Czy od umorzonej bonifikaty w całości bądź jej części powinna zostać wystawiona informacja o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z k... - Interpretacja - IBPBII/1/415-1001/11/ASz

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.03.2012, sygn. IBPBII/1/415-1001/11/ASz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy od umorzonej bonifikaty w całości bądź jej części powinna zostać wystawiona informacja o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 05 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia - w drodze uchwały rady miasta - wierzytelności z tytułu udzielonej bonifikaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych umorzenia - w drodze uchwały rady miasta - wierzytelności z tytułu udzielonej bonifikaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) aktem notarialnym z dnia 11 lipca 2008 r. dokonał sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu za cenę 12.825,00 zł. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 23 marca 2005 r. nabywca otrzymał 75% bonifikaty w wysokości 38.475,00 zł.

W dniu 26 stycznia 2009 r. nabywczyni poinformowała Wnioskodawcę, że zamierza sprzedać przedmiotowy lokal mieszkalny przed upływem 5-letniego okresu karencji przeznaczając w ciągu 12 miesięcy środki uzyskane ze sprzedaży ww. lokalu na nabycie innego mieszkania. Aktem notarialnym z dnia 29 stycznia 2009 r. nabywczyni sprzedała powyższy lokal za cenę 100.000,00 zł. Następnie nabyła inny lokal mieszkalny za cenę 76.000,00 zł.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 68 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) warunkiem zwolnienia z obowiązku zwrotu bonifikaty jest fakt przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu nabytego z zasobu publicznego na nabycie w ciągu 12 miesięcy nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe. Z treści przepisu wynika, że powyższa norma zostanie spełniona jedynie w przypadku przeznaczenia całości środków pochodzących ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Pozostała kwota w wysokości 24.000,00 zł została przeznaczona na koszty związane z transakcją zakupu nowego mieszkania, czyli koszty poniesione na czynności biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz koszty remontu ww. lokalu, których nie można zaliczyć do przesłanek stanowiących podstawę do zwolnienia z obowiązku zwrotu kwoty równej bonifikacie po jej waloryzacji.

W związku z powyższym Wnioskodawca wystąpił o zwrot udzielonej bonifikaty. Na wniosek sprzedającego uchwałą z dnia 31 marca 2011 r. Rada Miasta wyraziła zgodę na umorzenie wierzytelności Wnioskodawcy z tytułu udzielonej bonifikaty przy zakupie lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od umorzonej bonifikaty (w całości bądź jej części) powinna zostać wystawiona informacja o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C...

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stąd opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem dochodów, które zostały wyczerpująco wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów. Pomimo, że katalog zwolnień od podatku określony w art. 21 nie zawiera zwolnienia od udzielonej bonifikaty przy zakupie lokalu mieszkalnego Wnioskodawca ma obowiązek wystawić stronie, której umorzy ww. zaległości informację o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych umorzenia - w drodze uchwały rady miasta - wierzytelności z tytułu udzielonej bonifikaty. W pozostałym zakresie wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu, został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 tego artykułu wymienia się jako źródła przychodów - inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Z kolei przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania w szczególności, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić zatem w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca aktem notarialnym z dnia 11 lipca 2008 r. dokonał sprzedaży lokalu mieszkalnego wraz z ułamkową częścią gruntu za cenę 12.825,00 zł. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 23 marca 2005 r. nabywca otrzymał 75% bonifikaty w wysokości 38.475,00 zł.

Aktem notarialnym z dnia 29 stycznia 2009 r. nabywczyni sprzedała powyższy lokal za cenę 100.000,00 zł. Następnie nabyła inny lokal mieszkalny za cenę 76.000,00 zł.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 68 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami warunkiem zwolnienia z obowiązku zwrotu bonifikaty jest fakt przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu nabytego z zasobu publicznego na nabycie w ciągu 12 miesięcy nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe. Z treści przepisu wynika, że powyższa norma zostanie spełniona jedynie w przypadku przeznaczenia całości środków pochodzących ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Pozostała kwota w wysokości 24.000,00 zł została przeznaczona na koszty związane z transakcją zakupu nowego mieszkania, czyli koszty poniesione na czynności biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami oraz koszty remontu ww. lokalu, których nie można zaliczyć do przesłanek stanowiących podstawę do zwolnienia z obowiązku zwrotu kwoty równej bonifikacie po jej waloryzacji.

