
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 04 stycznia 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 14 stycznia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu otrzymanego w związku z likwidacją spółki kapitałowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14
stycznia 2007r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu otrzymanego w związku z likwidacją spółki kapitałowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W 1996r. w zakładzie pracy wnioskodawcy pracownicy założyli Spółkę Pracowniczą z o.o. w celu ratowania ww. zakładu przed przejęciem przez konkurentów. Ostatecznym celem spółki było przejęcie zakładu w drodze leasingu. Pracownicy wpłacali swoje oszczędności dla tworzenia i powiększania kapitału spółki. Spółka nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej a jej kapitał ulokowany był na bankowych lokatach oszczędnościowych, od których płacony był podatek od odsetek. Jako pracownik ww. zakładu wnioskodawca również został udziałowcem spółki. W ciągu dziesięciu lat nabył trzydzieści udziałów za kwotę 19 500zł.
W 2007r. ww. zakład został sprywatyzowany, stając się Spółką Skarbu Państwa co przekreśliło sens istnienia Spółki Pracowniczej. W tym samym roku z zachowaniem wszelkich procedur ww. spółka z o.o. została zlikwidowana, a jej majątek został podzielony między wspólników proporcjonalnie do ich udziałów. Od 1996r. wartość jednego udziału wzrosła z początkowej kwoty 650zł. do kwoty 752,50zł.
Likwidator majątku spółki, wypłacając wnioskodawcy należną kwotę z tytułu ww. udziałów, opodatkował ją 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podatek obliczono od różnicy pomiędzy wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji spółki, a kosztami poniesionymi na nabycie udziałów, mnożąc uzyskaną różnicę przez ilość tych udziałów.
Mając trzydzieści udziałów, wnioskodawca otrzymał od likwidatora kwotę 21 990zł., przekazaną na rachunek bankowy wnioskodawcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem wnioskodawcy, celem powstania spółki było ratowanie zakładu pracy przed przejęciem przez konkurentów. Cały majątek spółki powstał z wkładów pieniężnych wpłacanych przez pracowników zakładu. Jedynym dochodem spółki były wpływy z bankowych lokat oszczędnościowych, opodatkowanych 19% podatkiem. W opinii wnioskodawcy, po likwidacji spółki jako jej udziałowiec zapłacił 19% podatek.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).
Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) tej ustawy stanowi, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni). Z treści art. 24 ust. 5 pkt 3 ww. ustawy wynika, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej. Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, w tym z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).
Należy przy tym zwrócić uwagę na treść art. 286 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), który stanowi, iż podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli. Majątek, o którym mowa w § 1, dzieli się między wspólników w stosunku do ich udziałów (art. 286 § 2 tej ustawy). Przepisy powyższe nie wskazują jak ustalić wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej, a jedynie określają sposób podziału tego majątku. Zasad ustalania wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki nie wyrażają wprost również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa należy zatem uznać, iż opodatkowaniu podlega różnica między wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie udziałów (akcji). Zatem zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku podziału majątku likwidowanej osoby prawnej pobiera się od wartości majątku otrzymanego w wyniku likwidacji (przychodu z likwidacji), pomniejszonego o poniesione wydatki na nabycie udziałów (akcji).
Do obliczenia i pobrania zryczałtowanego podatku zobowiązany jest na mocy art. 41 ust. 4 ustawy płatnik. Zgodnie z art. 42 ust. 1 i 1a ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby płatnika. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik obowiązany jest przesłać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT - 8 AR). Likwidator spółki działając jako płatnik ma zatem obowiązek dokonać ww. czynności. Ponieważ ww. podatek rozlicza płatnik i składa do właściwego urzędu skarbowego stosowną deklarację,
dokonuje tych czynności za podatnika. Podatnik, którego podatek jest rozliczany w tym trybie nie ma już obowiązku zapłaty dodatkowego podatku oraz wykazywania ww. przychodów w zeznaniu rocznym.
Podsumowując, w przedmiotowej sprawie podatek został prawidłowo obliczony i pobrany w ww. trybie przez likwidatora i otrzymanej w ten sposób kwoty 21 990zł. wnioskodawca nie wykazuje już w rozliczeniu rocznym, gdyż w przeciwnym wypadku kwota ta istotnie byłaby opodatkowana dwa razy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
