
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 24 listopada 2005 r., uzupełnionego 9-12-2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w zakresie sposobu amortyzacji środka trwałego, którego zakup został częściowo zrefundowany nie jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w piśmie opisu stanu faktycznego wynika, iż podatnik w 2004 roku zakupił środek trwały i rozpoczął amortyzację od wartości początkowej ustalonej w wysokości ceny nabycia. W lutym 2005 roku podatnik otrzymał dotację na kwotę odpowiadającą 50% wartości środka trwałego.
Stanowisko Podatnika: Podatnik uważa, iż powinien skorygować PIT-5L od lutego 2005 r. wliczając w koszty uzyskania przychodów pełną kwotę amortyzacji, a w przychody 50% kwoty amortyzacji.
Ocena prawna stanowiska Podatnika:
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości
niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Oznacza to, że dotacja związana z zakupem środka trwałego, od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej.
W myśl przepisów art. 23 ust. 1 pkt. 45 cyt. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Z powołanego przepisu wynika, iż otrzymana dotacja wpływa na wysokość, uznawanych za koszt uzyskania przychodów, odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od środka trwałego poprzez obniżenie podstawy ich naliczania
(wartości początkowej).
W związku z powyższym, po otrzymaniu dotacji należy obniżyć podstawę dokonywania odpisów amortyzacyjnych (wartość początkową) o kwotę otrzymanej dotacji oraz odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli pomimo otrzymania dotacji nie zmieniono wysokości odpisów amortyzacyjnych, należy dokonać odpowiedniej korekty kosztów i deklaracji podatkowych.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem
Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
