Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego ... - Interpretacja - USI/406-29/4161/JM/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2006, sygn. USI/406-29/4161/JM/06, Urząd Skarbowy w Bełchatowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika



Na podstawie art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie uznaje stanowisko płatnika, - KOMENDY X PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ przedstawione we wniosku z dnia 12.06.2006r. (data wpływu do Urzędu 14.06.2006r.), o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania równoważnika za remont lokalu mieszkalnego wypłacanego emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej jak również ich małżonkom oraz dzieciom po zmarłych funkcjonariuszach:

  • za prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania równoważnika wypłacanego emerytom i rencistom,
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania równoważnika wypłacanego małżonkom funkcjonariuszy PSP oraz dzieciom po zmarłych funkcjonariuszach.



Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W dniu 14.06.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bełchatowie wpłynął wniosek płatnika - Komendy X Państwowej Straży Pożarnej o udzielenie interpretacjico do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Płatnik przedstawiając stan faktyczny sprawy, informuje, iż raz w roku, nie późniejniż w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia oświadczenia mieszkaniowego wypłacany jest równoważnik pieniężny za remont lokalu. Pobierają go zarówno byli funkcjonariusze Państwowej Straży Pożarnej jak również ich małżonkowie oraz dzieci po zmarłych funkcjonariuszach, których łączył poprzednio stosunek służbowy z Komendą X PSP.

W złożonym wniosku Komenda X PSP zwraca się z zapytaniem:

  • czy od wypłacanego równoważnika pieniężnego za remont lokalu powinien być pobierany podatek, jeżeli tak to w jakiej stawce?

Zdaniem płatnika, od wypłacanego świadczenia winien być pobrany 10 % zryczałtowany podatek dochodowy.
Rozpatrując i analizując stan faktyczny w związku ze złożonym wnioskiem organ podatkowy ustalił, iż:


Jednostka jako były zakład pracy dla emerytów i rencistów, na podstawie przepisów - ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006r. Nr 96, poz. 667), ustawy z dnia 18 lutego 1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2004r. Nr 8, poz.67 ze zmianami) oraz rozporządzenia MSWiA z dnia 18 listopada 2005r. w sprawie trybu przyznawania strażakowi Państwowej Straży Pożarnej równoważników pieniężnych za remont albo za brak lokalu mieszkalnego (Dz.U. z 2005r. Nr 241, poz.2033) dokonuje wypłat emerytom i rencistom PSP jak również ich małżonkom oraz dzieciom po zmarłych funkcjonariuszach równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego.
Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. z 2006r. Nr 96, poz.667) strażakowi mianowanemu na stałe oraz strażakowi w służbie przygotowawczej przysługuje równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanego na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego, zwany dalej "równoważnikiem za remont", z uwzględnieniem norm zaludnienia przysługujących strażakowi oraz członkom jego rodziny. Wysokość równoważnika za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 listopada 2005r. w sprawie trybu przyznawania strażakowi Państwowej Straży Pożarnej równoważników pieniężnych za remont albo za brak lokalu mieszkalnego (Dz.U. z 2005r. Nr 241, poz.2033).
Natomiast w oparciu o art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. Nr 8 poz.67 ze zmianami) funkcjonariusze zwolnieni ze służby , uprawnieni do policyjnej emerytury lub renty , mają prawo do lokalu mieszkalnego będącego w dyspozycji odpowiednio ministra właściwego do spraw wewnętrznych (...)w rozmiarze przysługującym im w dniu zwolnienia ze służby. Do mieszkań tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące lokali mieszkalnych dla funkcjonariuszy.
Prawo do lokalu mieszkalnego, określone w ust.1 przysługuje również członkom rodzin uprawnionym do renty rodzinnej po funkcjonariuszach, którzy w chwili śmierci spełnili warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty policyjnej, oraz po zmarłych emerytach i rencistach - art.29 ust.2 cytowanej wyżej ustawy.


Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bełchatowie, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) wyjaśnia:

  • W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
  • Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00zł,
  • Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 92 cytowanej ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń przysługujące na podstawie odrębnych przepisów członkom rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów i rencistów - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł.


Sformułowanie "równoważnik pieniężny za remont" zawarte w art. 77 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oznacza, że wypłacone świadczenie: jest świadczeniem pieniężnym oraz nie stanowi ekwiwalentu w zamian świadczenia rzeczowego. Rozpatrując problem opodatkowania równoważników pieniężnych należy najpierw rozważyć definicję świadczenia rzeczowego, ponieważ wartości pieniężne wypłacone emerytom i rencistomlub ich małżonkom oraz dzieciom będą wolne od podatku w ramach tego zwolnienia tylko wtedy, gdy istniało pierwotne prawo do świadczenia rzeczowego, a wypłacone pieniądze stanowią jego równowartość. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadza definicji rzeczy, ani świadczenia rzeczowego - należy więc odwołać się do znaczenia tych pojęć w języku potocznym lub definicji stosowanych w innych dziedzinach prawa. Definicję rzeczy wprowadza ustawa z 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Z definicji tej (art. 45 ww. ustawy) wynika, że rzeczami są tylko przedmioty materialne. Natomiast świadczenie według znaczenia ze słownika języka polskiego to przedmiot zobowiązania lub uprawnienia. Świadczenia rzeczowe można więc otrzymać lub ponieść. Wyżej przytoczone przepisy, stanowiące podstawę do wypłaty emerytom i rencistom świadczenia, przyznają osobom uprawnionym wyłącznie świadczenie pieniężne nazywane przez ustawodawcę "równoważnikiem pieniężnym za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego", który jednak nie ma swojego odpowiednika w pierwotnym prawie do świadczeń rzeczowych. Wobec powyższego, "równoważnik pieniężny za remont" nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie cytowanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 38 i pkt 92 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


  • Mając na uwadze zapis art. 30 ust. 1 pkt 4 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymywanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - w wysokości 10 procent należności.


W konsekwencji "równoważnik pieniężny za remont" wypłacany emerytom lub rencistom, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy jest świadczeniem opodatkowanym zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości10% należności - stosowanie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego płatnik stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym jest obowiązany pobrać od tych należności zryczałtowanypodatek dochodowy i przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).
Jednocześnie ww. art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się tylko i wyłącznie do świadczeń otrzymywanych bezpośrednio przez emerytówi rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Zakres podmiotowy tego przepisu nie obejmuje osób uprawnionych do otrzymania renty rodzinnej po zmarłym funkcjonariuszu. W konsekwencji małżonek jak również dzieci po zmarłym funkcjonariuszu uprawnione do renty rodzinnej na podstawie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, którzy otrzymali równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnegonie mogą korzystać z uprawnień do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% otrzymywanych należności, gdyż nie łączył ich z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej stosunek służbowy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje w art.42a, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń (...) są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika(...).
W związku z powyższym, Komenda Powiatowa Straży Pożarnej na okoliczność dokonanej wypłaty należności małżonkom lub dzieciom po byłych funkcjonariuszach PSP zobowiązana będzie do sporządzenia informacji na druku PIT-8C o wysokości przychodu i do przekazaniajej podatnikowi do końca lutego 2007r.


W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko jednostki zawarte we wniosku z dnia 12 czerwca 2006 roku. w zakresie opodatkowania równoważnika za remont lokalu mieszkalnego wypłacanego emerytom i rencistom Państwowej Straży Pożarnej jak również ich małżonkom oraz dzieciom po zmarłych funkcjonariuszach:

  • jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania równoważnika wypłacanego emerytom i rencistom,
  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania równoważnika wypłacanego małżonkom funkcjonariuszy PSP oraz dzieciom po zmarłych funkcjonariuszach.


Odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.
Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowejdo czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Bełchatowie