Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik ... - Interpretacja - US.VI/I-415-133-III/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. US.VI/I-415-133-III/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PBF/005-1-9/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza, iż stanowisko zawarte we wniosku z dnia 28.09.2005 r. jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 28.09.2005 r. znak: WUP-BF-311/174/KM/05, uzupełnionym 19.10.2005 r. zwrócili się Państwo z prośbą o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie w ramach Pomocy Technicznej Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę i umowy zlecenia w celu realizacji programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wynagrodzenie pracowników zatrudnionych w celu realizacji tych programów, do czasu zatwierdzenia wniosku o dofinansowanie przez komisję zatwierdzającą wnioski, finansowane jest w całości ze środków krajowych. Po zatwierdzeniu wniosków (okres zatwierdzenia może trwać kilka miesięcy) środki finansowe, z których wypłacono wynagrodzenia pracowników, za wsteczne miesiące są refundowane w 75% ze środków Unii Europejskiej. Ponadto Wojewódzki Urząd Pracy realizuje projekty z programu PHARE, które zostały zatwierdzone we wrześniu 2005 r. a dotyczą okresu realizacji od stycznia do października 2005 r. Wynagrodzenia pracowników realizujących projekty programu PHARE zostały zrefundowane z otrzymanej dotacji w 100% za m-ce od stycznia do października 2005 r.

Z informacji podanej przez Wojewódzki Urząd Pracy wynika, iż jest beneficjentem w Piorytecie 4 Pomoc Techniczna ZPORR oraz w Piorytecie 3 Pomoc Techniczna SPO RZL, stąd zatrudnieni w ramach pomocy technicznej pracownicy bezpośrednio realizują cele programów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Pytacie Państwo:

1. Czy przy wyliczaniu miesięcznych zaliczek ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) i tym samym czy zrefundowane ze środków Unii Europejskie wynagrodzenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym?

2. Jeżeli w/w wynagrodzenia korzystają z przedmiotowego zwolnienia, to kiedy płatnik zwolniony zostaje z obowiązku poboru zaliczek od tych wynagrodzeń, tj. przy bieżącym (co miesięcznym) wyliczaniu (i wypłacie) wynagrodzeń, czy dopiero po ich zrefundowaniu?

Z uwagi na wyżej przedstawiony stan faktyczny wnoszą Państwo o potwierdzenie, że postępowanie WUP przy naliczaniu, poborze i odprowadzaniu zaliczek podatku dochodowego od osób fizycznych od wynagrodzeń płatnych w ramach ZPORR i SPO RZL oraz PHARE jest prawidłowe, ponieważ Państwa zdaniem, pomimo że w powyższej sytuacji ma zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit a i b ustawy, to do czasu refundowania tych wynagrodzeń ze środków Unii Europejskiej WUP zobowiązany jest naliczać, pobierać i odprowadzać na rachunek organu podatkowego stosowne zaliczki podatku, gdyż wynagrodzenia te płatne są ze środków krajowych, a dopiero po otrzymaniu refundacji skoryguje przychody pracowników w sporządzanych rocznych informacjach PIT-11 / 8 B za 2005 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego ustosunkowując się do powyższego stwierdza:

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody otrzymane przez podatnika, są zwolnione z opodatkowania jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymywanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez niego celu programu sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy. Zatem ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę (bez znaczenia czy będzie to umowa o pracę, umowa zlecenie czy o dzieło) z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który "pierwszy" otrzymał środki bezzwrotnej pomocy również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, co ma miejsce w przypadku, gdy określona osoba wykonuje w ramach programu czynności o charakterze merytorycznym, a nie pomocniczym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wywieść zatem należy, iż tylko wynagrodzenia pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie wykonujących czynności o charakterze merytorycznym czyli bezpośrednio realizujących programy w ramach Pomocy Technicznej Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich i Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w części sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej oraz realizujących programy PHARE w całości, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie cyt./w art 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do czasu zatwierdzenia w/w projektów. Zatem skoro wypłata wynagrodzeń następuje ze środków krajowych płatnik powinien naliczać, pobierać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy stosownie do postanowień 32 i 39 oraz art. 41 i 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu wskazać natomiast należy, iż stosownie do przepisu art. 81 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Tak więc po zatwierdzeniu realizowanych projektów, w trakcie roku podatkowego i otrzymaniu refundacji wypłaconych wynagrodzeń ze środków Unii Europejskiej, Wojewódzki Urząd Pracy powinien był sporządzić korekty deklaracji PIT-4 za miesiące, w których były wypłacane (zrefundowane następnie) wynagrodzenia oraz zwrócić pracownikom nadpłacone kwoty zaliczek podatku.

Natomiast jeżeli płatnik otrzyma refundację wypłaconych wynagrodzeń ze środków Unii Europejskiej po zakończeniu roku podatkowego, nie dokonuje korekt deklaracji PIT-4 tylko w sporządzanych informacjach PIT-11 / 8 B wykazuje faktyczne kwoty przychodów podlegające opodatkowaniu oraz faktycznie pobrane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W myśl art. 14b § 1 i 2 w/w Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika (...). Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do postanowień art. 222 Ordynacji podatkowej zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Na zażalenie winna być wniesiona opłata skarbowa

Urząd Skarbowy w Olsztynie