POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1434/SL-LD/415/24/AP/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2005, sygn. 1434/SL-LD/415/24/AP/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Praga

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137 poz. 926 z późn. zmian.) po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Pana wyrażone we wniosku jako prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego - stanu faktycznego wynika, iż:
w 2002 roku zawarł Pan wraz z żoną umowę z Pracowniczą Spółdzielnią Mieszkaniową o wybudowanie lokalu mieszkalnego, w celu ustanowienia na rzecz Państwa odrębnej własności mieszkania,
protokołem z dnia 13.07.2004r. Spółdzielnia Mieszkaniowa przekazała Państwu lokal mieszkalny celem jego indywidualnego wykończenia, natomiast w dniu 01.09.2004r. postawiła go do Państwa dyspozycji.Zdaniem wnioskodawcy powinien obowiązywać termin, od którego spółdzielnia udostępniła lokal do wykonywania indywidualnych prac wykończeniowych.Dokonując oceny stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia oraz przedstawionych dokumentów:
umowy zawartej pomiędzy Panem a Pracowniczą Spółdzielnią Mieszkaniową z której wynika, że inwestujący ma prawo do indywidualnego wykończenia i wyposażenia mieszkania w trybie i na zasadach określonych przez Spółdzielnię, oraz że w terminie 6 miesięcy od daty uzyskania pozwolenia na użytkowanie spółdzielnia ustanowi na rzecz inwestującego odrębną własność mieszkania.
protokołu przekazania lokalu mieszkalnego. z którego wynika, że od tej daty inwestujący może przystąpić do wykonywania indywidualnych prac wykończeniowych,
pisma Spółdzielni Mieszkaniowej informującego o postawieniu z dniem 01.09.2004r. do Państwa dyspozycji lokalu mieszkalnego, a tym samym ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z jego użytkowaniemuznano stanowisko Pana wyrażone we wniosku jako prawidłowe.

Zgodnie z art.12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202 poz.1956) wydatki poniesione na remont i modernizację lokalu mieszkalnego w latach 2003-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust.3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Podstawowym warunkiem uprawiającym do skorzystania z przedmiotowej ulgi jest posiadanie tytułu prawnego do remontowanego budynku lub lokalu mieszkalnego za który uważa się między innymi: własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.W przedstawionej sytuacji tytuł prawny do lokalu stanowi również formalne jego przyjęcie udokumentowane protokołem odbioru, który zawiera postanowienie o przekazaniu Państwu lokalu mieszkalnego celem jego wykończenia.

Wobec powyższego wydatki poniesione po dacie przekazania lokalu protokołem odbioru (w tym zakup towaru wraz z jego transportem) związane z nowo wybudowanym lokalem mieszkalnym będą stanowiły podstawę do odliczenia od podatku w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej pod warunkiem, że zostaną udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Nie jest konieczne, aby na fakturze znajdowały się tylko towary podlegające odliczeniu. Faktura stwierdzająca dokonanie zakupu powinna zawierać dane identyfikacyjne sprzedawcy i nabywcy, przez co należy rozumieć imiona i nazwiska lub nazwy oraz adresy zamieszkania lub zameldowania.

Urząd Skarbowy Warszawa-Praga