Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Stare Miasto, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 ... - Interpretacja - DF-415/93/03

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.11.2003, sygn. DF-415/93/03, Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Stare Miasto, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na Państwa wniosek o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego uprzejmie informuje, że:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagrody związane ze sprzedażą premiową
- jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przytoczony powyżej przepis prawa podatkowego wskazuje ściśle krąg organizatorów konkursów, w których wygrane nie stanowią dla wygrywającego przychodu podlegającego opodatkowaniu. Podmiotami uprawnionymi do organizowania konkursów, w których wygrane są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, są: prasa, radio i telewizja. Jakkolwiek Internet jest środkiem komunikowania się, nie został wprost przez ustawodawcę wymieniony. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem sądów i organów podatkowych, przepisów prawa podatkowego w części dotyczących zwolnień podatkowych nie można interpretować rozszerzająco.Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "prasy", to należy posiłkować się ustawą z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5 poz. 24 ze zm.). Ustawa ta definiuje pojęcie "prasy" oraz normuje funkcjonowanie prasy w Polsce. Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt. 1 tej ustawy prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską. Zasady organizacji działalności prasowej oraz sposób rejestracji tytułu prasowego są określone w rozdziale 4 cyt. ustawy.

Jeżeli zatem firma X jest wydawcą prasy (tytułu prasowego) w rozumieniu powołanej ustawy, to wygrane w organizowanych przez firmę konkursach będą wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach określonych wart. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeśli zaś firma X nie jest wydawcą prasy w rozumieniu ustawy Prawo prasowe, to wygrane w konkursach będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto