
Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego Kraków z dnia 28.10.2005 r. Nr PDF-DP1/423-44/05/78544 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
U Z A S A D N I E N I E
Z akt sprawy wynika, iż w dniu 24.08.2005 r. Akademia zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie z wnioskiem o udzielenie informacji, czy wypłacone dodatki stażowe na rzecz osób bezpośrednio realizujących cele projektu sfinansowanego w części ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w części ze środków publicznych są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W złożonym piśmie Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Akademia...realizuje projekt ?...? w ramach Działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Projekt finansowany jest w 75% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 25% ze środków publicznych. Projekt umożliwia organizację staży absolwenckich w firmach z rejonu Małopolski. Beneficjentami projektu są studenci V roku i absolwenci Uczelni, którzy ukończyli studia w 2003 r., 2004 r. lub 2005 r., niezarejestrowani jako bezrobotni. Celem projektu staży innowacyjnych jest wzmocnienie współpracy pomiędzy ośrodkiem badawczo - rozwojowym, jakim jest składająca wniosek Uczelnia a lokalnymi przedsiębiorcami. Beneficjent ostateczny (stażysta) bezpośrednio realizuje ten cel poprzez transfer wiedzy zdobytej podczas studiów w Uczelni oraz innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami. Zapytanie Uczelni dotyczy kwestii, czy wypłacany w/w osobom dodatek stażowy zwolniony jest od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdaniem wnioskodawcy przedmiotowy dodatek zwolniony jest od podatku dochodowego os osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W uzasadnieniu wniosku Uczelnia wskazuje na zaliczenie kosztów dodatków stażowych do wydatków kwalifikowanych projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego Kraków wydał w dniu 28.10.2005 r. postanowienie w trybie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w którym stwierdził, iż przedstawione we wniosku stanowisko Akademii ... jest nieprawidłowe.
Organ I instancji uznał, iż dodatek stażowy otrzymywany przez stażystę w części finansowananej z budżetu państwa podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części finansowananej ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego jest zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Na powyższe postanowienie nie zostało złożone zażalenie, a zatem stało się ono ostateczne.
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym stwierdził, iż stanowisko zawarte w przedmiotowym postanowieniu w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dodatków
stażowych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego jest nieprawidłowe.
Tutejszy Organ stoi na stanowisku, iż dodatek stażowy finansowany w części z EFS podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z załączonej do wniosku Umowy o realizacji stażu w ramach projektu ?...? projekt staży innowacyjnych? ZPORR, Działanie 2.6 ?Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy? koszty stażu pokrywane są przez promotora (Uczelnię) ze środków uzyskanych na realizację w/w projektu na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, która reguluje wysokość kosztów związanych z uczestniczeniem w stażach:
- koszty podróży (dojazdu do pracy), koszt dodatku stażowego ? koszty wypłacane stażyście oraz koszty ubezpieczenia.
Wynagrodzenie stażysty zostało skalkulowane na podstawie stawek podanych przez
organizację przyjmującą na etapie przygotowania projektu. Wysokość stawki odpowiada stawce pracownika w organizacji przyjmującej na tym samym lub podobnym stanowisku.
Przedmiotowa umowa realizowana jest w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 r.-2006 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.). Jak wynika z w/w rozporządzenia celem Działania 2.6 ?Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy? jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku. Jednym z rodzajów kwalifikujących się projektów są staże, dla absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni i pracowników sektora badawczo - rozwojowego, służące transferowi
wiedzy i innowacji pomiędzy sektorem badawczo - rozwojowym a przedsiębiorstwami dla obopólnych korzyści. Projekty obejmują organizowanie staży i rozpowszechnianie informacji o możliwościach ich uzyskania. Wśród beneficjentów ostatecznych Działania 2.6 wymieniono w powyższym rozporządzeniu m. in. absolwentów szkół wyższych nie zarejestrowanych jako bezrobotni, którzy biorą udział w stażach w przedsiębiorstwie.
Wskazany we wniosku Europejski Fundusz Społeczny to jeden z funduszy strukturalnych, t. j. zasobów finansowych Unii Europejskiej umożliwiający pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich drogą interwencji w kluczowych sektorach i regionach (załącznik do w/w rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25.08.2004 r.). Jak wynika z w/w rozporządzenia udział środków Unii Europejskiej w wydatkach kwalifikowanych na poziomie działania wynosi 75%, a udział krajowych środków publicznych ? 25%. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26.11.1998 r. o
finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) środki z funduszy strukturalnych są środkami publicznymi, ich rozliczanie zgodnie z art. 30a ustawy o finansach publicznych jest analogiczne jak dla dotacji z budżetu państwa.
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe w podatku dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
W związku z powyższym dodatki stażowe dla absolwentów szkół wyższych (wypłacane w ramach Działania 2.6 Priorytetu ZPORR) finansowane z EFS podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być także uznane za pomoc
pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit.b ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005 r., jak w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 r. A zatem w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Dodatki stażowe wypłacane dla absolwentów szkół wyższych przez Akademię ... podlegają więc opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dochodów tych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Podmiot dokonujący wypłaty jest natomiast
zobligowany, w myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przekazania w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, podatnikowi oraz właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego, informacji PIT-8C, w której wykaże kwotę przychodu z tytułu przedmiotowych wypłat. Podatnik natomiast ma obowiązek wykazać dochody z tego tytułu w zeznaniu podatkowym.
Jednocześnie zauważa się, iż stanowisko w powyższych kwestiach potwierdziło Ministerstwo Finansów m. in. w następujących wyjaśnieniach:
- z dnia 30.06.2006 r. Nr DD/PB5-033-38/06/KD skierowane do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
- z dnia 28.07.2006 r. Nr DD3-033-53/06/KD/464 skierowane do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie,
- z dnia 30.08.2006 r. Nr DD6-8213-8/06/DZ 412 skierowane do wszystkich Dyrektorów Izb Skarbowych i Urzędów Kontroli Skarbowej oraz Naczelników Urzędów Skarbowych (interpretacja wydana w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa
(tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Zwraca się uwagę na treść art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej zdanie drugie t. j. zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy ? począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
