Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137 ... - Interpretacja - US32/IPdg2/4110/428/18/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.10.2004, sygn. US32/IPdg2/4110/428/18/2004, Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137 poz. 926 ze zm. ) w związku z zapytaniem skierowanym do tutejszego Urzędu w dniu 30-08-2004r. ( uzupełnione 13-09-2004r. ) informuje poniżej o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.Zapytanie wspólnika Sp.J. "Czy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych słusznie zaliczany jest do kosztów uzyskania przychodów podatek należny VAT od:
- produktów i materiałów wydanych na reklamę i reprezentację ( reklama limitowana )
- produktów i materiałów wydanych na promocję ( reklama nielimitowana )
- produktów i materiałów wydanych w ramach sprzedaży premiowej,
- materiałów pomocniczych do sprzedaży ( reklamówki, standy, foldery )Do wniosku dołączono umowę dystrybucyjną dot. sprzedaży kosmetyków - oferta handlowa - prodcent. Umowa ta określa m.in. zasady sprzedaży produktów Producenta przez Dystrybutora i zakres działalności promocyjno - reklamowej.

Według ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z zm. ) zwaną dalej updof, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła ( art. 22 ) są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w artykule 23.

Między innymi nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu chyba, że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Zatem jako reklama nielimitowana, wg przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą być potraktowane wydatki związane z publiczną promocją produktów i materiałów np. w środkach masowego przekazu. Natomiast limit nakładów poniesionych na reprezentację i reklamę, określony w wysokości 0,25% przychodów, który można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów dotyczy innej formy reklamy.

Jednocześnie dyspozycja art. 23 ust. 1 pkt 43 określa, że podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu uzyskania przychodów z wyjątkiem podatku należnego w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy obliczony zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wynika z odpowiedzi udzielonej Panu w piśmie Nr US32/PP/443-158/04/KC z dnia 20-09-2004r.;
"... podatek z tytułu przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy oraz przekazania materiałów informacyjnych, podlega naliczeniu przez podatnika, gdy przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi czynnościami, a przekazywane w tej formie towary nie mają statusu prezentów o małej wartości lub próbek..."

Nie budzi zatem wątpliwości fakt, że należny podatek VAT w przypadku produktów i materiałów, przeznaczonych na reklamę, reprezentację lub promocję (naliczony zgodnie z zasadami ustawy o podatku od towarów i usług) jest kosztem uzyskania przychodów.
Według definicji, reklama jest działaniem poprzedzającym sprzedaż, która ma na celu zachęcenie, nakłonienie klienta lub kontrahenta do zakupu oferowanych produktów poprzez np. udostępnianie próbek, informację o konkretnych produktach, o ich zaletach, czyli powinna zawierać elementy wartościujące oferowany towar lub usługę. Upominki otrzymane w ramach reklamy lub reprezentacji nie zobowiązują do skorzystania z oferty.

Tymczasem w wyniku sprzedaży premiowej warunkiem uzyskania nagrody jest zakup określonego towaru bądź usługi. Nakłady poniesione na organizację takiej sprzedaży ( w tym także koszty materiałów pomocniczych do sprzedaży ) mają na celu zwiększenie obrotów i powinny stanowić bezpośrednie koszty uzyskania przychodów ( netto dla płatników podatku VAT ). Jednocześnie należy zaznaczyć, że o sprzedaży premiowej możemy mówić w sytuacji gdy jako nagroda wydawany jest towar innego rodzaju niż ten, z którego sprzedażą związana jest premia.

Jednak działanie polegające na premiowaniu sprzedaży nagrodą, obok zadania zwiększenia sprzedaży może wiązać się z promocją nowych produktów lub prezentacją firmy na rynku, a więc zawierać elementy charakterystyczne dla pojęcia reklamy czy reprezentacji. Zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT naliczonego od produktów i materiałów pomocniczych wydanych nieodpłatnie jest uzależnione od klasyfikacji wydatków związanych ze sprzedażą premiową według kosztów rodzajowych.

Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany