Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-323/08/HK/KAN-1580/02/08

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2008, sygn. IBPB2/415-323/08/HK/KAN-1580/02/08, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008r. (data wpływu do tut. Biura 15 lutego 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wartości nagród wręczanych uczestnikom konkursu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania wartości nagród wręczanych uczestnikom konkursu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki (wnioskodawcy) jest produkcja i sprzedaż wyrobów stalowych. Wszystkie osoby przebywające na terenie zakładów produkcyjnych (hut) należących do Spółki tj. zarówno pracownicy Spółki jak i osoby zatrudnione w innych podmiotach (spółkach zależnych), ale wykonujące czynności na terenie zakładów, zobowiązane są do przestrzegania rygorystycznych wymogów w zakresie bezpieczeństwa i higieny w pracy.W celu sprawdzenia i poszerzenia wiedzy w zakresie BHP, w marcu 2008r. Spółka planuje zorganizowanie ogólnozakładowego Dnia Bezpieczeństwa. W programie Dnia Bezpieczeństwa, oprócz wykładów czy dystrybucji materiałów informacyjnych przewidziano również konkursy o tematyce BHP. W trakcie konkursów uczestnicy będą udzielali odpowiedzi lub wykonywali inne czynności (np. obsługa określonych urządzeń z zachowaniem wszystkich wymogów BHP, udzielanie pierwszej pomocy itp.) pozwalające zweryfikować ich wiedzę na tematy takie jak: zagrożenia związane z wykonywaniem pracy na poszczególnych stanowiskach, przepisy BHP i przeciwpożarowe, choroby zawodowe, tryb postępowania w razie zaistnienia wypadku, zasady ochrony życia i zdrowia itp.

Informacja o konkursie została ogłoszona w radiowęźle oraz Tygodniku Koncernu, który ma nadany numer ISSN. Spółka wyjaśnia, że tygodnik ten jest dostępny w wyznaczonych punktach na terenie Spółki, m.in. przy głównym wejściu tj. każdy zainteresowany może się zapoznać z jego treścią, tygodnik jest bezpłatny.Zwycięscy konkursu otrzymają nagrody pieniężne i rzeczowe o wartości od 50 zł do 4000 zł.

Spółka rozważa dwa warianty organizacji planowanego konkursu:

  • Wariant I w regulaminie konkursu zostanie wprowadzony zapis zgodnie z którym uczestnikiem konkursu może być wyłącznie osoba będąca pracownikiem Spółki,
  • Wariant II w regulaminie konkursu zostanie wprowadzony zapis zgodnie z którym uczestnikami konkursu mogą być zarówno pracownicy Spółki jak i osoby zatrudnione w spółkach zależnych od Spółki, które wykonują czynności na terenie zakładów produkcyjnych należących do Spółki.

Bez względu na przyjęty wariant konkursu oraz osobę zwycięzcy wypłata nagród w konkursie będzie obciążała Spółkę i tylko Spółka poniesie związane z tym koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wygrane w konkursach, których wartość jednorazowa przekroczy 760 zł będą opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od kwoty nadwyżki ponad 760 zł i w konsekwencji wystąpi obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy przez organizatora konkursu jako płatnika w wysokości 10% od kwoty nadwyżki?

Zdaniem wnioskodawcy:

I. W przypadku wygranych do kwoty 760 zł:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są (...) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekroczy kwoty 760 zł; ...

Z ww. przepisu wynika, iż dla zastosowania zwolnienia wygranych do kwoty 760 zł wystarczającym jest, aby konkurs posiadał przynajmniej jedną z trzech cech:

  1. był konkursem ogłoszonym przez środki masowego przekazu albo
  2. był konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu albo
  3. by nagroda w konkursie wiązała się ze sprzedażą premiową.

W związku z powyższym, mając na uwadze, iż organizowany przez Spółkę konkurs:

  1. zostanie ogłoszony za pomocą środków masowego przekazu tj. będzie ogłoszony w Tygodniku Koncernu posiadającym Międzynarodowy Znormalizowany Numer Wydawnictwa Ciągłego ISSN oraz zostanie ogłoszony w radiowęźle funkcjonującym na terenie całego zakładu,
  2. ma charakter konkursu z dziedziny nauki ponieważ jego celem jest sprawdzenie oraz poszerzenie wiedzy uczestników na temat: zagrożeń związanych z wykonywaniem pracy na poszczególnych stanowiskach, przepisów BHP i przeciwpożarowych, chorób zawodowych, tryb postępowania w razie zaistnienia wypadku a także zasad ochrony życia i zdrowia.

Zdaniem wnioskodawcy wartość wygranych w tym konkursie, jeżeli ich wartość nie przekroczy 760 zł, będzie przychodem wolnym od opodatkowania podatkiem dochodowym. Wnioskodawca podkreśla, iż zwolnienie to będzie miało zastosowanie niezależnie od tego czy zgodnie z regulaminem konkursu do uczestnictwa w konkursie zostaną dopuszczeni wyłącznie pracownicy Spółki czy też pracownicy Spółki oraz spółek od niej zależnych. W ocenie wnioskodawcy brak rozróżnienia wynika z faktu, iż wprowadzając zwolnienie ustawodawca nie uzależnił jego stosowania od tego jaki jest krąg podmiotów mogących brać udział w konkursie. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, iż nie wystąpi obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy przez organizatora konkursu jako płatnika.

II. W przypadku wygranych przekraczających kwotę 760 zł:

Zgodnie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Dochodów tych nie łączy się z innymi dochodami opodatkowanymi według skali.Stosownie do opisanego stanu faktycznego konkurs organizowany przez Spółkę nie stanowi konkursu prowadzonego przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, a zatem zastrzeżenie dotyczące art. 21 ust. 1 pkt 6 i 6a nie ma zastosowania.

Zdaniem Spółki skoro art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, w przypadku jakich konkursów stosuje się zryczałtowane opodatkowanie w wysokości 10%, a zatem należy przyjąć, że stosuje on zarówno w przypadku konkursów organizowanych dla pracowników Spółki jak i pracowników spółek od niej zależnych.Ponadto Spółka stoi na stanowisku, iż wyraźne wskazanie w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na konieczność uwzględnienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza, iż podatkowi podlega wyłącznie kwota wygranej przekraczającej kwotę 760 zł . Natomiast cała wartość wygranej podlegałaby zryczałtowanemu opodatkowaniu jedynie w przypadku stwierdzenia, iż dany konkurs nie spełnia wymogów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, w przypadku wygranej w konkursie organizowanym przez Spółkę (który to konkurs zdaniem wnioskodawcy spełnia wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy) o wartości 800 zł, kwota podatku, którą winna pobrać Spółka wynosi 4 zł tj. 10% od nadwyżki ponad 760 zł. W ocenie wnioskodawcy interpretacja przeciwna prowadziłaby do niemożliwego do zaakceptowania wniosku, iż wyższa wygrana prowadzi do efektywnie niższej wypłaty dla wygrywającego (800 zł wygranej 80 zł = 720 zł wypłaty tj. o 40 zł mniej niż gdyby ten sam zwycięzca wygrał jedynie 760 zł). W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, organizator konkursu będzie obowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy jako płatnik od kwoty wygranej przekraczającej 760 zł.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuję:

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru.

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają zatem opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej. Artykuły powyższe nie dotyczą jednak świadczeń otrzymanych przez pracownika finansowanych przez pracodawcę.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 11 ustawy przychodami ze stosunku pracy są otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka rozważa dwa warianty organizacji planowanego konkursu:

  • Wariant I w regulaminie konkursu zostanie wprowadzony zapis, zgodnie z którym uczestnikami konkursu będą mogły zostać wyłącznie osoby będące pracownikami Spółki,
  • Wariant II w regulaminie konkursu zostanie wprowadzony zapis zgodnie z którym uczestnikami konkursu będą mogły zostać zarówno osoby będące pracownikami Spółki jak również osoby nie zatrudnione u wnioskodawcy (tj. osoby zatrudnione w spółkach zależnych od Spółki, które wykonują czynności na terenie zakładów produkcyjnych należących do Spółki).

W przypadku gdy konkurs będzie adresowany jedynie do pracowników wnioskodawcy (Wariant I konkursu), możliwość wzięcia udziału w konkursie będzie wynikać z łączącego wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy. Tym samym wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników będzie trzeba kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. W takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników wnioskodawcy nagród rzeczowych, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku gdy konkurs będzie adresowany zarówno do pracowników jak i osób, które nie są pracownikami wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z łączącego wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy. Zatem w tym przypadku będziemy mieli do czynienia z konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W cytowanej ustawie funkcjonuje katalog zwolnień przedmiotowych dotyczących wygranych w konkursach i grach. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m. in. wygranych w konkursach, które są organizowane przez środki masowego przekazu lub są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Spółka planuje zorganizowanie konkursu, który:

  1. zostanie ogłoszony za pomocą środków masowego przekazu tj. będzie ogłoszony w Tygodniku Koncernu posiadającym Międzynarodowy Znormalizowany Numer Wydawnictwa Ciągłego ISSN,
  2. będzie miał charakter konkursu z dziedziny nauki ponieważ jego celem będzie sprawdzenie oraz poszerzenie wiedzy uczestników na temat: zagrożeń związanych z wykonywaniem pracy na poszczególnych stanowiskach, przepisów BHP i przeciwpożarowych, chorób zawodowych, tryb postępowania w razie zaistnienia wypadku a także zasad ochrony życia i zdrowia.

Uczestnicy planowanego konkursu będą rywalizować o pierwszeństwo z określonego zakresu wiedzy, a wyłonieni laureaci otrzymają nagrody. Konkurs będzie przeprowadzony w oparciu o regulamin. Konkurs, jak wskazano we wniosku, będzie dotyczył nauki o bezpieczeństwie i higienie pracy, a więc pewnej uporządkowanej wiedzy z zakresu znajomości zagrożeń związanych z wykonywaniem pracy na poszczególnych stanowiskach, przepisów BHP i przeciwpożarowych, chorób zawodowych, trybu postępowania w razie wypadku, zasad ochrony życia i zdrowia.Jeżeli Spółka wybierze Wariant II konkursu i wartość tych wygranych nie przekroczy kwoty 760,00 zł, to nagrody te będą objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 wymienionej ustawy. W związku z powyższym nagrody te nie będą podlegć opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym. Jednakże powyższe zwolnienie ma zastosowanie jedynie w przypadku, gdy jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł. Natomiast w przypadku nagród o wyższej wartości płatnik zobowiązany jest do poboru podatku od całości wartości wygranej, gdyż jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę warunkującą zwolnienie. Zatem opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach