Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 01.04.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 17.05.2005 r. (data wpływu - 18.05.2005 r.) wynika, iż... - Interpretacja - OG-005/76/2005/PDII/415-24/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. OG-005/76/2005/PDII/415-24/05, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego stanu faktycznego we wniosku z dnia 01.04.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 17.05.2005 r. (data wpływu - 18.05.2005 r.) wynika, iż Jednostka podpisała umowę z EPRD Biuro Polityki Gospodarczej i Rozwoju Regionalnego dotyczącej realizacji przedsięwzięcia w ramach programu PHARE 2002 "PL2002/000-580.06.04.11-01" - Promocja Zatrudnienia i Rozwój Zasobów Ludzkich - województwo świętokrzyskie. EPRD jest liderem konsorcjum Jednostka - EPRD i w jego imieniu zawarł umowy z jednostką wdrażającą i finansującą Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.

Projekt jest realizowany w okresie od dnia 29.11.2004 r. do 31.07.2005 r. i w związku z realizacją tego projektu Jednostka będzie wypłacała osobom wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie i o dzieło oraz wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w części, w jakiej uczestniczą w projekcie. Wynagrodzenia osób uczestniczących w projekcie będą w całości finansowane ze środków unijnych. Zwrot kosztów wynagrodzeń następuje na podstawie wystawionych faktur dla lidera projektu.

Zdaniem Jednostki wypłaty wynagrodzeń osobowych oraz wynagrodzeń pracowniczych, zleceniobiorców realizujących wykłady w ramach umów cywilnoprawnych - umów zleceń lub umów o dzieło są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do wniosku załączono kserokopie umowy konsorcjum oraz umowy świadczenia usług w ramach zewnętrznych działań Unii Europejskiej.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Kielcach dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest zatem bezpośrednie realizowanie przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Pod pojęciem podatnika należy w tym przypadku rozumieć pracownika, zleceniobiorcę oraz przyjmującego zamówienie, który bezpośrednio realizuje program finansowany ze środków pomocowych na podstawie umowy z pracodawcą, zleceniodawcą lub dającym zamówienie, który jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy.

W przypadku, gdy wypłata wynagrodzeń jest realizowana ze środków beneficjenta pomocy, a następnie refinansowana ze środków pomocowych, wówczas wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia, gdyż środki na zapłatę nie pochodzą ze środków pomocowych, a sfinansowanie wynagrodzeń ze środków pomocowych nie stało się jeszcze faktem dokonanym. Jednakże w przypadku faktycznego refinansowania ze środków pomocowych wynagrodzeń, podatnik może wystąpić do właściwego urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Jednostka podpisała umowę dot. realizacji przedsięwzięcia w ramach w/w programu PHARE 2002 "PL2002/000-580.06.04.11-01" z EPRD Biurem Polityki Gospodarczej i Rozwoju Regionalnego, które jest liderem konsorcjum Jednostki i EPRD. Wynagrodzenia osób uczestniczących w projekcie będą w całości finansowane ze środków unijnych. W związku z realizacją w/w programu Jednostka dokonuje wypłaty wynagrodzeń dla osób uczestniczących w projekcie. Zwrot kosztów wynagrodzeń następuje na podstawie wystawionych faktur dla lidera projektu.

Jednostka zatem wypłaca wynagrodzenia z własnych środków a następnie otrzymuje zwrot kosztów tych wynagrodzeń na podstawie faktur wystawionych dla lidera projektu.

W związku z powyższym wynagrodzenia osób realizujących ten program nie podlegają zwolnieniu od podatku.

Nie poddawano ocenie załączników do złożonego wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Powyższa interpretacja: dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących; nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach