Czy w sytuacji gdy nastąpi sprzedaż zwróconej w ramach restytucji nieruchomości przed upływem 5 lat od jej zwrotu, spadkobiercy (w tym wnioskodawczyni... - Interpretacja - IBPB2/415-1328/08/JT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2008, sygn. IBPB2/415-1328/08/JT, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy w sytuacji gdy nastąpi sprzedaż zwróconej w ramach restytucji nieruchomości przed upływem 5 lat od jej zwrotu, spadkobiercy (w tym wnioskodawczyni) zwolnieni są z płacenia podatku od sprzedaży?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego ( Dz . U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2008r (data wpływu do tut. BKIP 30 lipca 2008r.) uzupełnionym w dniu 25 sierpnia 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości przejętej od spadkodawców na rzecz Skarbu Państwa a następnie zwróconej spadkobiercom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 października 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu ze sprzedaży udziału w nieruchomości przejętej od spadkodawców na rzecz Skarbu Państwa a następnie zwróconej spadkobiercom.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z dnia 07 sierpnia 2008r. znak IBPB2/415-1328/08/JT, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienie wpłynęło w dniu 25 sierpnia 2008r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Decyzją Prezydenta Miasta z dnia 30 października 1975r. przejęto nieruchomość rodziców wnioskodawczyni na własność Skarbu Państwa, mimo braku zgody wywłaszczonych.
Własność tą przejęto na rzecz Państwa na podstawie art. 31 ustawy z dnia 29 maja1974r.
Decyzją Wojewody z dnia 11 sierpnia 2006r. stwierdzono nieważność decyzji v-ce Prezydenta Miasta z dnia 30 października 1975r., którą wydano z naruszeniem prawa. Wykup nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa regulował przepis art. 28 (Dz. U. Nr 21 poz. 118), który stanowił, iż na wniosek rolnika mogły być przekazane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości wchodzące w skład gospodarstwa rolnego w całości lub w części za spłaty pieniężne, jeżeli właściciel gospodarstwa nie spełniał warunków do uzyskania renty na podstawie innych przepisów. Ze zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wynika, iż w aktach sprawy brak takiego wniosku, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające w niniejszej sprawie wykazało, że strona takiego wniosku nie składała. Organ rozpatrujący sprawę stwierdził zatem, że przejęcie nieruchomości nastąpiło bez wniosku stron, a więc brak było podstawy prawnej do odpłatnego przejęcia nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa.
Od decyzji Wojewody odwołała się Agencja Nieruchomości Rolnych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie - Minister decyzją z dnia 23 lutego 2007r. uchylił zaskarżoną decyzję w całości, ponieważ to Minister a nie Wojewoda był organem właściwym do rozpatrzenia tej sprawy i na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 kodeksu postępowania administracyjnego stwierdził nieważność ww. decyzji v-ce Prezydenta Miasta z dnia 31 października 1975r. Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Pismem z dnia 23 kwietnia 2007r. Starostwo Powiatowe wystąpiło do Agencji Nieruchomości Rolnych o zwrot działki pierwotnym właścicielom, co uczyniono.
Ponieważ działka ta wchodziła w skład kompleksu stanowiącego zasób Agencji a kompleks ten został wystawiony na przetarg, wnioskodawczyni i jej brat mogą zostać zmuszeni do zbycia przedmiotowej nieruchomości na rzecz inwestora strategicznego, który wygra przetarg i będzie chciał rozpocząć inwestycje.
W uzupełnieniu wnioskodawczyni podała iż ojciec zmarł w dniu 03 czerwca 1993r. a matka w dniu 22 maja 2005r. oraz że oboje byli współwłaścicielami wywłaszczonej działki. Wnioskodawczyni i jej brat zostali spadkobiercami i współwłaścicielami przedmiotowej działki po ½ każdy z nich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionych faktów wnioskodawczyni wraz z bratem zwolnieni są z płacenia podatku od sprzedaży przed upływem 5 lat od daty nabycia, czy też nie...

Zdaniem wnioskodawczyni nie powinna ona płacić podatku dochodowego, mimo że od chwili zwrotu nie upłynął okres wymaganych 5 lat, ponieważ to jej rodzina została bezprawnie pozbawiona swojej własności. Skarb Państwa przez 30 lat czerpał z niej zyski. Kwota, którą zapłacił urząd była śmiesznie niska i rodzice jej nie przyjęli, więc przesłano ją przekazem pocztowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007r.

Dla ustalenia zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży przedmiotowego udziału w nieruchomości istotne jest ustalenie momentu nabycia przez wnioskodawczynię tegoż udziału w nieruchomości.

Z treści wniosku wynika, że w 1975r. Skarb Państwa przejął od rodziców wnioskodawczyni nieruchomość i wypłacił im z tego tytułu określoną kwotę pieniężną.
Po śmierci rodziców (ojciec - 1993r., matka - 2005r.) wnioskodawczyni wraz z bratem wystąpili o zwrot nieruchomości.
W wyniku wszczętego postępowania w dniu 23 lutego 2007r została wydana przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi decyzja o stwierdzeniu nieważności decyzji z 1975r. o przejęciu nieruchomości na własność Skarbu Państwa.
W związku z tym Starostwo Powiatowe wystąpiło do Agencji Nieruchomości Rolnych o zwrot działki, co uczyniono.
Z powyższego wynika, że decyzja z dnia 25 kwietnia 1975r. została usunięta z obrotu prawnego.
Zgodnie z treścią art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 Nr 98 poz.1071 j.t.) organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa. Stwierdzenie nieważności decyzji prowadzi do wyeliminowania tej decyzji jako dotkniętej wadami wymienionymi w art. 156 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Stwierdzenie nieważności decyzji z powodu wydania jej z rażącym naruszeniem prawa oznacza, że naruszenie prawa miało miejsce już w chwili wydania decyzji. Tym samym stwierdzenie nieważności decyzji prowadzi do takiego stanu jakby ta decyzja nie została wydana.
W przypadku opisanym we wniosku w wyniku stwierdzenia nieważności decyzji o przejęciu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa został przywrócony poprzedni stan własności, a ponieważ właściciele nieruchomości zmarli zwrot nastąpił na rzecz ich spadkobierców.
Zwrot nieruchomości uprzednio przejętej przez Skarb Państwa nie stanowi nabycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwrot następuje bowiem w związku ze stwierdzeniem nieważności decyzji o przejęciu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa co spowodowało przywrócenie (restytucję) poprzedniego stanu, nie stanowi natomiast przeniesienia własności w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Z tej przyczyny brak jest podstaw prawnych do utożsamiania ze sobą pojęć nabycie i zwrot.
Z powyższego wynika, że datą nabycia przez wnioskodawczynię udziału w zwróconej nieruchomości nie jest data jej zwrotu.

W myśl art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i drugiego spadkobiercę spadku jest data śmierci spadkodawców.
Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego nieruchomość rodziców wnioskodawczyni została przejęta Decyzją Prezydenta Miasta z dnia 30 października 1975r., która została wydana z naruszeniem prawa. Do chwili śmierci nie odzyskali tej nieruchomości. Nieruchomość ta została zwrócona ich spadkobiercom. Wnioskodawczyni, jako spadkobierczyni po rodzicach została współwłaścicielem ½ części zwróconej nieruchomości. Współwłaścicielem pozostałej ½ części został brat wnioskodawczyni.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe wnioskodawczyni nabyła udział w przedmiotowej nieruchomości w spadku, częściowo w dniu 03 czerwca 1993r. tj. w dniu śmierci ojca, a częściowo w dniu 22 maja 2005r. tj. w dniu śmierci matki.
W tej sytuacji do odpłatnego zbycia udziału w przedmiotowej nieruchomości zastosowanie znajdą przepisy w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

Z powyższego wynika, iż:

  • nabycie części udziału w ww. nieruchomości w spadku po ojcu nastąpiło w dniu 03 czerwca 1993r. zatem w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ze sprzedaży tej części nieruchomości nie stanowi źródła przychodu, ponieważ od końca roku, w którym nastąpiło nabycie upłynęło 5 lat zatem podatek nie wystąpi,
  • nabycie pozostałej części udziału w ww. nieruchomości w spadku po matce nastąpiło w dniu 22 maja 2005r. zatem zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 lit d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu do 31 grudnia 2006r. przychód ze sprzedaży tej części nieruchomości zwolniony jest od podatku dochodowego.

Tym samym u wnioskodawczyni nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w przedmiotowej nieruchomości.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku podatnik dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach