Stan faktyczny podany we wniosku. - Interpretacja - 1433/NL/LF/II/415-56/05/BC

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.07.2005, sygn. 1433/NL/LF/II/415-56/05/BC, Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny podany we wniosku.

Wg stanu faktycznego podanego we wniosku, podatnika dziesięcioletnia, niepełnosprawna córka jest codziennie dowożona własnym transportem do szkoły dla głuchoniemych. Z tego tytułu podatnik otrzymał za pośrednictwem Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty zwrot kosztów dojazdu. Dzielnicowe Biuro wystawiło podatnikowi PIT-8C, gdzie wyszczególniono przedmiotowy zwrot, jako przychód.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Stosownie do postanowień art. 9 ust.1, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym, podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych, m.in. w art. 21. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, przyznawane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Z przytoczonego przepisu wynika, że wolne od podatku dochodowego są te świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, które spełniają łącznie następujące przesłanki:

  • Pochodzą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni,
  • zostały przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,

Art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.), stanowi: Obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art.71b, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym ze sprzężonymi niepełnosprawnościami oraz zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice. Gminy mogą w wykonaniu tego obowiązku ustawowego, powierzyć wykonanie tego zadania rodzicom i opiekunom prawnym dzieci niepełnosprawnych. Szczegółowe unormowanie tej kwestii, np. dla mieszkańców Warszawy, zawarte jest w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 29 sierpnia 2003r., wydanego na podstawie wspomnianego art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Na tej podstawie, rodzice lub opiekunowie prawni dzieci niepełnosprawnych, dowożą je do szkół za pomocą własnych środków transportu, otrzymując za to ściśle określone kwoty. Środki finansowe, otrzymane z tego tytułu, spełniają więc, przytaczane wcześniej przesłanki:

  • podlegają pod szerokie pojęcie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów,
  • pochodzą z budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
  • przyznane są na podstawie ustawy o systemie oświaty,

Wolne są w wyniku powyższego od podatku dochodowego, przez co należało postanowić jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów