W dniu 23 lutego 2006r. złożono do tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w p... - Interpretacja - US I/2 415/3/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. US I/2 415/3/2006, Urząd Skarbowy w Łowiczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 23 lutego 2006r. złożono do tut. Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, który to wniosek zawierał następujące pytanie:czy zaświadczenia wystawiane przez Wspólnotę Mieszkaniową każdemu z mieszkańców o wysokości wpłat na fundusz remontowy będą honorowane przez Urząd Skarbowy ?Pytanie zawarte w złożonym wniosku dotyczy możliwości odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych w ramach funduszu remontowego kwoty przypadającej na mieszkańca (wg % udziału w nieruchomości wspólnej), pochodzącej z przeksięgowania przez Wspólnotę Mieszkaniową na fundusz remontowy danego roku kwot uzyskanych przez Wspólnotę z nadwyżki przychodów nad kosztami z lat ubiegłych. Ze złożonego wniosku wynika, iż przeksięgowanie przez Wspólnotę Mieszkaniową nadwyżki na poczet utrzymania nieruchomości i przekazanie jej na fundusz remontowy Wspólnoty następuje na mocy uchwały właścicieli lokali.

W dniu 10 marca 2006r. wpłynęło uzupełnienie wniosku, w którym sprecyzowano stanowisko w sprawie.

Na podstawie przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w roku 2003, podatek dochodowy od osób fizycznych podlegających nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 , obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się, na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik m.in. poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego- budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) w/w wydatki poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w roku 2003r.

Art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym, że wysokość wydatków na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit.d) ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.

Zatem w powołanym przepisie ustawodawca jednoznacznie określił sposób dokumentowania wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, podlegających odliczeniu od podatku. Z literalnego brzmienia powołanego przepisu wynika, że wysokość wydatków w tym zakresie ustala się wyłącznie na podstawie dowodu wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej. Należy zauważyć, iż ustawodawca w przytoczonym art.27a ust. 6 w.w ustawy wyraźnie rozróżnia sposób dokumentowania wydatków na cele mieszkaniowe podatnika (faktura VAT, dowód odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej- dowód wpłaty). W świetle powyższego nie można uznać, iż zestawienie, zaświadczenie, czy inny dokument sporządzony przez wspólnotę mieszkaniową stanowi " dowód wpłaty " uprawniający do odliczenia wydatku na podstawie art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wolą ustawodawcy podstawą do dokonania przedmiotowego odliczenia jest bowiem wyłącznie dowód dokonania wpłaty ze wskazaniem, iż wpłata dotyczy wyodrębnionego funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej, przy czym bez znaczenia jest, czy wpłata zostanie dokonana za pomocą przelewu bankowego, przekazu pocztowego lub bezpośrednio w kasie spółdzielni mieszkaniowej. Dowód wpłaty na rzecz wspólnoty mieszkaniowej z tytułu zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości, zawierający wzmiankę o kwocie funduszu remontowego, mieszczącej się w globalnej kwocie wpłaty, jest również dowodem, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 24.06.1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, a w części przekraczającej te potrzeby przypadają właścicielom lokali w stosunku do ich udziałów. W takim samym stosunku właściciele lokali ponoszą wydatki i ciężary związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej w części nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach. Jeżeli zatem Wspólnota uzyskuje pożytki z nieruchomości wspólnej, to w pierwszej kolejności powinny one służyć pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem, do których należą m.in. wydatki na remonty i bieżące konserwacje (art. 14 pkt 1 ustawy o własności lokali). W przypadku, gdy są one niewystarczające, właściciele lokali mają obowiązek ponosić wydatki i ciężary związane z jej utrzymaniem. Wspólnota mieszkaniowa może określić swoim członkom zryczałtowane kwoty takich wpłat, które są gromadzone na rachunku i wydatkowane w miarę potrzeb na prace remontowe i modernizacyjne dotyczące części wspólnych nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uchwałą właścicieli lokali Wspólnota Mieszkaniowa postanowiła uzyskaną w roku 2000 nadwyżkę przychodu nad kosztami przenieść na fundusz remontowy roku 2005. Należy zatem uznać, że istniała potrzeba przekazania uzyskanych dodatkowo środków na fundusz remontowy Wspólnoty.Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Wspólnoty Mieszkaniowej, że uzyskana nadwyżka przychodów nad kosztami powinna stanowić podstawę do uzyskania uprawnień do ulgi podatkowej za 2005r., ponieważ odpisywana kwota nadwyżki jest księgowana na dobro funduszu remontowego. Przeksięgowanie nadwyżki na fundusz remontowy na mocy uchwały właścicieli lokali nie jest równoznaczne z tym, że to poszczególni członkowie nieruchomości wspólnej dokonali wpłaty na fundusz z w.w tytułu. Nie dokonując zatem wpłaty i nie posiadając dowodu wpłaty określonych kwot na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami art. 27a ust. 1 pkt 1 i art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych członkowie wspólnoty nie mogą skorzystać z odliczenia od podatku przypadających na nich kwot z tytułu uzyskanej przez wspólnotę nadwyżki przychodu nad kosztami przeniesionej na fundusz remontowy. W świetle obowiązujących przepisów, stanowisko reprezentowane przez Wspólnotę w rozpatrywanym wniosku należy uznać - za nieprawidłowe.Biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanawia, jak w sentencji.

Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w ww. wniosku oraz obowiązujące w dniu złożenia wniosku przepisy prawa podatkowego.Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wspólnoty, zgodnie z art. 14b art. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisami art. 14b par. 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy w Łowiczu