Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 1... - Interpretacja - L. I US. XVII/415/25/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.04.2005, sygn. L. I US. XVII/415/25/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 oraz art. 42a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe i Z. - powinien wystawić formularz PIT-8C dla członków związku i wykazać przychód w kwocie 150 zł za 2004 r. z tytułu wydanych bonów towarowych - w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

W dniu 9.02.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Ze złożonego zapytania wynika, iż Z. w okresie świątecznym wydał członkom związku w 2004 r. bony towarowe o nominale 150 zł do wykorzystania. Osoby te (tj. członkowie związku) oraz właściwe organy podatkowe otrzymały po zakończonym roku 2004 formularze PIT-8C uwzględniające przychód w 2004 r. w wysokości 150 zł tytułem wydanych bonów.

Otrzymane przez związkowców od zakładowej organizacji związkowej bony towarowe stanowią przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Opodatkowaniu podlega wartość bonów talonów i innych znaków uprawniających do wymiany na towary i usługi, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że fakt zaliczenia tych świadczeń do przychodu członków związku zawodowego nie oznacza automatycznego ich opodatkowania. Zakładowa organizacja związkowa nie jest zobowiązana do obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy od wydanych bonów towarowych członkom związku zawodowego, które zgodnie z art. 10 ust 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy zalicza się do przychodów z innych źródeł. W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika. Natomiast wartość otrzymanych bonów towarowych podatnik powinien uwzględnić w rocznym zeznaniu podatkowym, łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w ciągu roku, opodatkowanymi według skali podatkowej.

Mając więc powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wasza jednostka postąpiła prawidłowo wystawiając członkom związku PIT-8C za 2004 r. z tytułu wydanych bonów towarowych, w myśl cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14b § 1 powołanej wyżej ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie