Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeni... - Interpretacja - 1473/wp/415/487/6/06/JK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.04.2006, sygn. 1473/wp/415/487/6/06/JK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa(t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku .... z dnia 30stycznia 2006 r. (data wpływu: 2 lutego 2006 r.) i uzupełnionego pismem z dnia 16 lutego 2006 r. (data wpływu : 16 lutego 2006 r.) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w zakresie opodatkowania wynagrodzeń pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


Uzasadnienie


Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny : W roku 2005 firma Sp. z o.o. otrzymała dofinansowanie do projektu szkoleniowego realizowanego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 2.3 Schemat a. Została podpisana umowa z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości gdzie firma Sp. z o.o. została Beneficjentem bezzwrotnej pomocy przeznaczonej do realizacji projektu i jest bezpośrednim realizatorem projektu współfinansowanego ze środków przekazanych przez Unię Europejską. W celu prawidłowej realizacji projektu, na podstawie założeń ujętych w kosztorysach projektu stanowiących załączniki do umowy o dofinansowanie podpisanej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, firma Sp. z o. o., zatrudniła pracowników na podstawie umowy o pracę, którzy bezpośrednio realizują cele projektu oraz ma zamiar podpisać umowy z osobami (umowy o dzieło i umowy zlecenia), które również bezpośrednio będą zaangażowane w realizację projektu. Kwota dotacji przelewana jest zgodnie z ustalonym harmonogramem płatności, który stanowi załącznik do umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, na oddzielne subkonto utworzone do głównego konta firmowego i z tego subkonta dokonywane są wypłaty na rzecz pracowników i zleceniobiorców.
Firma Sp. z o. o. zatrudniła osoby na podstawie umowy o pracę na następujące stanowiska zaangażowane w realizację projektu:
a. Koordynator Projektu- osoba koordynująca działania związane z realizacją całości projektu
b. administrator finansowy- osoba koordynująca i kontrolująca wydatki związane z działaniami w ramach projektu Firma Sp. z o.o. ma zamiar zawrzeć również umowy o dzieło oraz umowy zlecenia związane z realizacją funkcji dotyczących następujących stanowisk:
a. trener- osoba prowadząca szkolenie w ramach projektu
b. sekretarka szkoleń- osoba wykonująca zadania związane z obsługą administracyjno- biurową
c. metodyk ds. szkoleń- nadzór metodyczny nad szkoleniami prowadzonymi w ramach projektu
d. ekspert- osoba zajmująca się badaniem i analizowaniem potrzeb szkoleniowych
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Spółka postawiła następujące pytania :
1. Czy dochody z tyt. wynagrodzenia osób zatrudnionych przez firmę Sp. z o .o. -Beneficjenta, na stanowiskach, na których osoby zatrudnione w sposób bezpośredni zajmują się realizacją celów projektowych, czyli na stanowisku koordynatora projektu, i administratora finansowego są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części sfinansowanej z bezzwrotnej pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 2.3 Schemat a.?
2. Czy dochody osób z tyt. zawartych umów zleceń i o dzieło realizujących funkcje dotyczące stanowisk trenera, sekretarki szkoleń i eksperta są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części sfinansowanej z bezzwrotnej pomocy w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Działanie 2.3 Schemat a.?
Zdaniem Spółki : na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r., Nr 14, póz 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli :
a. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lubmiędzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj wykonywanej umowy- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zdaniem firmy Sp. o. o. powyższe dochody, które będą wypłacone przez firmę Sp. z o.o. z tyt. wynagrodzeń ze stosunku pracy, umów zlecenia i o dzieło na rzecz osób w/w będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, zdaniem Spółki, bezpośrednio realizujących cele projektów szkoleniowych współfmansowanych z bezzwrotnej pomocy będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w części finansowanej ze środków pomocowych.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza,że stanowisko zaprezentowane we wniosku jest prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym równieżw przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym wyżej przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.:
1) środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
2) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Ad. 1) Aby możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być finansowane środkami bezzwrotnej pomocy, w tym środkami programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, pochodzącymi od:
- rządów państw obcych,
- organizacji międzynarodowych, lub
- międzynarodowych instytucji finansowych.
Ponadto ustawodawca uzależnia również zastosowanie omawianego zwolnienia z opodatkowania od podstawy ich przyznania, którą może być:
- jednostronna deklaracja, lub
- umowa zawarta z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez:
a) Radę Ministrów
b) właściwego ministra, lub
c) agencje rządowe;
w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ad. 2) Ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy /tj. podmiotem, który "pierwszy" otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków/, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego /co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym/.W tym przypadku nie ma znaczenia na podstawie jakiego rodzaju umowy realizowany jest program pomocowy; może to być np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna /umowa zlecenie, o dzieło/.
Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie w odniesieniu do osób wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie będzie miało zastosowania do osób wykonujących czynności o charakterze pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu, tj. są to czynności dodatkowe, niesamodzielne, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie. Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni; tak więc czynnościami merytorycznymi będzie np. prowadzenie szkoleń, koordynowanie programu, zaś czynnościami pomocniczymi będzie m.in. obsługa księgowości, sekretariatu. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych /zlecenie, o dzieło/.
W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, źródłem finansowania umowy są więc środki bezzwrotnej pomocy Wspólnoty Europejskiej, które zostały przekazane dla płatnika za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, tj. podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Z tego też względu dochody uzyskiwane przez podatników, bezpośrednio realizujących cel programu pomocowego, tj. wykonujących czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym, w ramach zawartych umów o pracę bądź umów cywilnoprawnych /zlecenie, o dzieło/ korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zaznaczyć należy, że dokumentacja dotycząca źródeł finansowania danego programu i jego celu powinna znajdować się u płatnika - beneficjenta pomocy. Brak takiej dokumentacji stanowi podstawę do obciążenia płatnika odpowiedzialnością za niepobrany podatek.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu