Działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w oparc... - Interpretacja - II/415-12/04/MZ

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.01.2005, sygn. II/415-12/04/MZ, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w oparciu o przedstawiony stan faktyczny w piśmie (data wpływu do Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście 29.12.2004 r., data wpływu do tutejszego organu podatkowego 10.01.2005 r.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącego ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Z pisma wynika, iż spółka jawna prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży samochodów marki Seat. Spółka zobowiązana jest przez generalnego importera do dodatkowego wyposażenia samochodów np. w opony zimowe, centralne zamki, elektryczne szyby, alarmy itp.Podatnik ma wątpliwości czy doposażenia samochodów należy traktować jako reklamę, reklamę limitowaną lub darowiznę, czy też zakup dodatkowego wyposażenia samochodów można zaliczyć w pozostałe koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Z kolei z art. 23 ust. 1 pkt 23 wynika , iż nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 % przychodu chyba ,że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Natomiast reprezentacja oznacza stworzenie najkorzystniejszego wizerunku firmy poprzez wystrój firmy, jego logo, odpowiedni sposób podejmowania interesantów i kontrahentów, przekazywanie prezentów i upominków kontrahentom. Ponadto poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy, reprezentacja ma na celu ułatwić zawarcie umowy, kontraktu.

W stanie faktycznym opisanym w pytaniu, Spółka przekazuje w momencie sprzedaży samochodu dodatkowe jego wyposażenie w postaci np. opon zimowych, centralnego zamka, elektrycznych szyb, alarmu. Dołączenie dodatkowych akcesoriów nie można uznać za reprezentację lub rekklamę, gdyż są to czynności następujące w momencie dokonania transakcji sprzedaży. Natomiast reklamę charakteryzują działania poprzedzające dokonanie transakcji, zmierzające do pozyskania jak najszerszego kręgu klientów.W omawianej sytuacji jest to sprzedaż premiowa polegająca na nieodpłatnym przekazaniu dodatkowych towarów towarzyszących czynności sprzedaży samochodu tzn. zakupujący dany produkt nabywca otrzymuje dodatkowo darmowy upominek gratis, którego wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Z uwagi na fakt, iż działania te poprzez uatrakcyjnienie sprzedaży mogą mieć wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą w postaci zwiększenia przychodów istnieją podstawy uzasadniające zaliczenie wydatków poniesionych za zakup dodatkowych akcesoriów do kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zajęte przez Podatnika stanowisko, iż zakup dodatkowego wyposażenia samochodu jest kosztem uzyskania przychodów w świetle ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jest prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty