Wątpliwość Pana budzi, czy mimo braku aktu notarialnego zostały spełnione warunki skorzystania z ulgi związanej z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej. Pana zdaniem zawarcie z developerem umowy na zakup mieszkania oraz posiadanie dowodu dokonania wpłaty w 2005 r., są wystarczającymi dokumentami dającymi prawo do zachowania ulgi związanej z oszczędzaniem w w/w kasie.
Od 1 stycznia 2002 r. w myśl w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniowa o systematyczne gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i przed 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo- kredytowym i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniowa, poniesionych od 1 stycznia 2002 r. do upływu określonego przed 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy na cele mieszkaniowe.
Zgodnie z art. 27a ust. 13 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2002 r. podatnik traci prawo do wykorzystania odliczeń związanych z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej, jeżeli wycofał oszczędności z kasy mieszkaniowej, z wyjątkiem gdy wycofana kwota po określonym w umowie o kredyt kontraktowy okresie systematycznego oszczędzania zostanie w danym roku wydatkowana zgodnie z celami systematycznego oszczędzania na rachunku prowadzonym przez tę kasę. Ustawa z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) reguluje zasady gromadzenia oszczędności i udzielania kredytów kontraktowych.
W świetle art. 8 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy, celami mieszkaniowymi są służące zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych kredytobiorcy: 1) nabycie, budowa, przebudowa, rozbudowa lub nadbudowa domu albo lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębna nieruchomość, 2) uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, 3) remont domu albo lokalu, o którym mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania, 4) spłata kredytu bankowego zaciągniętego na cele wymienione w pkt 1-3, 5) nabycie działki budowlanej lub jej części pod budowę domu jednorodzinnego lub budynku mieszkalnego, w którym jest lub ma być położony lokal mieszkalny kredytobiorcy.
Z treści cytowanych przepisów jednoznacznie wynika, że aby nie utracić prawa do odliczeń związanych z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej, podatnik powinien przeznaczyć wycofane po okresie oszczędzania środki na co najmniej jeden z wyżej wymienionych celów systematycznego oszczędzania. Wycofane środki powinny być wydatkowane na w/w cele do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich wycofanie.
Stosownie do art. 15 ust. 2 w/w ustawy w okresie oszczędzania może nastąpić przeniesienie praw i obowiązków posiadacza rachunku oszczędnościowo-kredytowego na osobę bliską, która nie posiada takiego rachunku. Do skuteczności przeniesienia praw i obowiązków wystarczą oświadczenia posiadacza rachunku i osoby bliskiej, złożone przed przedstawicielem banku lub zaopatrzone w podpisy notarialnie poświadczone.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie decydujące znaczenie mieć będzie cel na jaki zostaną przeznaczone środki wycofane z kasy mieszkaniowej i fakt, że zostaną one wydatkowane nie później niż do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło zakończenie systematycznego oszczędzania. Sporządzenie aktu notarialnego w roku następnym nie skutkuje koniecznością zwrotu ulgi związanej z systematycznym gromadzeniem oszczędności w kasie mieszkaniowej. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie podziela zatem prezentowany przez Pana pogląd.
Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku, według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i obowiązuje do czasu zmiany stanu faktycznego lub zmiany przepisów.
W myśl art. 14b § 1 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast, zgodnie z art. 14b § 2, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piasecznie informuje, że przy wydaniu niniejszej interpretacji nie poddano ocenie załączników, o których mowa we wniosku a jedynie oceniono przedstawiony przez Panią stan faktyczny.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie. Stosownie do art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