Wnioskodawca wystąpił o zwrot udzielonej bonifikaty. Na wniosek sprzedającego uchwałą z dnia 31 marca 2011 r. Rada Miasta wyraziła zgodę na umorzenie wierzytelności Wnioskodawcy z tytułu udzielonej bonifikaty przy zakupie lokalu mieszkalnego.

Stosownie do art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102 poz. 651 ze zm.), w przypadku zbywania nieruchomości osobom fizycznym i prawnym pierwszeństwo w ich nabyciu, z zastrzeżeniem art. 216a, przysługuje osobie, która spełnia jeden z następujących warunków:

  1. przysługuje jej roszczenie o nabycie nieruchomości z mocy niniejszej ustawy lub odrębnych przepisów, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu;
  2. jest poprzednim właścicielem zbywanej nieruchomości pozbawionym prawa własności tej nieruchomości przed dniem 5 grudnia 1990 r. albo jego spadkobiercą, jeżeli złoży wniosek o nabycie przed upływem terminu określonego w wykazie, o którym mowa w art. 35 ust. 1; termin złożenia wniosku nie może być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia wywieszenia wykazu;
  3. jest najemcą lokalu mieszkalnego, a najem został nawiązany na czas nieoznaczony.

Na mocy art. 37 ust. 2 pkt 1 tejże ustawy, nieruchomość jest zbywana w drodze bezprzetargowej, jeżeli jest zbywana na rzecz osoby, której przysługuje pierwszeństwo w jej nabyciu, stosownie do art. 34. Przy sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej, o której mowa w art. 37 ust. 2 i 3, cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż jej wartość, z zastrzeżeniem ust. 3a (art. 67 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściwy organ może udzielić bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z art. 67 ust. 3, na podstawie odpowiednio zarządzenia wojewody albo rady lub sejmiku, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana jako lokal mieszkalny.

W myśl art. 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jeżeli nabywca nieruchomości zbył nieruchomość lub wykorzystał ją na inne cele niż cele uzasadniające udzielenie bonifikaty, przed upływem 10 lat, a w przypadku nieruchomości stanowiącej lokal mieszkalny przed upływem 5 lat, licząc od dnia nabycia, jest zobowiązany do zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie po jej waloryzacji. Zwrot następuje na żądanie właściwego organu.

Na mocy art. 68 ust. 2a ustawy o gospodarce nieruchomościami, przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku:

  1. zbycia na rzecz osoby bliskiej, z zastrzeżeniem ust. 2b;
  2. zbycia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego;
  3. zbycia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i Skarbem Państwa;
  4. zamiany lokalu mieszkalnego na inny lokal mieszkalny albo nieruchomość przeznaczoną lub wykorzystywaną na cele mieszkaniowe;
  5. sprzedaży lokalu mieszkalnego, jeśli środki uzyskane z jego sprzedaży przeznaczone zostaną w ciągu 12 miesięcy na nabycie innego lokalu mieszkalnego albo nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystanej na cele mieszkaniowe.

Ponadto zgodnie z art. 68 ust. 2c ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściwy organ może odstąpić od żądania zwrotu udzielonej bonifikaty, w innych przypadkach niż określone w ust. 2a, za zgodą odpowiednio wojewody, rady lub sejmiku.

W stosunku do takich nabywców, odstąpienie od żądania zwrotu tych bonifikat następuje w drodze uznaniowych uchwał rady miejskiej, bowiem zgodnie z literalnym brzmieniem tego przepisu, organ może, ale nie musi od żądania tego zwrotu odstąpić.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż kwota przedmiotowej bonifikaty, od której żądania zwrotu odstąpiono w związku z uchwałą rady miejskiej - podjętej w trybie art. 68 ust. 2c ustawy o gospodarce nieruchomościami - stanowi dla osoby, której udzielono powyższej bonifikaty przychód podlegający opodatkowaniu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odstąpienie od żądania zwrotu przedmiotowej rekompensaty stanowi bowiem dla tej osoby realne przysporzenie majątkowe; zmniejsza (likwiduje zobowiązanie pieniężne) skutkiem czego po jej stronie występują określone korzyści finansowe.

W konsekwencji na Wnioskodawcy ciąży obowiązek sporządzenia ww. osobie informacji PIT-8C, w oparciu o art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach