Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja ... - Interpretacja - OG/005/95/PDII/415-53/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.06.2006, sygn. OG/005/95/PDII/415-53/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o interpretację z dnia 13.04.2006 r. Spółki Sp. z o.o. w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków otrzymanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych tytułem zwrotu za zakupione przez pracowników towary stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Z wniosku wynika, że Spółka zgodnie z obowiązującym regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych środki z funduszu przeznacza na organizowanie imprez okolicznościowych oraz zakup upominków. Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet kobiety zatrudnione w Spółce otrzymują upominki. Chcąc, aby z upominków były w pełni usatysfakcjonowane i dokonały ich wg własnych potrzeb i upodobań, Spółka udziela upoważnienia do dokonania zakupów w swoim imieniu. Na rachunkach lub fakturach jako nabywca figuruje pracodawca. Po przedłożeniu dowodu zakupu i zatwierdzeniu ich przez uprawnione osoby do określonej kwoty, otrzymują zwrot poniesionych wydatków.

Na tle tych okoliczności wnioskodawca formułuje stanowisko, iż zakupione artykuły nie są bonami ani talonami lub innymi znakami uprawniającymi do ich wymiany na towary lub usługi, są traktowane jako świadczenia rzeczowe otrzymywane przez pracownika, które w całości są sfinansowane ze środków ZFŚS. Świadczenia te w kwocie nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,00 zł. korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.

Czy Spółka prawidłowo interpretuje w/w przepis ustawy ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:
1.świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
2.źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
3.wartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza w roku kwoty 380,00 zł.
Przepis ten zatem określa źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca, bądź związek zawodowy, nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Ustawodawca nie odnosi się natomiast do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy lub związek zawodowy 100% wartości świadczeń bądź częściowe jego sfinansowanie z wymienionych w przepisie źródeł.Zauważyć również należy, że świadczeniem jest świadczenie o charakterze materialnym- nieodpłatnym, odpłatnym bądź częściowo odpłatnym.

Refundując, z wyżej wymienionych środków wydatki poniesione przez pracowników na zakup upominków, pracodawca dokonuje wypłaty świadczenia pieniężnego, a nie rzeczowego.Nie ma znaczenia w tym przypadku fakt, iż rachunek czy faktura zostanie wystawiona na zakład pracy, a wydatkowana przez pracowników kwota zostaje im zwrócona po przedłożeniu dowodów zakupu.

Zatem zwrócone pracownikom kwoty, za zakup towarów są świadczeniem pieniężnym i stanowią dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w myśl przepisu art. 12 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym - za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych.

Wobec powyższego dokonany zwrot (refundacja) poniesionych wydatków przez pracowników za zakupione upominki w świetle przepisów art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy podatkowej nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem nie jest świadczeniem rzeczowym lecz pieniężnym. Przyznane pracownikowi ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych środki na poczet pokrycia poczynionych przez niego wydatków stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w wyżej powołanym art. 12 ust. 1 ustawy.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 13.04.2006 r. jest nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach