
Temat interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2015 r. (data wpływu 30 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 23 września 2015 r. nr ILPB2/4511-1-607/15-2/TR Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.
Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 23 września 2015 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 25 września 2015 r.), zaś w dniu 5 października 2015 r. (data nadania 2 października 2015 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Pomiędzy spółką z o. o. a Wnioskodawcą zostało zawarte Porozumienie, na mocy którego z dniem 30 czerwca 2013 roku, za dodatkowym świadczeniem rozwiązano z Wnioskodawcą stosunek pracy istniejący na podstawie umowy o pracę z dnia 2 stycznia 2006 r.
Rozwiązanie umowy o pracę nastąpiło zgodnie z Warunkami określonymi w Regulaminie zwolnień grupowych dla pracowników zatrudnionych w spółce z o.o. i uchwale z dnia 18 stycznia 2013 roku.
Świadectwo pracy z dnia 30 czerwca 2013 r. potwierdza bezspornie, że stosunek pracy ustał z przyczyny niedotyczącej pracownika, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 13 marca 2003 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. Nr 90, poz. 844, ze zm.).
Z tego tytułu przyznano Wnioskodawcy kwotę jednorazową w wysokości 105 815,58 zł. Zainteresowany otrzymał de facto kwotę niższą o 18%, tj. pomniejszoną o podatek dochodowy od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, co następuje.
Od 2 stycznia 2006 roku Zainteresowany był pracownikiem spółki z o.o. w charakterze kontrolera poboru energii elektrycznej (spółki następnie przekształcanej).
W dniu 19 lipca 2007 roku pomiędzy związkami zawodowymi działającymi m.in. przy spółce akcyjnej A i innymi, a spółką akcyjną B zawarta została Umowa Społeczna dotycząca zabezpieczenia praw i interesów pracowniczych w procesie konsolidacji i restrukturyzacji grupy kapitałowej.
Umowa Społeczna została zawarta na podstawie art. 9 § 1 Kodeksu pracy, traktującego o możliwości zawieszenia stosowania przepisów prawa pracy.
Umowa powyższa weszła w życie z dniem 1 sierpnia 2007 roku i obejmowała wszystkich pracowników spółki, w tym osobę Zainteresowanego.
Przedmiotowa umowa gwarantowała zatrudnienie pracowników w przekształcanych podmiotach, a w przypadku dokonywania przez pracodawcę zwolnień lub rozwiązywania umów (w związku z likwidacją lub restrukturyzacją) na mocy porozumienia stron, stosowne odszkodowania.
Wymieniona wyżej Umowa Społeczna w swej treści posługuje się pojęciem odszkodowanie (nie odprawa) w sytuacji przyznania pracownikowi świadczeń związanych z rozwiązywaniem umów o pracę bez względu na przyczynę ustania stosunku pracy.
Celem przyznania odszkodowań było zrekompensowanie pracownikom utraty pracy i zarobków, zwłaszcza, że większość z pracowników nie ma szans społecznych na podjęcie nowego zatrudnienia (z uwagi na wiek, środowisko zamieszkania małe miejscowości, dużą stopę bezrobocia wynikającą z braku szerokiego kręgu pracodawców).
Umowa Społeczna jest podana do publicznej wiadomości poprzez opublikowanie jej na stronie internetowej, gdzie jest możliwość zapoznania się z jej szczegółową treścią.
Z dniem 30 czerwca 2013 roku pomiędzy Zainteresowanym a pracodawcą spółką z o.o. zostało zawarte Porozumienie w sprawie rozwiązania umowy o pracę.
Zawarcie ww. Porozumienia wynikało z faktu, że pracodawca przedstawił pracownikom konieczność wprowadzenia w zakładzie pracy zmian restrukturyzacyjnych skutkujących zwolnieniami grupowymi. Alternatywą dla rozwiązania umowy o pracę było złożenie wniosku o rozwiązanie umowy na mocy porozumienia stron albowiem w takiej sytuacji przysługiwało pracownikowi korzystne, zapewnione przez pracodawcę odszkodowanie.
