
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 oraz 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 12 kwietnia 2006r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 5 kwietnia 2006r. nr PD-II/415-21-3/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy.
Pismem z dnia 24 lutego 2006 r.
uzupełnionym w dniu 28 marca 2006 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.
W podaniu przedstawiła Pani stan faktyczny sprawy, z którego wynika, iż Dyrekcja AAA zawarła z firmą X z siedzibą w Wielkiej Brytanii YYY Sp. z o. o. kontrakt na usługi finansowany w 82% ze środków pomocy zagranicznej Wspólnoty Europejskiej. Przedmiotem kontraktu było zarządzanie i nadzór nad budową autostrady A-... . Firma YYY Sp. z o. o. zawarła z Panią umowę o usługi w zakresie nadzoru inwestorskiego w ramach, której, twierdzi Pani, że realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Zdaniem Pani dochody uzyskiwane z tytułu zawarcia umowy z firmą YYY Sp. z o. o. są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowieniem z dnia 5 kwietnia 2006 r. nr PD-II/415-21-3/06 uznał Pani stanowisko w sprawie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy pochodzącej z Unii Europejskiej w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym za nieprawidłowe.
Zachowując ustawowy termin w dniu 12 kwietnia 2006r., złożyła Pani do Dyrektora Izby Skarbowej zażalenie na postanowienie organu podatkowego I instancji, w którym ponawia argumentację prezentowaną uprzednio w w/w piśmie i przedstawia swoje stanowisko w sprawie. Powołuje się Pani na art. 21 ust. l pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, póz. 176 ze zm.), art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) oraz na pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27. 06. 2003 r. nr PB5/IMD-033-21-1128/03 argumentując, że potwierdza ono prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych w związku z realizacją w/w umowy. Zdaniem Pani w ramach zawartej w dniu 1 października 2004 r. umowy zlecenia z firmą YYY Sp. z o. o. - realizuje Pani bezpośrednio i osobiście cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Rozpatrując sprawę w trybie odwoławczym Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 21 ust. l pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatnika z tzw. środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Oznacza to, że w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnienie dotyczy dochodów uzyskanych przez podmioty, które:
- otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych lub
- są beneficjentami pomocy - którzy otrzymali w/w środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Nadto podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Jednocześnie przedmiotowe zwolnienie nie obejmuje wynagrodzeń i innych świadczeń pracowników zatrudnionych przez w/w podmioty, a także wynagrodzeń i świadczeń kolejnych osób np. fizycznych, którym podmioty te, bezpośrednio realizujące cel programu, zlecają wykonanie określonych prac w związku z wykonywanym programem.
Z przedstawionego stanu faktycznego oraz załączonych materiałów wynika, że w okolicznościach sprawy objętej zapytaniem - podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy jest Dyrekcja AAA, która zawarła kontrakt w ramach projektu finansowanego z tej pomocy z firmą YYY Sp. z o. o jako wykonawcą projektu. Z kolei ta zawarła umowę o podwykonawstwo z Panią, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w firmie XXX - w zakresie pełnienia funkcji Inspektora ....
W tym stanie faktycznym - uwzględniając przesłanki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - stwierdzić trzeba, że dochody uzyskiwane przez Panią na podstawie umowy zlecenia pochodziły od podmiotu bezpośrednio realizującego cel programu, a nie za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków pomocowych pochodzących z Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności. W konsekwencji skoro firma YYY Sp. z o. o. jest pierwszym beneficjentem realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy, to w świetle postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy dochody Pani, jako podwykonawcy zleconych czynności, nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w tym przepisie. Spełniona bowiem została przesłanka negatywna wyszczególniona w w/w przepisie: "(...) zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, których podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem". Biorąc pod uwagę powyższe stwierdza się, że otrzymywane przez Panią wynagrodzenie nie spełnia warunków do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu odnosząc się do powołanego w uzasadnieniu zażalenia pisma Ministerstwa Finansów z dnia 27. 06. 2003 r. nr PB5/IMD-033-21-1128/03, z którego wywodzi Pani słuszność swojej argumentacji, uważa, że nie może ono mieć przesądzającego znaczenia w rozpatrywanej sprawie. Pismo to nie jest bowiem źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Zgodnie z przepisem art. 120 Ordynacji podatkowej organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa, co obliguje - w okolicznościach przedmiotowej sprawy - do zbadania określonych prawem warunków zwolnienia podatkowego i do oceny, czy w ustalonym stanie faktycznym przysługiwała Pani ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2004 r. i 2005 r. Nadmienić trzeba, że w/w pismo Ministerstwa Finansów nie stanowi urzędowej interpretacji, o której mowa w art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
W przedmiotowej sprawie, trzeba uznać rozstrzygnięcie organu I instancji za prawidłowe.
W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna.
Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.
