Postanowienie - Interpretacja - DP.I 415/4/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.03.2006, sygn. DP.I 415/4/2006, Urząd Skarbowy w Kraśniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.02.2006r, uzupełnionego pismem z dn. 22.03.2006r w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w opisanym stanie faktycznym: uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny: Ze złożonego wniosku wynika, iż podatnik w miesiącu lutym 1994r. otrzymał w drodze darowizny gospodarstwo rolne wraz z budynkami gospodarczymi. Pięć lat później darował aktem notarialnym dom mieszkalny, podatnikowi pozostał budynek gospodarczy i stodoła. W miesiącu maju 2005r. podatnik złożył wniosek do Urzędu Gminy o przekształcenie budynku gospodarczego na budynek mieszkalny. Załatwienie formalności trwało od maja 2005r. do października 2005r. W tym okresie podatnik dokonywał zakupu materiałów, które potrzebne były do remontu tego budynku. Z załączonych do wniosku dokumentów wynika, iż z dniem 18.07.2005r. podatnik otrzymał od Wójta Gminy decyzję o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania budynku gospodarczego na budynek mieszkalny. Podatnik złożył również w Starostwie Powiatowym Wydział Architektury i Budownictwa zgłoszenie w sprawie zmiany sposobu użytkowania budynku gospodarczego na budynek mieszkalny podając przewidywany termin rozpoczęcia robót na 13.10.2005r. Zgodnie z treścią zgłoszenia w ramach zmiany sposobu użytkowania budynku projektuje się wykonanie robót remontowych i modernizacyjnych wykazanych w opisie do zgłoszenia. Z uwagi na to, że budynek był wyposażony we wszystkie niezbędne media (przyłącze wody, kanalizacji i energetyczne) oraz instalacje wewnętrzne (wod-kan, c.o. oraz elektryczną) nie przewidywano ich wykonania. W odpowiedzi na zgłoszenie Wydział Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego poinformował pismem z dn.10.10.2005r., że nie wnosi sprzeciwu do ww. zgłoszenia.

Stanowisko pytającego: W związku z ponoszonymi wydatkami na zakup materiałów podatnik pyta: czy może odliczyć od podatku faktury z 2005 roku, które posiada przed datą przekształcenia budynku gospodarczego na budynek mieszkalny. Zdaniem podatnika faktury, które posiada na zakup materiałów budowlanych począwszy od 04.05.2005r. (w tym dniu zgłoszono wniosek o przekształcenie budynku gospodarczego na budynek mieszkalny) do listopada 2005r. uprawniają do skorzystania z ulgi remontowej w rozliczeniu za 2005 roku.

Ocena stanowiska wnioskodawcy: Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez jednostkę stanowisko w sprawie jest nieprawidłowe co znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego.

Odliczenie z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego z dniem 1 stycznia 2004 r. zostało wykreślone z katalogu ulg podatkowych przewidzianych w ustawie z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Natomiast podstawę do dokonywania w latach 2004-2005 odliczenia od podatku wydatków poniesionych w tych latach z w/w tytułu, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, stanowi art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r., Nr 202, poz. 1956).

W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki:1) mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. z 1996 r., Nr 156, poz. 788),2) zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),3) nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, chyba, że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),4) dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).

Odliczeń - w świetle przytoczonych wyżej przepisów - dokonać mogą podatnicy, którzy w roku podatkowym ponieśli wydatki na remont i modernizację budynku.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia remontu. W związku z powyższym, należy posłużyć się innymi przepisami.Pojecie remontu zostało określone w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 07.07.1994r . - Prawo budowlane ( Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), zgodnie z którym przez pojęcie remont należy rozumieć "wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym". Za remont budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w znaczeniu powszechnie stosowanym (w/g Słownika języka polskiego PWN - Warszawa 1994) uważa się prace budowlane mające na celu utrzymanie lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego we właściwym stanie, przywrócenie jego pierwotnej zdolności użytkowej, którą utracił w wyniku upływu czasu i eksploatacji wraz z wymianą dotychczas użytkowanych zużytych składników ich wyposażenia. Za modernizację natomiast uważa się trwałe ulepszenie (unowocześnianie) istniejącego już lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego. Zgodnie z tymi pojęciami roboty remontowe i modernizacyjne polegają na wymianie, naprawie, zmianie - przebudowie elementów lokalu lub budynku już istniejącego w celu przywrócenia lub poprawy ich stanu pod względem użytkowym i technicznym.

Wydatki poniesione przez podatnika w 2005r. są wydatkami poniesionymi na przystosowanie, adaptację budynku gospodarczego w celu przekształcenia go w budynek mieszkalny. Polegają zatem na zmianie przeznaczenia obiektu budowlanego, nie zaś na odtworzeniu jego stanu pierwotnego (o czym mowa w definicji remontu). W związku z powyższym wydatki te nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego. Omawiany budynek nie był budynkiem mieszkalnym lecz gospodarczym, zatem dopiero po wykonaniu odpowiednich prac adaptacyjnych będzie miał charakter mieszkalny.

W związku z powyższym podatnik nie może dokonać odliczenia wydatków poniesionych w 2005 roku (w/g wniosku podatnika poniesionych począwszy od 04.05.2005r. do listopada 2005r.) na adaptację budynku na cele mieszkalne w ramach ulgi z tytułu remontu i modernizacji budynku mieszkalnego.

Zauważyć należy, iż ulga dotycząca przystosowania pomieszczenia niemieszkalnego na mieszkalne była odrębną ulgą od ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego z uwagi na rodzaj i specyfikę ponoszonych wydatków. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku informuje, iż podatnik miał prawo dokonać odliczeń z tytułu wydatków poniesionych na przystosowanie budynku na cele mieszkalne według przepisu art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2001r. , jednakże ulga ta została zlikwidowana na podstawie nowelizacji ustawy z dnia 21 listopada 2001r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 134, poz. 1509). Przepis ten nie obowiązuje od 01.01.2002r. i ma zastosowanie tylko do wydatków na kontynuację danej inwestycji rozpoczętej przed 01.01.2002r.

W związku z powyższym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku nie podziela poglądu wyrażonego w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Kraśniku