Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-838/08/HK (KAN-4499/04/08)

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.07.2008, sygn. IBPB2/415-838/08/HK (KAN-4499/04/08), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana S. przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2008r. (data wpływu do tut. Biura 30 kwietnia 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu współfinansowanego ze środków unijnych, osiągniętego w ramach realizacji umowy o pracę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodu współfinansowanego ze środków unijnych, osiągniętego w ramach realizacji umowy o pracę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę od 1 grudnia 2006r. Obecnie zajmuje stanowisko starszego specjalisty w Dziale Programowania i Ewaluacji w Departamencie Regionalnego Programu Operacyjnego. Zakres obowiązków wnioskodawcy dotyczy zarządzania i realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa (...) na lata 2007-2013. Program ten przyczynia się do osiągnięcia zarówno celu strategicznego jak i horyzontalnego celów szczegółowych Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (Narodowej Strategii Spójności) i jest w 85% współfinansowany z środków Unii Europejskiej, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Został on zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej w dniu 4 września 2007r. i przyjęty Uchwałą Zarządu Województwa w dniu 25 września 2007r. Umowa o pracę dotyczy wyłącznie realizacji i zarządzania Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa i jest również współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Pomocy Technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa (...) na lata 2007-2013. Zdaniem wnioskodawcy dochody te otrzymane są zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i pochodzą od organizacji międzynarodowej finansowanej ze środków bezzwrotnej pomocy przyznawanej na podstawie umowy, a wynikają z ww. stosunku pracy mającego na celu bezpośrednią realizację celu programu finansowanego także z bezzwrotnej pomocy. Przepisy wspomnianego artykułu definiują zarówno źródła pochodzenia środków, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Przedmiotowe zwolnienie może mieć miejsce jedynie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie oba wskazane w przepisie warunki. Biorąc powyższe pod uwagę wnioskodawca stwierdza, iż istotne z punktu widzenia wskazanego zwolnienia przedmiotowego jest źródło pochodzenia środków, ich bezzwrotny charakter, podstawa przyznania oraz fakt, iż realizuje on bezpośrednio cel programu, na jaki zostały przyznane. Ponadto środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego służą realizacji polityki strukturalnej, której celem jest pomoc słabiej rozwiniętym regionom i sektorom gospodarek państw członkowskich. Wskazane środki jako środki celowe winny stanowić tylko wsparcie konkretnych celów strukturalnych w państwie członkowskim, nie powinny zaś stanowić źródła wtórnego finansowania budżetu państwa. Wnioskodawca powołał wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007r. (Sygn. akt 1 SA/Kr 1555/06).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody wnioskodawcy w ramach realizacji umowy o pracę podlegają zwolnieniu z opodatkowania w części, w jakiej są współfinansowane ze środków unijnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem wnioskodawcy dochody uzyskiwane w ramach realizacji umowy o pracę podlegają zwolnieniu w części, w jakiej finansowane są ze środków unijnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychód, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 powołanej wyżej ustawy, stanowią otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych mogą być osiągane z wykonywania różnych czynności faktycznych i prawnych, które zostały sklasyfikowane przez ustawodawcę według źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest m.in. stosunek pracy (umowa o pracę). W świetle art. 12 ust. 1 ustawy za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem zatem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest spełnienie łącznie obu następujących przesłanek:

  1. dochody winny być sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzącej od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  2. podatnik uzyskujący te dochody powinien bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę od 1 grudnia 2006r., zajmuje stanowisko starszego specjalisty w Dziale Programowania i Ewaluacji w Departamencie Regionalnego Programu Operacyjnego. Zakres obowiązków wnioskodawcy dotyczy zarządzania i realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa (...) na lata 2007-2013.

Z uwagi na przyjętą przez Komisję Europejską w nowym okresie programowym zasadę monofunduszowości programów operacyjnych, współfinansowanie przedsięwzięć środkami unijnymi pochodziło będzie wyłącznie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie regulacji europejskich oraz przepisów krajowych.

W efekcie przyjęcia zasady decentralizacji, w latach 2007-2013 programowania rozwoju województw i przekazania im przez Rząd kompetencji w tym zakresie, Samorząd województwa jest po raz pierwszy w pełni odpowiedzialny za przygotowanie i wdrożenie regionalnego programu operacyjnego finansowanego ze środków strukturalnych.

Za przygotowanie i wdrożenie RPOW 20072013 odpowiedzialna jest Instytucja Zarządzająca, tj. Zarząd Województwa, jako organ wykonawczy samorządu województwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r. W świetle jej znowelizowanych przepisów środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa. Stosownie natomiast do art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006r. wydatkami budżetu państwa są dotacje czyli wydatki przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Zatem źródłem finansowania wynagrodzenia wnioskodawcy są krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje przedmiotowe zwolnienie. Tym samym do wnioskodawcy nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pogląd, jakoby ocena prawna wnioskodawcy znajdowała oparcie w wyroku WSA w Krakowie z dnia 13 czerwca 2007r., sygn. Akt I SA/Kr 1555/06, nie znajduje uzasadnienia w jego treści, jest on bowiem wydany w innym stanie prawnym. Środki pomocowe przeznaczone na realizację projektów realizowanych w ramach programów objętych Narodowym Planem Rozwoju (NPR) na lata 2004-2006 były finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. W rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych w tym brzmieniu, środki pomocowe nie stanowiły dotacji, tak jak to jest w obecnym stanie prawnym.

Zmiana przepisów oznacza jednak, że część wynagrodzenia wnioskodawcy finansowana z funduszy strukturalnych jest traktowana jako dotacja i może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach