
Temat interpretacji
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że podatnik otrzymał w 2004r. od byłego pracodawcy świadczenie pieniężne wynikające z postanowień pakietu socjalnego z tytułu rozwiązania stosunku pracy w związku z nie zachowaniem gwarancji zatrudnienia. Powyższe świadczenie wraz z ustawowymi odsetkami zostało zasądzone przez sąd. Wypłacona kwota została wykazana przez płatnika na druku PIT-8C jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wobec tak ukształtowanego stanu faktycznego, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy do otrzymanej należności ma zastosowanie zwolnienie podatkowe określone w art.21 ust.1 pkt 3b ustawy podatkowej.Organ podatkowy pierwszej instancji postanowieniem wyjaśnił, iż stosownie do art.21 ust.1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem odszkodowań wymienionych w katalogu art.21 ust.1 pkt 3 lit.a) - g) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie organu podatkowego wypłacone świadczenie jest bezpośrednio związane ze stosunkiem pracy i stanowi dla podatnika przychód - o którym mowa w art.12 ust.1 wyżej powoływanej ustawy, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem organu podatkowego przychód uzyskany z tytułu wypłaconego świadczenia, wykazany przez byłego pracodawcę na PIT-8C, winien być wykazany w zeznaniu podatkowym i opodatkowany wraz z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym tj. 2004r. na podstawie art.45 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na powyższe postanowienie pełnomocnik podatnika złożył zażalenie, zarzucając naruszenie prawa podatkowego poprzez przyjecie, że przychód uzyskany z tytułu odszkodowania i wykazany przez byłego pracodawcę w nieprawidłowo wypełnionym PIT-8C winien być wykazany w zeznaniu podatkowym za 2004r. oraz zarzucając pominięcie treści art.21 ust.1 pkt 95 ustawy podatkowej.
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:
Zgodnie z powoływanym przez podatnika we wniosku przepisem art.21 ust.1 pkt 3b ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz.176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań otrzymywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą a także dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono. Z treści wyżej powołanego przepisu jednoznacznie wynika, iż ze zwolnienia od podatku dochodowego mogą korzystać także te odszkodowania, które wynikają z wyroku lub ugody sądowej, o ile nie odnoszą się do utraconych korzyści. Szkoda w postaci utraconych korzyści, do której nawiązują przepisy podatkowe, została określona w art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego. W świetle tego przepisu uszczerbek dotykający poszkodowanego może wystąpić w dwóch postaciach:
#61623; straty, którą poniósł w wyniku zdarzenia szkodzącego wyrażającej się w rzeczywistej zmianie stanu majątku polegającej albo na zmniejszeniu jego aktywów, albo na zwiększeniu pasywów
#61623; utraty przez niego korzyści polegającej na niepowiększeniu się czynnych pozycji majątku, które byłyby się pojawiły, gdyby nie zdarzenie wyrządzające szkodę.
Właśnie odszkodowanie wynikające z postanowień pakietu socjalnego za rozwiązanie umowy o pracę, należy rozpatrywać w kontekście szkody polegającej na nieuzyskanych korzyściach.
W przedstawionej bowiem przez podatnika sytuacji, szkodą jest utrata spodziewanych zarobków spowodowana rozwiązaniem umowy o pracę. Wypłacone odszkodowanie jest ściśle związane ze stosunkiem pracy stanowiącym źródło przychodu wymienione w art.10 ust.1 pkt 1 ustawy podatkowej. Zatem należy je zakwalifikować do przychodów określonych w przepisie art.12 ust.1 cytowanej ustawy, od których płatnik tj. zakład pracy jest zobowiązany odprowadzać zaliczki na poczet podatku na zasadach określonych w art.31 i nast. tej ustawy, a w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka do sporządzenia informacji (PIT-11) i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika - art.39 ust.2.
Odnosząc się do kwestii ewentualnego opodatkowania odsetek od przedmiotowego odszkodowania - pominiętej przez organ podatkowy pierwszej instancji - stwierdzić należy, iż stosownie do treści art.21 ust.1 pkt 95 ustawy podatkowej wolne od podatku dochodowego są odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art.10 ust.1 pkt 1 ustawy podatkowej. Z powyższego wynika, że wypłacone od zasądzonej kwoty - stanowiącej przychód ze stosunku pracy - odsetki są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile zostały zasądzone w związku z nieterminową wypłatą przedmiotowego świadczenia związanego ze stosunkiem pracy, wynikającego z postanowień pakietu socjalnego.
Dodatkowo wyjaśnić należy, że przywołany przez organ podatkowy pierwszej instancji art.21 ust.1 pkt 3 ustawy podatkowej nie ma zastosowania w opisanym stanie faktycznym, bowiem dotyczy odszkodowań, które bezpośrednio wynikają z przepisów rangi ustawowej lub z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw, z wyjątkiem wyłączonych ze zwolnienia wolą ustawodawcy. Tymczasem, w opisanym stanie faktycznym sytuacja taka nie miała miejsca.
Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny.
