-37497202.jpg)
Temat interpretacji
W dniu 29.06.2005r. wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego w Radomiu wniosek Pana w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie. Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym w 2005r. został Pan powołany na członka zarządu spółki posiadającej siedzibę na Cyprze. Czynności wynikające z powyższych funkcji wykonywał Pan będzie z terytorium Polski, pozostając w kraju rezydentem. We wniosku pisze Pan, iż zgodnie z brzmieniem art. 4a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1 tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska. Umowa w tej sprawie, jaką zawarła Polska z Cyprem nie definiuje pojęcia "dyrektora". Jak Pan pisze we wniosku w związku z brakiem definicji ustawowej dyrektora w celu ustalenia zakresu znaczenia tego pojęcia należy dokonać jego wykładni językowej oraz systemowej. Zdaniem Pana wszelkie terminy nie zdefiniowane w Umowie mają takie znaczenie, jakie mają według prawa państwa, którego prawo podatkowe w konkretnej sytuacji może być zastosowanie. Ponieważ pojęcia dyrektora nie definiuje prawo polskie, uznać należy, że termin ten ma takie znaczenie, jakie ma w języku potocznym, codziennym. Według większości słowników języka polskiego "dyrektorem" jest osoba stojąca na czele instytucji, przedsiębiorstwa, zakładu i kierująca nim. Zatem definicja ta, Pana zdaniem, odpowiada funkcjom pełnionym przez członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.W złożonym zapytaniu przedstawia Pan stanowisko, z którego wynika, że wynagrodzenie członka zarządu spółki oraz inne należności otrzymane z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej spółki z siedzibą na Cyprze a wykonywane w Polsce nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w kraju. W złożonym wniosku zadaje Pan następujące pytanie:- czy członek zarządu spółki, mającej siedzibę na Cyprze, ale będący rezydentem w Polsce i tu wykonujący tę funkcję podlega z tego tytułu opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Rozpatrując powyższy wniosek Naczelnik Drugiego Skarbowego w Radomiu stwierdza co następuje:Zasadą polskiego prawa podatkowego wyrażoną w treści art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieograniczony obowiązek podatkowy. Zasada powyższa oznacza, iż osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.Sposób opodatkowania dochodów z pracy wykonywanej w Republice Cypru wynika z postanowień umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru z dnia 04.06.1992r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1993r. Nr 117, poz. 523) oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r., poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z art. 16 w/w umowy z dnia 04.06.1992r. wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie, co spowodowałoby podwójne opodatkowanie dochodów - pierwszy raz w Republice Cypru, drugi raz - w Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego też przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się zgodnie z art. 4a w/w ustawy o podatku dochodowym, z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.W celu unikania podwójnego opodatkowania dochodów uzyskanych z pracy na Cyprze przez osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce stosowana jest metoda wyłączenia z progresją. Zgodnie z tą metodą dochód osiągnięty z tytułu wynagrodzenia za pracę wykonywaną za granicą przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce jest zwolniony od podatku w Polsce. Jednak dochód ten będzie miał wpływ na wysokość stawki podatkowej stosowanej do dochodu osiągniętego przez danego podatnika w Polsce - dochód ten powinien być brany pod uwagę przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu podatnika. Wynika to z art. 24 w/w umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru z dnia 04.06.1992r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, w myśl którego w Polsce podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:- jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska będzie zwalniać taki dochód lub majątek od opodatkowania,- jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu na Cyprze. Takie potracenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, która odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.
Sposób opodatkowania tych dochodów w Polsce określony został w art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego - jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27 ust. 1 osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:1) do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 tej ustawy, 2) ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,3) ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.Zatem w świetle wyżej przytoczonych przepisów stanowisko Pana zawarte w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego we wniosku.