Mając na uwadze powyższe, z dniem 30 czerwca 2013 roku została rozwiązana umowa Wnioskodawcy o pracę.
W związku z rozwiązaniem umowy o pracę przyznano Zainteresowanemu świadczenie pieniężne (na jego określenie nie użyto słowa ani odszkodowanie ani odprawa) w wysokości 105 815,58 zł. Świadczenie powyższe zostało wypłacone w dwóch ratach:
- I rata w kwocie 45 100,00 zł netto;
- II rata w kwocie 41 693,58 zł netto.
Kwota faktycznie wypłaconego odszkodowania wyniosła 86 793,58 zł, albowiem została pomniejszona o kwotę 19 022,00 zł z tytułu podatku od osób fizycznych.
Z żadnych dokumentów wytworzonych pomiędzy Zainteresowanym a pracodawcą nie wynika by powyższa kwota stanowiła odprawę lub inne świadczenie pieniężne, które podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Jak doprecyzował Zainteresowany, kwota 105 815,58 zł stanowi w całości odszkodowanie.
Wysokość przyznanego Wnioskodawcy odszkodowania wynika z Umowy Społecznej i Ponadzakładowego Układu Zbiorowego dla Spółki akcyjnej A, wydanych w oparciu o przepisy Kodeksu pracy i ustaw dotyczących restrukturyzacji przedsiębiorstw.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że jego intencją jest pozyskanie wiedzy:
- Czy otrzymane świadczenie pieniężne w kwocie 105 815,58 zł należy uznać za odszkodowanie wynikające z Ponadzakładowego Układu Zbiorowego (wydanego na podstawie przepisu art. 238 i n. Kodeksu pracy), jak również przysługujące na podstawie Umowy Społecznej zawartej w oparciu o art. 9 Kodeksu pracy...
- Czy wartość rekompensaty (odszkodowania) wypłaconego Wnioskodawcy na podstawie porozumienia zbiorowego, czyli porozumienia zawartego pomiędzy pracodawcą, a międzyzakładową organizacją związkową (dotyczącego rozwiązywania z pracownikami umów z przyczyn niedotyczących pracowników, na mocy którego wypłacane były rekompensaty z tego tytułu) jest wolna od podatku dochodowego (art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)...
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy przyznana Wnioskodawcy w wyniku rozwiązania umowy o pracę kwota stanowi odszkodowanie w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
- Czy pobranie od kwoty otrzymanego odszkodowania podatku dochodowego od osób fizycznych było zasadne...
Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie mu kwoty 105 815,58 zł stanowiło zadośćuczynienie za przedwczesną utratę pracy lub odszkodowanie w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegało podatkowi od osób fizycznych.
Podstawą wypłaty zadośćuczynienia (odszkodowania) były zmiany w układzie zbiorowym dotyczącym pracowników spółki z o.o. i wydane na tej podstawie porozumienia, regulaminy i uchwała zarządu, określające zasady i wysokość świadczeń pieniężnych dla zwalnianych pracowników.
Istotą powyższego świadczenia pieniężnego było zrekompensowanie pracownikowi utraty zatrudnienia i pomoc w znalezieniu m.in. dzięki pozyskaniu jednorazowej kwoty środków finansowych innych form aktywizacji zawodowej. Pobranie podatku w wysokości prawie 1/5 otrzymanego świadczenia pieniężnego kłóci się z celem otrzymanego odszkodowania.
To nie organy Państwa miały skorzystać na zwolnieniach pracowników ww. spółki. Pracownicy zostali wyposażeni w środki finansowe umożliwiające wobec utraty pracy godne życie (często całych wielodzietnych rodzin), niepopadanie w stan bezrobocia i ubóstwa z powodu utraty pracy.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, co następuje.
Wnioskodawca kwestionuje zasadność pobrania podatku dochodowego od kwoty 105 815,58 zł stanowiącej odszkodowanie w wysokości 19 022,00 zł.
Zdaniem Wnioskodawcy, kwota 105 815,58 zł nie stanowiła odprawy przyznanej na podstawie art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2012 r., poz. 192), mimo że przepis art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy znalazł się w świadectwie pracy. Wnioskodawca uważa, że został on użyty w świadectwie pracy bardziej dla wskazania i podkreślenia, że mimo złożenia przez Wnioskodawcę wniosku, o rozwiązanie stosunku pracy, właściwa przyczyna ustania stosunku pracy leżała po stronie pracodawcy, który restrukturyzował zakład pracy i w związku z tym redukował zatrudnienie.
Tylko takie określenie przyczyny ustania stosunku pracy dawało Zainteresowanemu szansę na pozyskanie odszkodowania wynikającego z art. 12 i n. ww. Umowy Społecznej.
O tym, że otrzymane świadczenie pieniężne nie stanowi odprawy określonej w art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2012 r., poz. 192) świadczy także jego wysokość. Przepis art. 8 ustawy nie wskazuje na możliwość otrzymania odszkodowania tylko odprawy i w wysokości nie przekraczającej maksymalnie 3-miesięcznego wynagrodzenia i nie pozwala na wyższe kwoty odpraw. Otrzymana przez Zainteresowanego kwota przekraczała znacznie kwoty dopuszczalne do wypłaty na podstawie ww. przepisu.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są:
- (uchylony).
- renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin;
- otrzymane odszkodowania lub
zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają
wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych
na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub
zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają
wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na
ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa
w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z
1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), z wyjątkiem:
- określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników ().
Zainteresowany uważa, że odszkodowanie zostało określone w ww. Umowie Społecznej i Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym, co wyczerpuje dyspozycję art. 21 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2014 r. nr IBPBII/1/415-881/14/BD oraz orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 marca 2013 r. o sygn. S 2/13.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu kryją się więc wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1 ww. ustawy) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.
Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty powyżej zwrot w szczególności oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Jednakże w myśl przywołanego przez Wnioskodawcę art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, oraz otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z postanowień układów zbiorowych pracy, innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów lub statutów, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), z wyjątkiem:
- określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
- odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
- odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,
- odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
- odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,
- odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.
Z kolei zgodnie z art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. − Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.), ilekroć w Kodeksie pracy jest mowa o prawie pracy, rozumie się przez to przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
Jak podał Zainteresowany w uzupełnieniu wniosku, kwota 105 815,58 zł stanowi w całości odszkodowanie. Wysokość przyznanego Wnioskodawcy odszkodowania wynika z Umowy Społecznej i Ponadzakładowego Układu Zbiorowego, wydanych w oparciu o przepisy Kodeksu pracy i ustaw dotyczących restrukturyzacji przedsiębiorstw.
Przechodząc na grunt przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie zastosowanie znajduje przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe świadczenie w całości stanowi odszkodowanie, a jego wypłata nastąpiła na podstawie Umowy Społecznej i Ponadzakładowego Układu Zbiorowego, wydanych w oparciu o przepisy Kodeksu pracy i ustaw dotyczących restrukturyzacji przedsiębiorstw, to spełnione zostały w tym zakresie przesłanki do zastosowania zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując: otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wynika z opisanego we wniosku i jego uzupełnieniu stanu faktycznego, zostały spełnione warunki wskazane w tymże przepisie. Tym samym, opodatkowanie rzeczonego odszkodowania nie było zasadne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan faktyczny opisany we wniosku i jego uzupełnieniu, a szczególności w oparciu o wskazanie Wnioskodawcy, że przedmiotowe świadczenie w całości stanowi odszkodowanie. Należy przy tym zastrzec, że rola postępowania w sprawie wydania interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży, obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie chroni wnioskodawcy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 771 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
